כך תבשלו בקלילות בחיק הטבע - ממטבח מתקפל עד כיור נייד

למה להסתפק בכריכים ובחטיפים? הנה שורה של עזרים שיהפכו את הבישול בשטח לפשוט ונוח ■ "גלובס" מביא דוגמאות ומחירים

קיץ הוא הזמן לארוז את המשפחה ולצאת לטייל בחיק הטבע. וכשהבטן מתחילה לקרקר, במקום להתפתות למסעדה בצד הדרך, אפשר, ומגבש הרבה יותר, לבשל עם הילדים בשטח. אמנם, בשטח אין נוחות של מטבח ביתי מאובזר למשעי, אך חובבי הז'אנר טוענים שזה הרבה יותר פשוט ממה שזה נראה, בין היתר, הודות לכל העזרים המוצעים כיום בשוק, ויש לא מעט כאלה: החל מסירים ומחבתות קומפקטיים או לחילופין סירי פויקה גדולים לתבשילי קדירה ולקינוחים ועד כיור וברז ניידים לשטיפת כלים ושולחן אוכל מתקפל מקרטון.

"בכל בית אפשר למצוא היום מנגל, ערכת קפה וגזיית בישול אחת או שתיים. אולם, למוצרים הבסיסיים והפופולריים הללו התווספו - עם העלייה במודעות לקמפינג מאובזר - לא מעט אביזרי בישול דוגמת סירי פויקה וכלי אוכל 'חכמים' במובן הפרקטי והעיצובי שלהם", אומר אדי וולמן, מנהל אזור צפון ברשת המחנאות "ריקושט". יניב אלעד, מומחה ציוד בחברת "למטייל", מוסיף ש"תחום העזרים לבישול בשטח התפתח מאוד בארץ אך יש לו עוד לאן להתפתח, ראה ערך ארה"ב ואירופה שם הקמפיונרים מאובזרים בארגזים מודולריים ניידים שהופכים למטבח נייד של ממש". בישראל, חברת "לאופק קראוונים וקמפינג" מציעה להשכרה עגלות קמפינג נפתחות הכוללות מלבד מיטות לשינה גם מטבח נייד עם כיור וכיריים לבישול במחיר של 400-450 שקל ליום (מינימום יומיים) או לחילופין 35-50 אלף שקל (תלוי בדגם) למעוניינים לרכוש אחת כזו.

יקר אך משתלם

כך או כך, המלכוד בעזרים המשודרגים הללו טמון במחיר (ראו דוגמאות), מה שגורם למשפחות רבות להסתפק בכלים הקונבנציונליים מהמטבח הביתי.

כך למשל, סירי פויקה נמכרים בחנויות המתמחות בטווח מחירים של כ-170-400 שקל לסיר, תלוי בגודלו, וצלחות וכוסות שטח מתקפלים מסיליקון בטווח מחירים של 70-90 שקל ליחידה.

"זה נכון שמדובר במוצרים לא זולים, אבל בטווח הארוך ההשקעה הראשונית ברכישתם משתלמת, כי הם נשמרים ומשמשים לטיולי הקמפינג הבאים", אומרת שלי חודורוב, מנהלת השיווק של רשת "למטייל". עוד לדבריה, יתרונות נוספים של הציוד האמור, שנולד מעולם התרמילאות וגלש לעולם הקמפינג המשפחתי, טמונים בפונקציונאליות שלהם - מינימום משקל ונפח; ובאקולוגיות שלהם - למשל צלחות וכוסות מתקפלים ורב-שימושיים במקום כלים חד-פעמיים המזהמים את הסביבה.

אבי שחל, סמנכ"ל שיווק ומכירות של "קל גב" המשווקת בין היתר ציוד קמפינג, טוען שהמחיר מבריח. "לא הרבה משפחות משקיעות כסף בציוד מקצועי ובגימיקים חדשים ששוק המחנאות מציע כי רובן לא יוצאות באופן קבוע לקמפינג המשלב בישול. לכן, הקנייה של רבות מהמשפחות היא אימפולסיבית ושל מוצרים בסיסיים כמו מנגל ואיזו גזייה. לעומתם, משפחות המרבות לצאת לקמפינג ולבשל בשטח כחלק מהווי הנופש שלהן, כן מתלהבות מהצעקה האחרונה בתחום וקונות מתוך הבנה שהציוד ישמש אותן גם בקמפינגים הבאים".

אז כמה יעלה לכם לשדרג את חוויית הבישול בשטח? בדקנו פתרונות ומחירים:

פויקה: לבישולי קדירה ולקינוחים

הפויקה, סיר הברזל הדרום-אפריקאי, הפך בשנים האחרונות לתושב קבע בבאגז' של לא מעט חובבי קולינריית שטח. הסיר הכדורי העשוי מיציקת ברזל עבה ונשען על שלוש רגליים או נתלה על מעמד מיוחד מעל מדורה, לרוב נמכר בשלושה גדלים: קטן, בינוני וגדול ומתאים בעיקר לתבשילי קדירה. בחלק מהחנויות מוצעים גם סירי פויקה מלבניים המתאימים לאפיית לחם ועוגות בשטח.

מחיר: 165-389 שקל לסיר פויקה עגול בגדלים קטן/בינוני/גדול, להשיג בריקושט; 128 שקל לסיר פויקה מלבני לאפיית לחמים ועוגות, להשיג ב'למטייל'

שולחן מתקפל מקרטון

אם אכילה תוך כדי ישיבה על הקרקע עושה לכם חלושס בגב, אתר השטח 4X4 מציע שולחן אוכל מתקפל מקרטון המתאים לשטח בשל משקלו (4 ק"ג), כושר הנשיאה שלו (עד 10 ק"ג) ומידותיו הקטנות במצב מקופל. אגב, במצב פתוח מידותיו הן: המשטח 70X114ס"מ והגובה 75 ס"מ.

מחיר: 65 שקל 80 שקל דמי משלוח. המוצר ניתן גם לאיסוף ללא עלות המשלוח ברחוב שוקן בתל אביב. להשיג באתר 4X4.co.il

להוסיף פלפל לשטח

קופסת התבלינים מבית Light My Fire השוודית היא מעין מלחייה המחולקת לשלושה תאים לאחסון קל ונוח של מלח, פלפל ועוד תבלין שאוהבים ומאוד חשובים לבישול בשטח.

מחיר: 40 שקל, להשיג בריקושט

צידנית אקסטרים

בחום של יולי-אוגוסט אי אפשר לשהות בחוץ עם מזון ללא פתרונות קירור. סדרת הצידניות הקשיחות של חברת קולמן, המכונות צידניות אקסטרים, מאפשרות החזקת מוצרים קפואים, כך לטענת היצרן, במשך חמישה ימים בטמפרטורה חיצונית של עד 32 מעלות בצל. לחלקן יש גלגלים וידית טרולי להקלה על נשיאתן בשטח.

מחיר: 700 שקל (לצידנית בנפח 50 ליטר), להשיג בריקושט

מקל אש

מקל האש MINI של המותג Light My Fire אמנם מתאים לשורדים על אי בודד, אך בהחלט יכול לשמש מקל הצלה לסניליים שבנינו היוצאים לשטח בלי גפרור או מצית להדלקת גחלים למדורה או למנגל.

מחיר: 50 שקל, להשיג בריקושט

צלחות, כוסות וסכו"ם מתקפלים

טרנד כלי הבית מסיליקון הגיע גם לשטח. הכלים הצבעוניים של חברת sea to summit כוללים מגוון צלחות וכוסות מסיליקון, שהשוס הגדול שלהם הוא שהם מתקפלות (העומק שלהן נדחס פנימה לכדי משטח דק) ובכך חוסכים מקום בתרמיל, וגם מהווים תחליף לכלים החד-פעמיים המזהמים. בשוק מוצעות למכירה גם קופסאות אוכל של המותג Light My Fire הכוללות בתוכן כוס, צלחת, קרש חיתוך, סכו"ם וכלי לאחסון מזון עמידים לחום.

מחיר: צלחות וכוסות מתקפלים מסיליקון - 70-90 שקל להשיג בלמטייל; קופסת אוכל - 130 שקל, להשיג בריקושט.

ארוחות חמות מוכנות

גם מי שמתעצל לבשל יכול למצוא פתרון: "שף הדרך" הוא פטנט של "מילסולושיין", המתמחה בייצור ושיווק ארוחות חמות ביתיות, כאשר מדובר במארז של מנה צמחונית / בשרית עם פטנט לחימום עצמי. המארז כולל שקית מיוחדת המביאה לחימום המנה תוך מספר דקות באמצעות מנגנון לחימום עצמי (ללא שימוש במיקרו, תנור). זאת הטריות נשמרת באמצעות טכנולוגיה המאפשרת לארוז מזון ולשמרו לתקופות ארוכות של עד שנתיים ללא קירור.

מחיר: 29-35 שקל בחנויות נוחות, בחנויות מטיילים, באינטרנט ((chef-haderech.com ובטלפון 03-6006669

מטבח מתקפל לשטח

לבשל בנוח כמעט כמו בבית, נשמע בלתי אפשרי בתנאי שטח. אולם, המטבח המתקפל מבית GO NATURE מספק את התפאורה. מדובר במטבח מתקפל השוקל כ-5 ק"ג וכולל שולחן עבודה, מתלים לכלי בישול וסטנד לתאורה ומתקפל בסיום השימוש למעין מזוודה.

מחיר: 600 שקל, להשיג ב'למטייל'

מסטינג משודרג

את המסטינג הבסיסי של פעם מחליפים היום ערכות סירים קומפקטיות ודו-שימושיות. כך למשל, חברת "קל גב" מייבאת ומשווקת ערכת סירים מבית קאווה הכוללת שני סירים עם מכסים המשמשים גם כמחבתות עם קיבולת המתאימה לקמפינג זוגי. וכן קעריות פלסטיק, מצקת וגזייה.

מחיר: 300 שקל. להשיג ברשתות ובחנויות מתמחות

ברז וכיור ניידים ודפי סבון לשטיפת כלים

ה"ליקוויטיינר" של חברת "שורש" הוא למעשה שקית מים בנפח של 4 ליטר המשמשת גם כברז נייד לשטיפת כלים בשטח. בצידה האחד ממוקם הברז ובצידה השני לולאה לתלייה על עץ או על מעמד אחר בחיק הטבע. השקית גמישה כך שניתן לקפלה כשהיא ריקה מבלי שתתפוס מקום בתיק. כיור השטח של חברת sea to summit הוא פתרון אידיאלי לחיסכון במים. בכיור, המתקפל לגודל קטנטן, אפשר לשטוף כלים. גם לא צריך לסחוב את בקבוק סבון הכלים. בחנויות מוצעים כיום אריזות של דפי סבון קומפקטיות לשטיפה.

מחיר: ברז - 60 שקל להשיג ברשתות ובחנויות מתמחות; כיור - 150 שקל ודפי סבון - 30 שקל (לאריזה של 50 דפים) להשיג בלמטייל