לקוחות הבנקים צריכים להתמקח

אם תגדל התחרות בבנקים - זה יהיה רק בזכות הלקוחות

אל תצפו שייכנס שחקן חדש למערכת הבנקאית בשנים הקרובות. מדובר בענף מורכב עם חסם כניסה גבוה.

אם תגדל התחרות בבנקים - זה יהיה רק בזכות הלקוחות. הלקוחות, שכיום יודעים להשוות מחירים כשמדובר במשכנתאות, צריכים ליישם את השיטה גם בשאר השירותים הבנקאיים.

להתמקחות הזו, שכבר קיימת היום, יש תוצאות. תסתכלו לרגע בטבלה המצורפת. מדובר בנתוני בנק ישראל שפורסמו השבוע (ג') ומציגים את עמלות העו"ש של הבנקים בתעריפון לעומת העמלות הנגבות בפועל.

ההבדלים בולטים: בממוצע הבנקים גובים עמלות עו"ש הנמוכות בכ-30% לעומת התעריפון. המשמעות היא שלקוח עם מודעות, שדורש הנחה - רוב הסיכויים שיקבל.

השבוע עשה בנק ישראל צעד נוסף שישפר את יכולת המיקוח של הלקוח. פרסום מסלולי עו"ש יאפשרו ללקוח להשוות יותר בקלות את המחיר, אבל אז שוב אנחנו חוזרים לנושא המודעות.

בנק ישראל יכול לחייב את הבנקים להציע מסלול עו"ש, אך הוא לא יכול לחייב אותם לשווק זאת. ואם המודעות לכך לא תחדור אל הציבור, הרי שהמסלולים יישארו ככל הנראה על הנייר בלבד.

בבנק ישראל מתכוונים לפרסם ולפעול להגדלת המודעות של הציבור, אך זה לא מספיק. משאבי הפרסום והשיווק של הבנקים חזקים בהרבה משל בנק ישראל.

האם הבנקים יעודדו את הלקוחות לעבור מסלולים? שני המסלולים הראשונים יהיו דומים למדי בכל הבנקים, ואם המעבר לתשלום באמצעות מסלול יסב לבנקים הפסד - סביר שלא ישקיעו מאמצים לשווקו.

מנגד, אם במסלול השלישי, שהוא המסלול החופשי, יצליחו הבנקים לייצר מוצר רווחי עבורם ובעל ערך מוסף ללקוח, אז אולי נראה חדירה של המסלולים למודעות הציבור.

הכדור עובר עכשיו אל הבנקים: האם מההוראה הזו הם יצליחו לייצר מוצר בעל ערך מוסף - או שימלאו אחרי ההוראות ויסתפקו בשני המסלולים הטריוויאליים.

עלות חודשית ממוצעת
 עלות חודשית ממוצעת