"יש מנכ"לים שמעבירים מידע למתחרים בראיונות לתקשורת"

עו"ד אורי שוורץ, יועמ"ש רשות ההגבלים, מאותת למנכ"לים: "תחשבו טוב-טוב לפני שאתם מדברים בתקשורת. אנו שמים לב לראיונות שלכם ועשויים לראות בהם חילופי מידע בין מתחרים" ■ על עמלות הבנקים: "זה מידע פומבי אך לא נגיש"

היועץ המשפטי של רשות ההגבלים העסקיים, עו"ד אורי שוורץ, מאותת למנכ"לים וליו"רים שמדברים עם התקשורת: "תחשבו טוב-טוב לפני שאתם מדברים בתקשורת. אנו שמים לב לראיונות שלכם ועשויים לראות בהם חילופי מידע בין מתחרים".

שוורץ אמר את הדברים בכנס של משרד עורכי הדין יורם ל. כהן, אשלגי, אשל ושות', שנערך הבוקר (ד') בשיתוף ACC ישראל - ארגון-הגג של היועצים המשפטיים הפנימיים בחברות. הרצאתו של שוורץ עסקה ב"חילופי מידע בין מתחרים" - נושא ששוורץ הגדיר כ"כאוב" ו"בעייתי מאוד".

לדברי עו"ד שוורץ, "ברשות ההגבלים העסקיים יוצאים מתוך הנחה שאנשים מנסים למקסם את העושר שלהם, למשל על-ידי העלאת מחיר. כשהם עושים את זה באופן עצמאי, זה בסדר; אבל כשעושים זאת בתיאום מסוים, זה נקרא קרטל, וזו עבירה פלילית חמורה ביותר.

"בניגוד לעבר, היום כשאנשים מתאמים מידע, הם עושים זאת בצורה הרבה יותר מתוחכמת. הם לא יישבו יחד וידונו בהעלאת מחיר. את בעיית 'הקורדינציה' - התיאום - הם יפתרו 'בדרכים יצירתיות' על-ידי הבנה משתמעת, הבנה שבשתיקה, וגם, כן, בהחלפת מידע, בין השאר על-ידי ראיונות בתקשורת. זו הסיבה שחילופי מידע מטרידים אותנו בנסיבות מסוימות".

שוורץ, אשר דיבר בפני יועצים משפטיים בחברות, נתן מספר כללי-אצבע באשר לזיהוי העברת מידע "בעייתית", כדבריו, בין מתחרים. במסגרת זו התעכב על מידע שנחשב "פומבי" ואמר: "האם עמלות שהבנקים גובים זה פומבי? אמנם כל אחד מאיתנו יכול למצוא את המידע הזה, אך האם זה מידע נגיש לכל וזמין לכולם? ממש לא. זה מידע פומבי אך לא ממש נגיש. הוא פומבי במובן 'הרך' שלו. כאשר מתחרים מעבירים ביניהם כזה מידע, עשויה להיות בכך בעיה.

"בהקשר זה חשוב לזכור גם התבטאויות פומביות של מתחרים. למשל, כשאנו רואים מנהלי חברות, מנכ"לים, יושבי-ראש, מתבטאים בראיונות בטלוויזיה, בעיתון - הם מדברים על נושאים בעלי משמעות תחרותית. למשל, כשמנכ"ל אומר שרמת המחירים היא בלתי נסבלת ואומר שהוא ישנה את זה. זה נושא בעייתי שמעלה שאלות. אין לו תשובה ברורה, אבל אנו מסתכלים על זה ובוחנים את זה, ונצטרך לטפל בזה".

עו"ד גל רוזנט, ששימש כראש צוות ברשות ההגבלים וכיום משמש כראש מחלקת הגבלים עסקיים ודיני תחרות במשרד עורכי הדין יורם ל. כהן, אשלגי, אשל ושות', אמר כי "רשות ההגבלים צריכה לחזק את האכיפה הפרטית, באמצעות מתן סדר עדיפות גבוה יותר להוצאת קביעות בגין הפרות החוק. קביעות אלה הן כלי מנחה חשוב ביותר ביכולת לזכות בפיצוי במקרים של פגיעה הגבלית".