ויטה: בזכותי יש לישראל הסכם עם גאידמק על 50 מיליון שקל מס

שוקי ‏ויטה, פקיד השומה לשעבר שהורשע במירמה והפרת אמונים: "האשימו אותי בדברים חמורים מאד, ולא נשאר נגדי כמעט כלום בסוף" ■ "יהלומנים איימו עליי שהם יעברו לדובאי. עברו? לא! וגביתי מהם פי עשרה מס"

1 ביולי 1997 היה יום חם ולח מאוד. לחום הכבד היה אולי חלק בכך שבכנס פקידי שומה ומס רכוש שנערך באותו יום התפתח ויכוח סוער בין שוקי ויטה, פקיד שומה גוש דן באותה עת, לבין יעל שביט, שהייתה מבקרת הפנים של אגף מס הכנסה.

בלהט הוויכוח, ואף שהמזגנים במקום עבדו היטב, סערה רוחו של ויטה מאוד, והוא זרק עליה כוס מים והטיח בה עלבונות. בעקבות המקרה הושעה ויטה מעבודתו, קידומו נעצר, ובהמשך הוא הורשע על-ידי בית משפט השלום בתל-אביב בעבירות של תקיפת עובד ציבור והעלבתו.

באוגוסט 2000 פנה ויטה לעו"ד יעקב וינרוט, מבכירי עורכי הדין במדינה, כדי שיסייע לו להגיש בקשת חנינה על ההרשעה בתקיפת שביט, אך הבקשה נדחתה. ויטה לא אמר נואש, ובסיועו של וינרוט הצליח ב-2003 לשכנע את בית הדין לעבודה להסיר את המכשול בפני המשך קידומו. וכך, במידה רבה בזכות וינרוט המשיך ויטה להתקדם בשירות המדינה, עד שמונה לתפקיד הממונה על הכנסות המדינה.

אבל אירוע התקיפה של שביט והשלכותיו, כמעין חטא קדמון שרודף ואינו מרפה, הביא, גם אם בעקיפין, לכך שויטה לא הספיק לשמש אפילו יום אחד בתפקיד הרם.

בינואר 2007 החליט היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, לעכב את כניסת מינויו של ויטה לתוקף, בשל חקירת משטרה שהתנהלה נגדו בחשד כי כפקיד שומה גוש דן הוא הוציא שומות מס לא תקינות לאנשי עסקים בכירים, בהם לב לבייב, ארקדי גאידמק ודן גרטלר, שנמנו עם לקוחותיו של עו"ד וינרוט.

ויטה, שסומן כאחד המועמדים המובילים לתפקיד מנהל רשות המסים, נשלח הביתה.

בהמשך - ויטה הואשם ביחד עם עו"ד וינרוט בעבירות שוחד, בכך שויטה קיבל מוינרוט סיוע משפטי בענייניו האישיים, בעת שפעל לאישור הסכמי מס חריגים עם לקוחותיו העשירים של וינרוט, גאידמק, צ'רנוי וגרטלר.

בתום אחד המשפטים הדרמטיים ביותר שנערכו בארץ בשנים האחרונות זיכה שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, גלעד נויטל, את וינרוט מכל האישומים נגדו, אך הרשיע את ויטה ב-3 סעיפי מירמה והפרת אמונים, וגזר עליו עונש של 6 חודשי עבודות שירות.

ויטה לא ויתר גם הפעם, ובאמצעות עורכי דינו, אלון רון ומורן כרמון, ערער לבית המשפט העליון על הרשעתו ועל גזר דינו.

בשבוע שעבר הגיעה הפרשה לסיומה, כאשר בית המשפט העליון קיבל חלקית את ערעורו של ויטה, זיכה אותו מההרשעה כי פעל בניגוד עניינים בעניין הסכם המס עם גרטלר, וקבע כי ויטה יירצה 5 חודשי עבודות שירות במקום 6 חודשים.

"סיכון שאתה נחשף אליו, זה חלק מהתפקיד"

על אף שויטה הורשע בעבירות של מירמה והפרת אמונים, הוא אינו רואה במשפט שניהל במשך שנים בשתי ערכאות משפטיות שונות, כישלון.

"מבחינתי, כל המשפט הזה הוא הצלחה. צריך לזכור שבתחילת הדרך האשימו אותי בדברים חמורים מאוד, ולא נשאר מהם כמעט כלום בסוף", הוא אומר ל"גלובס" בראיון ראשון לתקשורת מאז תחילת הפרשה.

לדבריו, "האשימו אותי בהטיית שיקול-הדעת, בהטבות, בשוחד. פרקליט המדינה פרסם שהכשרתי הון. הדברים האלה נמוגו כלא היו. גם שיקול-הדעת המקצועי שלי קיבל את אישור בתי המשפט, נקבע שלא היו פה הטבות מס, שלא היה פה קשר סימביוטי מושחת, שלא היה שוחד.

"בכל מקרה, אני מצטער על כל הפרשה. רציתי ואני עדיין מרגיש שיכולתי לתרום לא מעט למערכת של רשות המסים. אהבתי את העשייה שם, ואני אוהב אותה עד היום".

- ובכל זאת, הרשיעו אותך בעבירות של מירמה והפרת אמונים, ונמתחה עליך ביקורת קשה.

"מה שבית המשפט קובע זו החלטה גמורה, אני לא מתעמת איתה ומקבל אותה. בשורה התחתונה, מבחינתי זה נכון ומקובל מה שבית המשפט העליון אמר, שהייתי צריך לנהוג אחרת.

"מצד שני, צריך לזכור גם את ההיבט האחר. הורשעתי בין היתר בהפרת אמונים בכך שפעלתי לבדי מול גאידמק, אבל בזכותי יש למדינת ישראל הסכם חתום עם גאידמק על 50 מיליון שקל, שמתוכם רק אני גביתי 10 מיליון שקל. היום גאידמק מסתובב עם הסכם חתום של עוד 40 מיליון שקל, ואף אחד לא גובה את זה ממנו. מבחינתי, נישום שיש לו הסכם חתום על 40 מיליון שקל, ולא גובים ממנו את הכסף, זה אולי לא שקול להתנהלות לא ראויה, אבל חשוב לזכור שבסופו של דבר כן גביתי את הכסף".

- אתה מודה שטעית בכך שערכת לבדך הסכמי מס מול גאידמק וצ'רנוי, לקוחותיו של וינרוט, בעת שהוא ייצג אותך. מה גרם לך לעשות טעויות כאלה? שיכרון-כוח? גבהות-לב? חוסר תשומת-לב?

"אני לא ראיתי משמעות באותה נקודת זמן בעובדה שאני פועל לבדי מול גאידמק וצ'רנוי, ולא מצרף אליי עוד מישהו מהרשות. בהקשר הזה אני מוכרח לומר שבאיזה שהוא שלב כשראיתי שיש פה איזה שהיא בעיה של מראית-עין אפילו, אז כן צירפתי עוד אנשים. אבל בית המשפט לא ראה את זה, הוא ראה אותי כמי שהוביל את המהלכים, ואני מקבל את זה.

"הזדהיתי עם התפקיד שלי, וראיתי את התפקיד של פקיד שומה כמי שצריך לקבל החלטות. כשאתה עושה דברים כל-כך מיוחדים, אז יש מידה מסוימת של סיכון שאתה נחשף אליה, וצריך לשאת בזה, זה חלק מהתפקיד. ועובדה שעד היום לא טיפלו כמוני בכל התיקים האלה שנחקרתי עליהם".

"התפלאתי מהעידוד הרב שקיבלתי"

- מצד אחד, אתה מקבל את החלטות בתי המשפט בעניינך. מצד שני, אתה אומר שנשכבת על הגדר בשביל הציבור וסיכנת את עצמך כדי לגבות מס מאנשים כמו גאידמק וצ'רנוי.

"לא, לא, אני לא קורבן של אף אחד. הייתי צריך לפעול אחרת, ובהקשר הזה אני שמח מאוד שהמדינה הפיקה תועלת מהפעולה שלי. הפרשה הזאת השפיעה על רשות המסים באופן של קבלת החלטות. בעקבות המקרה שלי הנהיגו ברשות נוהל של חתימה על טופס ניגוד עניינים על-ידי פקידי השומה שלא היה קיים בזמני. כל סוגיות ניגוד העניינים ועבירת הפרת האמונים לפני 10 שנים היו בחיתולים. ההחלטות של בתי המשפט לגביי יצרו חידוש לגבי מה שהיה עד כה. יש פה הרבה נורמות שהתחדדו".

ויטה יוצא מהמשפט עם תחושה של הישג (שספק אם היא עומדת במבחן המציאות). אבל ללא קשר לתוצאות המשפט, ברור שהוא ספג עונש כבד מעצם קיומו של ההליך המשפטי ארוך-השנים נגדו.

בין היתר הוא נפגע מבחינה כלכלית. למזלו, לאורך המשפט הוא המשיך לקבל שכר מלא מהמדינה שאיפשר לו להתקיים ולשלם לסנגוריו. הפגיעה האמיתית הייתה בשמו הטוב ובמעמדו. לדבריו, ההליך המשפטי שינה אותו במובנים רבים.

"כל הדימוי העצמי שלך מבפנים מקבל חבטה נוראית. במהלך המשפט למדתי להיות אסטרטג הרבה יותר טוב ממה שהייתי, הפכתי גם לאדם יותר מפוכח, זהיר ופחות לוקח סיכונים. עברתי שינוי גדול באופן שבו אני מתבטא. למדתי שכמה שלא תהיה עם שפה מדויקת ועשירה, אתה לא יכול לשלוט על המשמעות שהדברים מקבלים אצל הצד השני. אתה מוציא מילה, והיא מתפרשת הפוך ממה שהתכוונת. כל אחד רואה במה שאמרת משהו אחר, וברגע שהוצאת את המילה מהפה, אין לך יותר בעלות עליה. והשבר הכי גדול הוא שאין מי שיקשיב לך, כי במהלך משפט פלילי אתה חסר אונים, לא יכול לדבר בעצמך ולא משפיע על הגורל שלך".

מי שעמדו לצדו של ויטה לאורך כל הדרך הם רעייתו דניאלה ו-3 ילדיהם, ניב, בן 26 (נהג אמבולנס); שיר, בת 24, קצינה בצה"ל; ואלון, תלמיד תיכון בן 14. לא רק המשפחה תמכה בויטה. לדבריו, רבים מחבריו מרשות המסים ואפילו אנשים זרים, תמכו בו.

"נורא התפלאתי מהעידוד הרב שקיבלתי. אנשים שאני לא מכיר התקשרו אליי כדי להביע תמיכה, צלצלו מנהלי חברות וכן חברים טובים והרבה מאנשי רשות המסים שהכירו את העבודה שלי והאמינו ביושרה שלי. גם אם הם חשבו שההתנהלות הייתה צריכה להיות אחרת, הם האמינו בדרך שלי, ועובדה שעד היום כל ההסכמים שלי תקפים".

"פקיד השומה צריך שיהיה לו כוח גדול"

ויטה אמנם לא עובד ברשות המסים מאז השעייתו בשנת 2007, ולפני כשנה הוא פתח משרד ייעוץ פרטי עם שותפו רו"ח שמואל אלגרנטי. עם זאת, הוא מתגעגע לעבודה ברשות ומרגיש כי הוא עדיין יכול היה לתרום לה רבות. כשויטה נשאל אם פקידי שומה אינם מרכזים בידם כוח גדול מדי שעלול להשחית, הוא יוצא להגנתם/הגנתו.

"לפקיד שומה יש כוח גדול, אבל גם צריך שיהיה לו כוח גדול, ולא צריך להגביל את כוחם של פקידי השומה. הם צריכים כלים כדי להשיג את המטרות שניצבות בפניהם. כשאתה מפעיל את כל הכלים, אתה יכול להגיע לתוצאות מדהימות.

"לטעמי, כבר היום אנחנו רואים שברשות יש זהירות-יתר. כן צריך לתת לפקידי השומה כלים והנחיות ברורות איך להפעיל את הכוח הזה, וזה לטעמי אפשר לעשות את זה במינון שקול ונכון".

"צריך להגיע עם אנשי עסקים גדולים להבנות"

בפברואר השנה הגישה רשות המסים המלצות לחקיקה, למאבק בהון השחור ולהעמקת גביית המס, והבטיחה כי קידומן יניב כ-6 מיליארד שקל לקופת המדינה. חלקן אומצו בחוק ההסדרים.

לדברי ויטה, ההתייחסות אל ההון השחור היא עמומה מדי, והוא מציין כי מרבית ההון שלא נגבה ממנו מס אינו הון לא חוקי - אלא כסף של אנשים וחברות שעשו תכנון מס לגיטימי גם אם אגרסיבי. מדובר בשני היבטים שונים. "להתמודד עם כסף שהעלימו זה דורש כלים מסוימים; ולהתמודד עם תכנוני מס אגרסיביים, ששם רוב הכסף, זה דורש כלים אחרים", הוא אומר.

ויטה מדגיש כי לפי ניסיונו, ההתמודדות עם תכנוני מס אגרסיביים היא מאוד קשה גם מקצועית וגם מנטלית, והיא מציבה אתגר בלתי רגיל, גם לרשות וגם ליועצי המס.

"זה לא הולך ב'זבנג וגמרנו'. אתה צריך להתמודד עם כל מקרה לגופו. לטעמי, הפתרון הוא לגרום למצב שבו לא יהיה כדאי לתכנן את המס, לא מבחינת אכיפה אלא מבחינת הסיכון שבתכנון. כיום, בתכנון מס אגרסיבי הסיכון של התמודדות מול הרשות הוא כדאי למתכנן, כי החיסכון במס מאוד גבוה. ברגע שלא תהיה כדאיות לתכנון מס, ותהיה גם הרתעה - המצב ישתפר".

- כיצד תרתיע נישומים מלערוך תכנוני מס אגרסיביים?

"הרתעה מקבלים לא רק בכוח אלא גם מיצירת מערכת יחסים הדדית. עשינו בעבר מחקר ברשות המסים וגילינו שברגע שהאזרח מרגיש שהמערכת היא הדדית אליו, הוא יתנהג בצורה שונה. לדוגמה, כאשר האזרח מרגיש שהמערכת היא לא מקפחת אותו, הוגנת כלפיו, הוא ייטה הרבה יותר לציית לה. כוח לא תמיד מביא לציות.

"אחד ההיבטים החשובים לאנשי עסקים זה ודאות. אנשי עסקים - ואני טיפלתי בהכי גדולים שיש ובתיקים הכי מורכבים שיש, אין תיק מורכב שלא נגעתי בו, וההיבט המקצועי שלי קיבל חותמת כשרות - רוצים ודאות. צריך להגיע עם אנשי עסקים גדולים להבנות ולסיכומים, כי חוקים לא יסייעו בזה. כשאיש עסקים מקבל ודאות הוא משלם מס מעבר לתכנון המס, כך שני הצדדים ייצאו נשכרים".

- איך יוצרים ודאות אצל הנישומים?

"בנקיטת דרך אחידה וקבועה. אתה לא יכול לשדר מסר כפול בהתנהלות מול הנישומים. למשל, בעבר גבו מס על דיבידנד לא מחולק, ואז הפסיקו לגבות. זה מסר לא טוב מול הנישומים. גם בנושא הרווחים הכלואים - הגענו להסכמות עם החברות, ואז רוצים לסטות מהן. זה מסר לא ברור לנישום. כמו שבית המשפט עושה איזונים, גם רשות המסים יודעת וצריכה לנקוט גישה מאוזנת".

- מה דעתך על כך שחברות ענק משלמות סכומי מס מגוחכים, בעוד שנישומים פרטיים משלמים מס גבוה?

"אפשר ליצור מצב שבו היקף החבות במס של החברות יהיה הרבה יותר משמעותי ממה שהוא היום, והן עדיין ישאירו את פעילותן בארץ. עשיתי את זה בעבר בתיקים גדולים, וגם אז איימו עליי שהן יעזבו את הארץ. כשהייתי פקיד שומה בגוש דן, יהלומנים איימו עליי שהם יעברו לדובאי ולמקומות אחרים. הם עברו? לא. וגביתי מהם פי עשרה מס ממה שגבו במדינות העולם".

- זה מחזיר אותנו למשפט שלך. דן גרטלר הוא יהלומן, ואתה עמדת לדין בגין יחסיך עמו.

"בית המשפט העליון זיכה אותי במקרה הזה. עם כל הצניעות, אני חושב שעשיתי דברים מאוד חשובים ברשות המסים. עשיתי למשל עם צוות מצומצם מאוד את כל חקיקת המס של ההתנתקות מרצועת עזה. אם תסתכל על זה היום בדיעבד, לאף אחד מהמפונים לא הייתה בעיית מס כזו או אחרת. אותו דבר היה במלחמת לבנון השנייה, שגם שם טיפלתי בנושאי המס. אלה דברים מופלאים".

"יש לי הרבה מאוד מה להציע בתחום המס"

את הריאיון עם רו"ח שוקי ויטה ערכנו ימים ספורים אחרי שבית המשפט העליון קיבל באופן חלקי את ערעורו, במשרד רואי החשבון הפרטי ויטה-אלגרנטי שבקומה ה-20 במגדל לוינשטיין בתל-אביב.

את המשרד הקים ויטה עם שותפו, רו"ח שמוליק אלגרנטי, לפני כשנה, ולפי אתר האינטרנט, המשרד "מעניק שירותי ייעוץ מס וליווי וייצוג מול רשות המסים, תוך מחויבות למתן פתרונות מס פרקטיים ואסטרטגיות מס מותאמות עבור הלקוח. המשרד מציע שירות 'second opinion' הבוחן את אופן ניצול תמריצי המס הקיימים".

לדברי ויטה, למרות התיק הפלילי שהוא נושא על גבו, השוק הפרטי קיבל אותו בסבר-פנים יפות מאוד, והוא מייצג כיום גופים גדולים ומוכרים. "זכיתי לאמון רב בשוק, ואני שמח על זה, כי יש לי הרבה מאוד מה להציע בתחום המס ובפתרון בעיות בכלל".