ועדת טירקל טרם הכריעה לגבי מינויו של פרנקל לנגיד

הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה תתכנס שוב שבוע הבא ותזמן את פרנקל עצמו ■ דוח מבקר המדינה מ-2001 קבע כי פרנקל הזרים לכיסו מאות אלפי שקלים שלא הגיעו לו על פי דין

הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, המכונה ועדת טירקל, סיימה הבוקר את פגישתה הראשונה סביב מינויו של פרופ'יעקב פרנקל לתפקיד נגיד בנק ישראל החדש במקום סטנלי פישר, אך טרם הכריע בסוגיה, כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי הועדה תתכנס כבר בשבוע הבא ותזמן את פרנקל עצמו, ששוהה בימים אלו בארץ, להופיע בוועדה.

יודגש כי במקרים נדירים, מכריעה הוועדה בפגישתה הראשונה, לכן, אי החלטה בפגישה הראשונה איננה מעידה על כיוון ההחלטה הצפויה. כמו כן, הופעת המועמד לתפקיד הרם בפני הוועדה, הוא דבר שבשגרה ואפילו נחשב לשלב "חובה" בתהליך.

בראש הוועדה עומד השופט (בדימוס) יעקב טירקל, כאשר חברים אחרים בוועדה הם נציב שירות המדינה, משה דיין; שר האוצר לשעבר, עו''ד משה נסים (ליכוד) וח''כ לשעבר גילה פינקלשטיין (מפד''ל-הבית היהודי). גורמים בוועדה ציינו כי המטרה היא להכריע כמה שיותר מהר, שכן, "דחייה של החלטה שכזו היא לא טובה לאף אחד, ובמקרה הזה, לא טובה בעיקר למשק".

נזכיר כי מטרת עבודתה של הוועדה היא "להבטיח את טוהר המידות במינויים הבכירים, ולבחון שמא דבקו פגם או דופי כלשהם במינויים המוצעים", כאשר בפברואר 2007, בג''צ הרחיב את סמכויותיה של הוועדה וקבע כי תפקידה הוא לבדוק את המינוי המוצע מבחינת טוהר המידות "במובנו הרחב של מושג זה, הן מבחינת האדם המוצע לתפקיד, הן מבחינת הגורם הממנה, והן מכל היבט אפשרי אחר שעשויה להיות לו נגיעה לשאלת טוהר המידות הכרוך במינוי".

זו הסיבה שבמרכז הבידקה של ועדת טירקל עומד דו"ח חריף של מבקר המדינה משנת 2001, בו נקבע, כי במסגרת תפקידו כנגיד, פרנקל הזרים לכיסו מאות אלפי שקלים שלא הגיעו לו על פי דין. בעקבות הדו"ח, בשנת 2002, נאלץ פרנקל להחזיר לקופת המדינה 238 אלף שקלים, זאת אחרי ביקורת קשה ביותר מהציבור. לפי הדוח, פרנקל סידר לעצמו בבנק, בעזרת מנהל בכיר שהיה כפוף לו, "הסדרים כספיים מיוחדים" - שמשמעותם המעשית היא חבילת כספים גדולה, וחוקיותן מוטלת בספק וזכה לביקורת ציבורית קשה ביותר. יו''ר ועדת החוקה דאז, אופיר פז-פינס הגיש תלונה למפכ"ל המשטרה, רב-ניצב שלמה אהרונישקי, בדרישה לחקור את ממצאי דו"ח וח"כ יוסי שריד, דרש את שלילת פרס ישראל שקיבל - הצעה שלא התקבלה.

באותם ימים טען פרנקל כי "שפכו את דמו": "אני נדהם מה'עליהום' ומהלינץ' הציבורי ונלחם על שמי הטוב. שופכים את דמי, לא ביקשתי מאומה והכל נעשה לפי הנהלים. לא חיפשתי אגורה שחוקה והקדשתי את מיטב שנותיי לשירות כלכלת ישראל ומדינת ישראל - תוך קורבן לא קטן", אמר פרנקל אז.