רוצים ישראל, מפגינים פלסטין

המצב האידיאלי עבור ערביי ישראל הוא לחיות במדינה - ולהפגין נגדה

רבים מערביי ישראל לא אוהבים את החוק הישראלי, בעיקר חוקי בנייה. הם רוצים חיים שבהם כל אחד יכול לעשות מה שבא לו. רוצה לבנות בית במקום מסוים, אז בונה. לא שמעו ולא רוצים לשמוע על תוכניות בנייה וכאלה.

אבל החוק קיים, אם כי ממילא הוא נאכף אצל האזרחים הערבים פחות מאשר אצל היהודים, אבל גם המעט הזה מעלה להם את הסעיף. וכך, כאשר נהרס בית בישוב ברטעה - נכנסים לפעולה עסקנים פוליטיים ובעיקר עסקני דת, ואלה מסיתים את האזרחים לצאת בהפגנות נגד ההריסה החוקית.

ואז יוצאים אלפי אנשים לכביש ואדי ערה וחוסמים אותו במחאה - נגד מה? נגד ההריסה? לא רק. נגד מדינת ישראל. נגד עצם קיומה. כדי להמחיש זאת הם מניפים באופן קבוע את דגל פלסטין.

בצל קורתם הנוכחית

אז מה, הם רוצים פלסטין? לא בטוח. כשאביגדור ליברמן הציע להם ולכפרים הסמוכים לגבול לעבור לריבונות פלסטינית, קמה מתוכם זעקה גדולה: לא רוצים בשום אופן. כדי שיהיה ברור: ההצעה של ליברמן הייתה אך ורק להחלפת ריבונות. אף פלסטיני לא צריך לעזוב את ביתו. כולם נשארים בצל קורתם הנוכחית - רק שמכאן ואילך הם כבר לא אזרחי ישראלי, אלא פלסטין.

לא רצו. כשנשאלו, אמרו שהם מסרבים מכיוון שהם ישראלים. אם כך, למה אתם מניפים דגל פלסטין? עוד אמרו שזו הצעה גזענית. מה פה לכל הרוחות גזעני? אתם פלסטינים מלידה, אתם אוהבים את פלסטין יותר מאת ישראל - והנה מציעים לכם להצטרף לפלסטין מולדתכם ואתם מסרבים?! בי נשבעתי, הצגתי שאלה זו לרבים מראשי הפלסטינים, וחוץ מהאמירה 'אתה גזען', לא נענתי.

החיים היותר טובים

למה? משום שאין להם תשובה? אדרבא, יש להם ועוד איך. אלא שזו תשובה שעליה הם מדברים בינם לבין עצמם. חס וחלילה לא להוציא את זה החוצה. והתשובה היא פשוטה, אפילו מובנת. פשוט חייהם טובים בהרבה בישראל.

ערבים לא פוליטיים מוכנים לומר זאת, אם כי לא לציטוט, ומשיחות רבות התרשמתי שהם מתפללים לכך שהצעת ליברמן לעולם לא תתממש. המצב האידיאלי עבורם הוא לחיות במדינת ישראל - ולהפגין נגדה. זהו לוקסוס שלא בטוח שיהיה להם בפלסטין. אחרי הכול, איזה דגל יניפו בהפגנות שם? של ישראל?

טרנספר? איפה?

למרות שאין בהצעת ליברמן שום דבר פסול, למרות שמשמעותה היא החזרת בני העם הפלסטינים לזרועות אחיהם. גם אצלנו יש כמובן מתנגדים לתוכניתו. קודם כל מכיוון שהשם ליברמן מתנוסס עליה, וגם משום שיש אצלנו רבים שהקיצוניות השמאלנית משבשת להם את המחשבה ושיקול הדעת. עד כדי שהדביקו להצעת ליברמן את תווית ה...טרנספר. כאשר בהצעה אין שום דבר שאפילו רומז על כך.