אלשטיין מונה לסגן יו"ר אי.די.בי; קרן סקיי: פרעו החוב כלפינו

בדרך להכרעה על הסדר החוב: דנקנר מינה את אדוארדו אלשטיין לסגן יו"ר דירקטוריון הקונצרן

הסאגה המשפטית סביב הסדר החוב בקונצרן אי.די.בי גורמת לנושים החוששים לגורל כספם "לתפוס מקום בתור", בניסיון להציל את השקעתם או חלק ממנה.

ערב כינוס מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות מחר, לדיון במתווה הסדר חוב שיעביר את השליטה בקונצרן לידיהם, שלחה אמש קרן ההשקעות סקיי, המנוהלת על-ידי צבי יוכמן וניר דגן, מכתב תזכורת לחברה הבת אי.די.בי פתוח, שלפיו היא נדרשת לפרוע בעוד כחודש הלוואה של כ-19 מיליון דולר (כ-70 מיליון שקל), שהועמדה לחברה הבת - אי.די.בי תיירות. זו האחרונה היא הבעלים של חברת התעופה ישראייר ועסקים נוספים בתחום התיירות.

באוגוסט 2010 העמידה קרן סקיי הלוואה זו באמצעות אג"ח להמרה למניות אי.די.בי תיירות, לתקופה של שלוש שנים. כנגד חוב זה העמידה אי.די.בי פתוח כתב ערבות, שאליו אף התייחסה בתזרים המזומנים החזוי שלה.

אלא שהחלטתו האחרונה של ביהמ"ש המחוזי, שלפיה תעביר אי.די.בי פתוח את התשלומים לנושיה לחשבון נאמנות, מעמידה בסימן שאלה את פירעון ההלוואה הנ"ל במועד שנקבע.

אם אכן לא תעמוד אי.די.בי בהתחייבויותיה לקרן סקיי, רשאית האחרונה לדרוש פירעון ההלוואה מאי.די.בי תיירות, ובמידת הצורך אף להשתלט עליה - מהלך שספק אם הייתה רוצה בו על רקע מצב עסקיה של אי.די.בי תיירות, ושל חברת התעופה ישראייר בפרט, שהסבו לקונצרן הפסדים של מאות מיליוני שקלים בשנים האחרונות.

יש לציין עוד, כי הערת "עסק חי" שהוצמדה לאחרונה לדוחות אי.די.בי פתוח גרמה לכך שגם לזרוע התיירות הוצמדה הערה כזו. זאת מאחר שאי.די.בי פתוח העמידה לתיירות כתבי ערבות בהיקף מצטבר של 58 מיליון דולר, כולל הערבות שהעומדה לקרן סקיי.

הנציגות השיבה לביהמ"ש העליון

בינתיים ממשיך נוחי דנקנר במאמציו לדחות את מועד הגשת מתווה הסדר החוב, שאותו קבע ביהמ"ש המחוזי ליום ראשון הקרוב, זאת במקביל לבקשתו לדחות את מועד מכירת החזקות אי.די.בי פתוח בכלל ביטוח.

אמש הגישה אי.די.בי ערער לביהמ"ש העליון, שבו טענה כי טעה ביהמ"ש המחוזי כשדן בשאלה משפטית תקדימית, וכי הסעדים הזמניים שניתנו היו מרחיקי לכת. בתגובה לכך הגישה היום נציגות האג"ח של אי.די.בי פתוח את תשובתה לביהמ"ש העליון.

בנוגע לדחיית מועד מכירת כלל ביטוח טענה הנציגות, כי "קיים פער בלתי נסבל בין החברה כפי שהיא מציגה עצמה בעתירות לבית המשפט, לעומת החברה במציאות, כפי שהיא מתבטאת בספרי התקציב שלה". כך, למשל, מציינת הנציגות שבדוחותיה הכספיים של אי.די.בי פתוח לשנת 2012 הנחה דירקטוריון החברה למכור את ההחזקות בכלל ביטוח עד סוף אוגוסט 2013, כפי שפסק שופט המחוזי לפני כמה שבועות.

אי.די.בי מינתה היום את אדוארדו אלשטיין לסגן יו"ר הקונצרן. אלשטיין אמור, על פי מתווה הסדר החוב של דנקנר, להזרים עוד 75 מיליון דולר לאי.די.בי (לאחר שכבר הזרים 25 מיליון דולר).