קבלו טעימה מיינות משובחים תוצרת ארצות-הברית

כשמתחשק לך לשתות כוס יין אדום ואתה מפסיק לרגע להיות "פוץ", אתה עשוי ליהנות מאוד מזן הזינפנדל האמריקאי

בואו נדבר קצת על יינות בורגון. שוב. מי שמגלה את סוד קסמם החמקמק של יינות בורגון ומתאהב, חזקה היא שיקשה עליו עד מאוד להתמסר ליינות אחרים. נכון, ישנם יינות חמצמצים וקלי גוף באופן יחסי גם במחוזות יין אחרים. אבל לא רבים, וודאי לא כאלה. מורכבות ותחכום אפשר למצוא גם במחוזות צרפתיים אחרים, כמו בורדו, עמק הרון, אלזס ושמפיין, וגם במדינות יין אירופי אחרות כמו איטליה וגרמניה ובמידה פחותה גם ספרד. אבל שוב, לא כמו בבורגון. בקיצור, קשים חייו של אוהב מושבע של יינות בורגון; שלא לדבר על מחיריהם הגבוהים של היינות האהובים עליו.

כל ההקדמה הארוכה הזו לא נכתבה כדי להתבכיין, אלא בדיוק להפך. לכבוד יום העצמאות האמריקאי הבא עליהם (ועלינו?) לטובה, החלטתי להקדיש שוב את המדור הצנוע שלי למיטב תוצרתה האלכוהולית של ידידתנו הגדולה שמעבר לים. חשבתי שיהיה מעניין להתעסק עם זן ענבי היין האמריקאי הנחשב לתרומתו היחידה כמעט של העולם החדש לעולם היין, לפחות מבחינת זנים.

ובכן, אני נאלץ להרוס את החגיגה כבר עכשיו. זן הזינפנדל ((Zinfandel - שנחשב במשך שנים רבות לתרומתה הגדולה של קליפורניה, מחוז היין החשוב ביותר בארצות הברית, לעולם זני ענבי היין - הוא בעצם זן ענבים איטלקי, ששמו במכורתו הוא פרימיטיבו.

ענבי הזינפנדל מוכרים לכורמי החוף המזרחי של ארצות הברית דווקא, כבר מהמחצית הראשונה של המאה ה-19. החל במחצית השנייה של אותה מאה ישנו תיעוד של ענבים אלה גם בחוף המערבי, החשוב הרבה יותר מבחינת יינותיו. מכיוון שמוצאו של הזן אינו צרפתי, ומכיוון שרוב מחקר היין המודרני התרכז עד סוף המאה ה-20 בצרפת, הרי מוצאו של הזן נותר עלום עד שנות ה-90 של המאה ה-20, שבהן פותחו בדיקות דנ"א לזני ענבים. או אז התגלה מעל לכל ספק שהזינפנדל אינו אלא הפרימיטיבו של מחוז אפוליה האיטלקי. השערה זו הועלתה על-ידי האיטלקים עצמם כבר בשנות ה-80. סברה נוספת היא שיש לענב קשר כלשהו גם לזן ה-Plavac Mali האזוטרי עוד יותר, מדלמטיה.

החל בסוף המאה ה-19 ועמוק אל תוך המאה ה-20 היה הזינפנדל לקליפורניה, ולשאר החוף המערבי, מה שזן השיראז היה ועודנו עבור האוסטרלים, או הקברנה והמרלו עבור הבורדולזים; לטוב, ובעיקר לרע. יבולים גדולים מאוד, שמכניסים אמנם הרבה כסף, יצרו יין שבמקרה הטוב היה בינוני. הזינפנדל אינו זן אציל וקלאסי כמו הסירה/שיראז או הקברנה סוביניון והמרלו. מה שזנים אלה עוד יכלו לסבול מבחינת יבולי יתר, הפך את הזן הצנוע הזה למיץ אדום ומשעמם. הוסיפו לכך את טעמיו המודגשים מאוד, ותקבלו מיץ פטל אלכוהולי.

רק לקראת סוף המאה החלו להעניק ל"זינ", כפי שהוא מכונה בחיבה באמריקה, את מה שמגיע לו. יבולים מרוסנים, אזורי גידול חמים אך לא לוהטים וכרמים בגבהים גבוהים יחסית. התוצאה לא איחרה לבוא. יינות שאולי אינם גדולי יינות העולם, ואפילו לא מהטובים ביותר שאמריקה יכולה להציע, אבל לבטח יינות מעניינים למי שמחבב יינות גדולי גוף, גסי מבע במקצת, פירותיים ובעיקר מתובלים מאוד בטעמם. זינפנדל טוב נושא בכנפיו טעמי פלפל שחור ואפילו גרגירי אניס.

ואיך כל זה קשור לבורגון וליינותיו האציליים, ישאל בוודאי מי שהמתין בסבלנות עד עכשיו. אז ככה. בטעימה הקצרה והלא ממצה שערכתי, גיליתי שבאתי אולי לקלל אבל יצאתי מברך. לא, זה לא בורגון ואפילו לא קברנה קליפורני משובח. אבל מתברר שכשמתחשק לך לשתות כוס יין אדום (ולי כמעט תמיד מתחשק) ואתה מפסיק לרגע להיות "פוץ", אתה עשוי ליהנות מאוד גם ממה שחשבת שלא ינעם לחכך, ולהתחבר דווקא לגסות ולארציות. אני בכל אופן - כמו שאמר טל פרידמן פעם, "אני נהיינייתיי".

טעימה

זינפנדל, Born in the USA

Sutter Home Zinfandel California 2010. יין בסיסי מאוד מיקבי סאטר, עולה חדש למדפי היין בארצנו. סאטר הוא יקב מסחרי גדול מאוד בקליפורניה, והיין הזה מתנהג בהתאם. קצת מימי מדי, בטח לזינפנדל שאמור להיות בריון, אבל שומר היטב על טעמי הפרי האדום והשחור עם מעט מדי, תבלינים אקזוטיים ברקע. 40 שקלים

Robert Mondavi Twin Oak Zinfandel 2010. יין מיקבי מונדבי המהוללים, הרבה יותר רציני ומתובל. הזינפנדל מקבל כאן חיזוק קטן מענבי קריניאן ופטי סירה, והתוצאה היא בהחלט מספקת, גם מעט גסה בפינות, אבל זו בהחלט גסות מתקבלת על הדעת ואפילו נחמדה. ילך מצוין עם בשר על האש. 55 שקלים

Ravenswood Zinfandel Sonoma County Old Vine Zinfandel 2007. היין הטוב ביותר של הטעימה, וזו לא ממש חוכמה. יקבי רייוונסווד מתמחים בזן הזינפנדל, והם סוג של יקב בוטיק עממי, אם אפשר להגדיר זאת כך. הבקבוק שלפנינו נהנה גם מגפנים בוגרות שמהן הגיעו הענבים ליין שבתוכו, ומגיל מתקדם מאוד יחסית ליין שכזה. התוצאה היא כמעט, ובכן, אלגנטית, במגבלות כמובן. יופי של יין. 115 שקלים

טיפה

קונצרט ביקב

במסגרת אירועי הקיץ, יארחו יקבי בנימינה את אנסמבל קולות הנשים "נעמה" לקונצרט מיוחד שישיר א-קפלה ובליווי פסנתר מגוון יצירות קלאסיות, שירי עם, גוספל ועוד. האירוע ייפתח בטעימת יינות, וילווה בסיפור קצר על תולדות היקב והמושבה.

שלישי 9.7, הנשיא 1, בנימינה, 20:00. כרטיסים: במכירה מוקדמת באתר www.tixwise.co.il/he/naama1: 85 שקלים. ביום הקונצרט 100 שקלים