גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זכרונות מהמלחמה: בחזרה למקום שבו נפלה עלי קטיושה

לקראת יום השנה למלחמת לבנון חזר יובל אזולאי לקריית שמונה: שבע שנים דרשתי מעצמי לחזור למקום שבו כמעט מצאתי את מותי, ושבע שנים לא הצלחתי. עתה הגיעה העת

"את האמת?", אומר לי שלמה, "זה נס שאתה חי. אני לא יודע איך אתה מדבר איתי עכשיו. הקטיושה נפלה ממש לידך. כמעט עליך. הפיצוץ היה גדול. אני ושני חברים, שישבנו בתוך הבית, נהדפנו אל הקיר מעוצמת הפיצוץ. ואתה היית בחוץ, חטפת את הכול".

אני נושך שפתיים ושותק. כמה פעמים בחיים מזדמן לאדם לשמוע על האימה הפרטית שלו מפי מישהו אחר? והאיש ממשיך בסיפור לידתי מחדש בסוף חודש יולי 2006: "3 מטר ממך, זה כל הסיפור. הקטיושה פגעה בגג הבניין. אני זוכר טוב באיזה מצב מצאנו אותך, אני ועוד מישהו. חטפת חזק בבטן וביד. איבדת הרבה דם. רעדת והיית בהלם. בכל פעם איבדת הכרה. התקשרתי למד"א. צעקתי שיבואו. וכל הזמן נפלו מסביב קטיושות. כל הזמן היו שריקות ופיצוצים".

שבע שנים דרשתי מעצמי לחזור לביקור במקום הזה, רחוב השופטים שבקריית שמונה, שממנו פוניתי שותת דם על אלונקה, ושבע שנים לא הצלחתי. שבע שנים דמיינתי את הרגשות שיציפו אותי, את הזיכרונות המודחקים שיתעוררו לחיים חדשים ואת הפצעים המייסרים שיחזרו לדמם, ופשוט ויתרתי. עד עכשיו, יום השנה השביעי למלחמת לבנון השנייה.

זאת הייתה משימה עיתונאית שגרתית בקריית שמונה, אחת החזיתות המרכזיות. עשיתי רבות כאלה קודם לכן במלחמה הזאת ובעימותים אחרים. אלא שבאותו היום משהו מאוד בסיסי השתבש. באתי לסקר ויצאתי מסוקר.

באתי להתרשם ויצאתי עם תודעה שנצרבה לשנים רבות. אפילו כשכתבתי בשבוע שעבר בעמודי החדשות של העיתון הזה על משבר במפעליה של העיר שמייצרים רכיבים לטנק המרכבה, ראיתי בעיני רוחי בעיקר עשן סמיך שמיתמר מרכס נפתלי הבוער ורחובות נטושים; ראיתי את הקשישה המבועתת שראיינתי במקלט ציבורי מטונף, ואת האישה שהגג של חדר הביטחון שלה קרס אל מיטתה כשספג פגיעה ישירה של קטיושה. אותה אישה ואותו בית שאליהם שמתי באותו יום גורלי את פעמיי, ולשם חזרתי השבוע כדי לסגור את המעגל שבתחילתו יד תלויה על בלימה, חזה פתוח ותחושה שהגעתי לשלב הכי סופי בחיים, רגע לפני קבלת התואר ז"ל.

"קשה לי לנשום", אמרתי לחברה שליוותה אותי לקריית שמונה כשנכנסנו לאוטו. קצת אחרי ואדי ערה הלחץ גבר עד שהרגיש כמו יתד במרכז הסרעפת. הפה יבש. זה מזג האוויר, אני מסביר. זה החום שבחוץ והקיץ הבוער. והכול פתאום דומה ומזכיר את היום ההוא. המחשבות טסות והנופים שכל-כך אהבתי פעם נחשפים לעיניי, שמחפשות את האש ואת פטריות העשן שהותירו המטחים.

פניות הכרחיות בדרך שעשיתי אינספור פעמים בעבר כבר נשכחו, אבל צפת נראית באופק. הנה השלט שמכוון לבית החולים זיו שאליו פוניתי. אני מנסה לא לחשוב, להתרכז בכביש, להסיח את הדעת בשיחות טלפון על עניינים חדשותיים שוטפים.

משמאל הרכס שלעולם יזכיר לי את שני מסוקי הקרב שהיו בדרך לתקיפה בלבנון, התנגשו והתרסקו על הצלע. והנה בא הפלשבק מהלילה הארור כשאני עומד שם, למרגלות ההר, עם מחברת מרופטת ועט, ולמעלה אורות אדומים וכחולים של כוחות ההצלה. מסיט מבט ימינה ורואה את המקום שבו נחת היסעור, שהותיר ענן גדול של אבק מחניק; אמבולנס מתקרב אליו וחיילים מעבירים ממנו בבהילות אל ההליקופטר גופה של חלל עטופה בניילון שחור. וחייל אחר, שנשען על דלת של גי'פ, מקיא את ארוחת הערב שלו כשבאוויר מרחפת מועקת מוות. והפנים החתומות של אלה שהיו שם כי היו חייבים ואלה שהיו שם כי כך רצה הגורל. השקט המצמית, שהופר כעבור דקות במטח רקטות נוסף.

קצת אחרי צומת כח, ווייז מקבל את הפיקוד ומנווט לרחוב. עניין של 2.6 קילומטרים בקו אווירי. כמה פניות חדות בעלייה ואנחנו מתקרבים. את ישיבת ההסדר זכרתי. וגם את המקלט שלידה, כי זאת הנקודה הקרובה ביותר שאליה יכול היה להגיע האמבולנס שפינה אותי מן התופת. אני נזכר בחובשים שהושיטו יד וניסו להרגיע, וגם באותו רגע קצר שהיה עבורי לנצח שלם, כשכולם נשכבו על הארץ לידי כי כמה רקטות שרקו ממש מעל הראש.

אני מגיע אל היעד חנוק, אבל נחוש. הנה רחוב השופטים, הנה המקום שכמעט והיה מקום מותי, הרחוב שבו במשך שנים התגוררו כל סיוטיי. והוא בסך הכול רחוב די סטנדרטי בקריית שמונה שמקיים שגרת קיץ מפוהקת.

יהודה עטר יוצא מהבית לזרוק את האשפה. אני שואל אותו לפרטיה של האישה שליד ביתה שהיתי בזמן פגיעת הקטיושה. הוא עונה באדיבות ומספר שכבר עזבה לכפר סבא. הוא זוכר אותי פצוע, מספר שהקטיושה שפגעה בי תפסה אותו ברחוב. "נשכבתי ממש כאן, צמוד לקיר הזה", הוא אומר ומצביע על חומת בטון שצמודה לחניה ריקה. "את כל המלחמה עברתי כאן. משנת 68' אני גר כאן. לא עוזב. בטח שאני זוכר אותך. נפצעת קשה. זה היה מטח רציני. כל ההר בער".

הוא מספק לי כיוון כללי למקום המדויק שבו כל זה קרה לי, ואני מתבלבל. שורות שורות של שיכונים דו-קומתיים בנויים בצורה אחידה, כל מרפסת בקומה השנייה נראית לי כמו אותה מרפסת שאליה רצתי משום מה באמוק אחרי הפציעה ושבה הותרתי שלוליות גדולות של דם. התברברות קלה ברחוב, מגרש חניה קטן וזיכרון רחוק מניעים אותי כמהופנט. אני ממשיך סמטה אחת הלאה ופוגש את מאיר שושן, שמכיר את סיפור הפציעה שלי ומצביע על הבית שאליו הלכתי באותו היום. "אתה רואה? זה בקומה השנייה. עדיין יש סדקים על הקיר. אבל היא כבר לא גרה פה".

אנחנו הולכים אל מרפסת ביתו. הוא מוזג מים צוננים ואשתו, מסודי, פורסת מלון קר ומתוק. היא מספרת על הקטיושה שלי כזאת שגרמה לה ולבני ביתה לעזוב את העיר עד שהקרבות יירגעו. כשחזרו, מצאו שגם ביתם ספג פגיעה: "הכול היה הרוס", מספר מאיר, "ההדף הרס הכול. חלונות נשברו, תריסים עפו, צלחות במטבח התנפצו. כאילו הוכה ברעידת אדמה. מזל שלא היינו פה".

שבע שנים אחרי ואני עומד באותה סמטה, שבה דיברתי בסלולרי כששריקה קצרה הקדימה פיצוץ גדול, שזרק אותי לשנים של שיקום, של נפילות וקימות, של שקיעות והתמודדויות, שבסופן המסקנה הנחרצת שייצר החיים חזק יותר מכל נסראללה. הנה המרפסת שמלאה בדמי. הנה המדרכה שאליה שקעתי בעלפוני. הנה הקיר שממנו הדהדו הצרחות ששמעתי, אך לא ראיתי, בשל העיוורון הזמני שהותיר בי הבזק הפיצוץ.

המקום השתנה. בנו שם תוספות של חדרים, עם רעפים אדומים, ויש גם שיח בריא של פסיפלורה מתוקה. אני מוכן להישבע שהמקום הזה לא היה כל-כך ירוק לפני שבע שנים. אני מסית כמה מהענפים הירוקים, מסתכל על הבית ורואה סימנים אפורים של טיח שאינם בצבע הבניין, שמכסים על הרסיסים כמו צלקות. אני עומד שם דקות ארוכות עם צלקותיי שלי, בעיניי אני סורק את השטח, ידי השלמה אוחזת מחברת ועט. אני עדיין עיתונאי. ומספיק חי בשביל להבין שאין לי שום סיכוי למצוא במקום הזה את העט האהוב שהעיפה לי הקטיושה.

עוד כתבות

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט