מפרקת בטר פלייס: "היו כאלה שהרימו גבה על הבחירה בי"

עו"ד רו"ח סיגל רוזן-רכב, המפרקת של בטר פלייס: "חייבים לעשות הכול כדי שמיזם הרכב החשמלי בישראל ישרוד" ■ על היותה אישה כמעט יחידה בתחום המפרקים: "אני מאמינה גדולה בשוויון ושמחה מאד להיות סוג של פורצת-דרך בתחום"

"היום אני יכולה לנשום לרווחה. החלק הקשה והאינטנסיבי של פירוק חברת בטר פלייס עבר בצורה חלקה ועם מינימום תקלות. הגענו לקו הגמר שבו יש רוכשים אשר ישמרו את פעילות הרכב החשמלי בישראל, ייתנו מענה ללקוחותיה ולעשרות עובדים, והתברר כי ההפעלה שבתחילה הוגדרה כגירעונית יצרה ערך כלכלי לנושי החברות, ללקוחותיה ולעובדים. אני מניחה שאת היום אסיים, לראשונה זה שבועות, בשעה יחסית מוקדמת, ואחגוג בחברת משפחתי, שראתה אותי בחודשיים האחרונים שעות ספורות בלבד"

כך אמרה הבוקר (ד') עו"ד רו"ח סיגל רוזן-רכב, המפרקת של תיק בטר פלייס (יחד עם עו"ד שאול קוטלר), על רקע אישור מכירת החברה לקבוצת סאנרייז בראשותו של יוסף אברמוביץ (ובתמיכת העמותה לקידום הרכב החשמלי בישראל).

הבוקר הסתיים, לבקשת המפרקים, החלק המרכזי בהליך פירוק קבוצת בטר פלייס. בית המשפט המחוזי מרכז אישר למכור את כל הפעילות והנכסים של החברות בישראל לקבוצת סאנרייז, וכן את מכירת הקניין הרוחני של חברת בטר פלייס השווייצרית לקבוצת סאנרייז, בסכום כולל של בין 25 מיליון שקל ל-100 מיליון שקל.

"אני חשה הישג גדול על זה שהצלחנו להביא את החברה למכירה כעסק חי במהירות רבה, מצד אחד; ומצד שני התגברנו על הקושי להשתלט על החברה המורכבת הזאת, כולל פירוק הפעילות בחו"ל, שספק אם דבר כזה נעשה בעבר", ציינה רוזן-רכב בתום הדיון הממושך הבוקר בבית המשפט.

זהו תיק הפירוק הראשון של עו"ד רוזן-רכב, שהגיע אליה באופן לא צפוי אחרי ששופט הפירוקים בבית המשפט המחוזי בלוד, השופט אילן שילה, המליץ עליה לתפקיד. שילה היה המאמן של רוזן-רכב בהתמחות במשפטים, כ-3 שנים קודם לכן. בבוקר שבו הוגשה בקשת הפירוק לבית המשפט, טילפן שילה לרוזן-רכב ושאל אותה אם תהיה מוכנה להתמנות לתפקיד מפרקת בטר פלייס. "הסכמתי ברצון", היא אומרת.

כיוון שרוזן-רכב לא ניהלה בעבר תיק פירוק ולא נמנתה עם רשימת המפרקים המוכרים, היו מי שהרימו גבה. המפרקת החדשה גילתה מהר מאוד מה זה אומר להיכנס למועדון הכמעט-סגור-ומאוד-גברי של המפרקים בישראל.

"עצם היותי אישה כמעט יחידה בתחום נותן תחושה של סיפוק. אני בהחלט שמחה להצטרף למעטות שקדמו לי ומקווה שהמגמה הזו רק תגבר", היא אומרת היום, כשהקבלות על הפירוק המוצלח בידיה. "במועדון כזה בדרך-כלל לא מקבלים בזרועות פתוחות חברים חדשים, לא כל שכן חברות חדשות. זה גם לא סוד שבתחילת הדרך היו כאלה שהרימו גבה על עצם הבחירה בי. אני מאמינה גדולה בשוויון ובכך שלנשים יש מקום של מובילות במשק ובשוק העבודה, ושמחה מאוד להיות סוג של פורצת-דרך בתחום".

- מה יש לך לומר למבקרים שטענו בראשית הדרך שאת לא מתאימה לתפקיד?

"יש לי מעל 20 שנות ניסיון בניתוח ובליווי חברות במגוון תחומי פעילות בשלבים שונים. הניסיון הפיננסי הרב שלי בשילוב עם ידע כלכלי, חשבונאי, מימוני ומשפטי הם הדבר הנחוץ בשעת משבר בחברה, ולכן לא היססתי להיכנס לתחום".

"נמשכתי לאתגר שבמצב מורכב"

רוזן-רכב החלה את הקריירה שלה כרואת חשבון, וזה 20 שנה היא עוסקת בתחומי מימון, ניתוח דוחות כספיים והערכת שווי של חברות. לפני כשנתיים קיבלה גם רישיון עריכת דין והחלה לעסוק בליטיגציה מסחרית.

הקריירה החשבונאית שלה החלה כסטודנטית בתחילת שנות ה-90 במחלקת המחקר בבנק ישראל, ולאחר מכן עבדה במשרד פרופ' ארניה, יועצים פיננסיים, במשך כ-20 שנה, והגיעה למעמד של שותפה.

במקביל החלה להרצות בחוג לחשבונאות בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב ולימדה מגוון של קורסים בחשבונאות, לרבות ניתוח דוחות כספיים והערכת שווי חברות.

לדבריה, "המעבר למסלול המשפטי היה המשך טבעי לדרכי המקצועית הקודמת, שכללה בין השאר עיסוק בתחומים שהשיקו לעולם המשפט".

כיום משמשת רוזן-רכב כעורכת דין במחלקת הליטיגציה במשרד עורכי הדין ראב"ד-מגריזו-בנקל, ונמנית עם הצוות המייצג את חברת כמיפל בתביעה המתוקשרת נגד נאופרם. כמו כן היא מייצגת את חממת הון הסיכון גרנות- נצ'רס, שבשליטת חברת הענק גרנות, והיא חלק מהצוות המייצג את עוז-100 נגד אסקו פולנד (התאגיד הפולני השולט בחברת פורמולה).

- מה משך אותך לתחום של פירוקים והבראת חברות?

"נמשכתי בעיקר לאתגר שיש בקבלת מצב סבוך ומורכב; הצורך ללמוד את הביזנס בזמן אפס, לקבל החלטות ולספק פתרונות מהירים ויצירתיים שייטיבו עם כלל הגורמים. תחום זה מאפשר לי למצות את הידע הרחב והניסיון הרב שלי במגוון תחומיים כלכליים ומשפטיים".

"לא היה מנוס מלפטר עובדים"

- איך התמודדת עם האינטנסיביות של תיק הפירוק?

"טיפול בתיק בסדר גודל כזה ובלחץ זמנים צפוף ואינטנסיבי כל-כך יוצר לחץ ודורש ויתורים רבים. ברמה האישית, הקושי העיקרי היה שעות רבות של היעדרות מהבית והידיעה שמשפחתי, ובעיקר בעלי וארבעת ילדיי, משלמים מחיר בשל הבחירות המקצועיות שלי. בכלל, כל החודש וחצי האחרונים הרגישו לי כמו סוג של מילואים מבצעיים".

הבוקר, כשיצאה עו"ד רו"ח רוזן-רכב לבית המשפט לצורך הדיון במכירת בטר פלייס, שאל אותה נדב, בנה בן ה-6: "אימא, שבת היום?". נדב לא הבין מה אמו עושה בבית בבוקר, אחרי שחודש וחצי הוא בקושי ראה אותה.

האתגרים בתיק הזה, בדומה לתיקי פירוק גדולים אחרים, התדפקו על דלתה של רוזן-רכב מהיום הראשון. "כבר בלילה הראשון שבו נכנסתי לתפקיד התברר לי כי קצב שריפת המזומנים של החברות הוא כ-8 מיליון דולר בחודש, ובקופתן יש כ-10 מיליון דולר. כך שהיה ברור שחייבים לקבל החלטות קשות ובמהירות כדי לנסות לשמר את העסק הגירעוני כעסק חי מצד אחד, ומצד שני לדאוג לנושים. הבנתי שלא יהיה מנוס מלפטר חלק משמעותי מהעובדים, וזה היה אחד הדברים העיקריים שהעסיקו אותי בימים הראשונים".

- איזה תוצאה קיווית להשיג בתיק בתחילת הדרך?

"התוצאה שקיוויתי להשיג ואליה כיוונתי הייתה שימור פעילות הרכב החשמלי בישראל במתכונת רחבה ככל הניתן, ושנצליח למצוא פתרון רחב וכולל למכלול הגורמים המעורבים בסיפור, ובראשם הלקוחות הרוכשים, ששילמו מקדמות וטרם קיבלו רכב, העובדים ונושי החברות".

הסוגיה החדשנית הוסיפה למורכבות

זמן קצר לאחר מינויי המפרקים לבטר פלייס נראה שהמטרה שסימנה מתחילה להיראות באופק. בדוח הראשון שהגישו על מצב החברה, הודיעו המפרקים לבית המשפט כי קיימות כבר הצעות לרכישת החברה, וכי "מתעניינים רבים בחברה הם גורמים מחו"ל".

- איך התנהל המשא-ומתן למכירת החברה?

"מיד לאחר המינוי החלה התעניינות רבה מצד גורמים שונים בארץ ובחו"ל. רוב הפונים התעניינו ברכישת חלק מהפעילות או ברכישת נכסים - 'הברזלים' של החברות ובעיקר הרכבים שבמלאי. בנוסף, היו פניות של אנשים פרטיים שהציעו רעיונות יצירתיים שונים ואף עזרה.

"עם זאת, ההודעות של ספקים ובעיקר של רנו על ביטול ההסכמים, יום לפני מועד הגשת ההצעות, יצרו אי-ודאות והקשו על התהליך. אך גם על זה התגברנו והגענו למכירה המיוחלת.

"אני חושבת שהאופן הרגוע והמסודר שבו ניהלנו את האופרציה, והשקיפות המלאה מול הגורמים השונים, נתנו לכולם תחושה כי ניתן להתגבר על כל מכשול, ולשמחתי כך אכן היה".

- מה היו נקודות החוזק של החברה ש"שיווקתם" במכירה?

"התמיכה הגורפת והאמונה של כל הגורמים שהיה להם קשר עם החברות, ובעיקר הלקוחות והעובדים - שיש זכות קיום לרכב החשמלי בישראל, וחייבים לעשות הכול כדי שמיזם הרכב החשמלי בישראל ישרוד".

- מה היה הדבר הכי קשה להתמודדות בתיק?

"הכי קשה היה לעמוד מול מאות עובדים איכותיים שנתנו את הנשמה להגשמת חזון בטר פלייס, שמאבדים את פרנסתם באחת, ולהבין שאין ברירה אחרת והדבר בלתי נמנע. ברמה האישית, לראות את הילדים דקות ספורות בלבד כל יום במשך תקופה ארוכה בגלל הימים והלילות במשרד, שעות שינה ספורות כל לילה ועבודה סביב השעון - הלכה למעשה - אלה דברים לא פשוטים.

"ברור שהפיטורים הכואבים בתחילת הדרך והמכירה המוצלחת כעת, הם שני הקצוות של החודש וחצי האינטנסיביים האחרונים, ומהווים את נקודות השיא".

תיק הפירוק של בטר פלייס טמן בחובו קושי נוסף - פירוק חברות מהקבוצה הרשומות ופועלות בחו"ל. בין היתר, במהלך הטיפול בתיק הודיעה החברה לישראל כי היא אינה מוכנה להשתתף בעלות פירוק בטר פלייס השווייצרית, בניגוד לטענת המפרקים כי החברה לישראל "אחראית ליצירת מבנה ההחזקות הסבוך, שבגדרו נותרה החברה השווייצרית ללא כל נכסים נזילים, אך עם התחייבויות עצומות בהיקפן".

לדבר רוזן-רכב, "ההתמודדות עם פירוק חברות זרות בישראל, שהיא סוגיה חדשנית הוסיפה מורכבות נוספת ומעניינת לתיק. הגעת קבוצת בטר פלייס לסוף דרכה ומבנה האחזקות שלה, חייבו את פירוק החברות הזרות בישראל. תקופת הפירוק הזמני דרשה טיפול ומתן מענה מהיר לסוגיות דחופות רבות ולא היה לנו בכלל זמן לעסוק בחברה לישראל".

- לסיכום, שאלה מעניינת בכל תיק פירוק, כמה כסף את והנאמן הנוסף, עו"ד קוטלר, צפויים לקבל מהתיק הזה?

"אפילו לא הצלחתי למצוא זמן לחשוב על הנושא הזה. קצב האירועים והמשימות מהיום שבו מוניתי לתפקיד היה כל-כך אינטנסיבי, וכרגע מה שמנחה אותי זה לבצע את המשימה ולהשלים את התהליך בצורה הטובה ביותר".

סיגל רוזן-רכב

סטטוס משפחתי: נשואה + 4

מגורים: רעננה

תפקיד: עורכת דין במחלקת הליטיגציה במשרד ראב"ד-מגריזו-בנקל

ותק במקצוע: עורכת דין כשנתיים (הוסמכה ב-2011); רואת חשבון מזה 20 שנה

השכלה: תואר ראשון בחשבונאות ובכלכלה מהאוניברסיטה העברית בירושלים (בהצטיינות); תואר במינהל עסקים עם התמחות במימון מאוניברסיטת תל-אביב; בוגרת משפטים מהמרכז הבינתחומי הרצליה (בהצטיינות)