סוף הדרך? בקשה לכינוס נכסים של חברת ציוד התקשורת אלווריון

(עדכון) - בנק SVB האמריקאי, שמימן לאלווריון את רכישת Wavion ב-2011, הגיש בקשה למינוי כונס נכסים לחברה בגין חוב של 3.2 מיליון דולר ■ אלווריון: "בוחנת את השלכות הנושא" ■ דיון בבימה"ש בבקשת הבנק נקבע ליום שני הקרוב

לאחר שנים של קשיים פיננסיים וניסיונות שלא צלחו לייצבה, נראה כי חברת ציוד התקשורת אלווריון נמצאת בסוף דרכה. הבנק האמריקאי Silicon Valley Bank (בנק SVB), אחד מנושי החברה, שב-2011 הלווה לה 30 מיליון דולר לרכישת Wavion, הגיש היום (ה') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה לאכיפת שיעבודים ולמינוי כונס נכסים קבוע לחברה, זאת בשל חוב של 3.2 מיליון דולר.

לטענת הבנק, אלווריון הגיעה לחדלות פירעון ואינה מסוגלת לפרוע את החוב.

הבקשה הוגשה באמצעות עורכי הדין שמואל גלינקא וענבל רז ממשרד ראב"ד מגריזו בנקל ושות'. הערב יתכנס דירקטוריון אלווריון כדי להחליט כיצד לפעול בתגובה. האפשרויות שעל הפרק הן התנגדות משפטית לבקשה, או הסכמה כי בית המשפט ימנה לחברה כונס נכסים.

בדיווח לבורסה ציינה אלווריון כי היא בוחנת את ההשלכות. השופט איתן אורנשטיין קבע דיון בבקשה במעמד שני הצדדים ב-15 ביולי (יום שני הקרוב).

אלווריון מספקת פתרונות תקשורת לארגונים עסקיים וממשלתיים ופתרונות לרשתות תקשורת, כשעיקר פעילותה הוא תחום ה-Wi-Fi, אליו נכנסה עם רכישת Wavion. אלווריון הוקמה בשנת 2000 ממיזוג של שתי חברות ישראליות, בריזקום ופלוור.

לפני כמה שנים נחשבה אלווריון למובילת שוק בטכנולוגיית WiMAX וקיוותה שזו תהפוך לדור הבא ברשתות הסלולר, אך טכנולוגיה מתחרה (LTE) תפסה את הבכורה, וה-WiMAX הפכה לטכנולוגיית נישה. אלווריון מכרה את פעילותה בתחום לטלרד לפני כמה חודשים, תמורת עד 12 מיליון דולר בלבד.

חריגות מקובננטס וחוב למס הכנסה

בשנים האחרונות נקלעה אלווריון לקשיים שכללו ירידה במכירות, העמקת ההפסדים, מחיקות חשבונאיות ו"שריפת" מזומנים. החברה פיטרה מאות עובדים בכמה סבבי פיטורים, ומכרה פטנטים בניסיון לחזק את מאזנה.

ועדיין, בשנים האחרונות קופת המזומנים רק הלכה והצטמקה: מ-83 מיליון דולר ב-2010, ל-64 מיליון דולר ב-2011, ואז ל-11 מיליון דולר ב-2012; ברבעון הראשון של 2013, הסכום היה 3.5 מיליון דולר בלבד. שווי השוק של אלווריון - שבעבר הייתה שווה כמעט מיליארד דולר, עמד הבוקר על פחות מ-7 מיליון דולר. במהלך המסחר צנחה מנייתה ביותר מ-30%.

עדות למצבה הבעייתי ניתן למצוא גם בחילופים התכופים של המנכ"לים. בסוף 2009 פרש צביקה פרידמן שכיהן בתפקיד 4 שנים, והוחלף בידי ערן גורב שהגיע מנייס. גורב, שהוביל את רכישת Wavion, עזב במפתיע ב-2012 והוחלף על-ידי חזי לפיד, שעזב בעצמו לאחר כשנה בתפקיד והוחלף על-ידי אסף קטן.

כאמור, SVB הלווה לאלווריון 30 מיליון דולר, אך החברה לא עמדה באמות-המידה הפיננסיות (קובננטס) ונאלצה להחזיר את רוב ההלוואה ב-2012. לפני חודשיים הסכימו SVB ואלווריון על שינוי בתנאי ההלוואה, שהוגדרה מאז כקו אשראי בריבית שנתית של 7%. הקובננטס החדשים הצביעו על שיפור מהיר שצפוי בפעילות, וכללו תנאי לפיו ההפסד הנקי ברבעון השני לא יעלה על 2.1 מיליון דולר, וברבעון הרביעי החברה כבר תציג רווח נקי.

נקבע כי אם אלווריון לא תעמוד בתנאי זה, היא תחויב להחזיר מיידית את ההלוואה. מבקשת הבנק עולה כי אלווריון לא עומדת בקובננטס המעודכנים, והיא צפויה "לחרוג משמעותית מסכום ההפסד המקסימלי המותר".

בשבועות האחרונים עסקה אלווריון בניסיון לשפר את מצב המזומנים שבקופתה. החברה גייסה 3 מיליון דולר מיורקוויל וממשקיעים פרטיים, ועוד 1.2 מיליון דולר מכלל חיתום.

מהבקשה לבית המשפט עולה עח השקעה נוספת בסך 1.5 מיליון דולר הייתה אמורה להתקבל בקרוב, אך היא לא תצא לפועל בשל מצבה הפיננסי של אלווריון.

עוד מציין הבנק כי לאלווריון חוב של מעל 200 אלף דולר למס ההכנסה בארה"ב, שלא שולם במועד, וכי התברר לו כי הדירקטוריון אמור להתכנס בימים הקרובים ולהחליט על הפסקת פעילותה העסקית.

ב-SVB מבקשים למנות את רו"ח יואב כפיר לכונס נכסים קבוע של אלווריון.

"בתקופה שבין הסכם ההלוואה המקורי ועד למועד זה, התדרדר מצבה הפיננסי והעסקי של אלווריון והיא נקלעה לקשיים תזרימיים ואחרים", נכתב בבקשת הבנק. "לאורך תקופה זו, הפרו הלוות (אלווריון והחברות-הבנות, ש.ח.ו) את התחייבויותיהן כלפי הבנק. לפנים משורת הדין, ומתוך ניסיון לסייע... נאות הבנק, מעת לעת, לתקן את הסכמי המימון ולהימנע מלממש את זכויותיו בעקבות ההפרות. כל זאת, לאור מצגים שנתנו הלוות לבנק, לפיהם הקשיים אליהם נקלעו הם זמניים בלבד".

אלווריון
 אלווריון