לבקשת בנק לאומי: צו עיקול על מגרשים של בן-דב בכפר שמריהו

צו העיקול שהוציא ביהמ"ש הינו לנכסים בהיקף של עד 62.3 מיליון שקל, אך לא יחול על משכורות או חשבונות משותפים של בן-דב ■ הרקע לעיקול: דרישת לאומי לתשלום ערבות של 80 מיליון שקל בגין חובות טאו ■ צפו במגרשים שעוקלו

‎‎אילן בן-דב, עד לפני כמה שנים אחד האנשים הנזילים בישראל, ובעבר בעל השליטה בחברת הסלולר פרטנר, נחשב בשנה האחרונה ל"שרוף" בקרב הגופים המוסדיים בשוק ההון - עקב התנהלותו בחברות שבאמצעותן גייס חוב מהציבור. התנהלות זו באה לידי ביטוי בנכונות לתרומה דלה בהסדרי החוב שהוא מציע ובמריחת הזמן שהוא נוקט.

‏כעת הקים על עצמו בן-דב גם את נושהו הגדול מקרב הבנקים בישראל, בנק לאומי, שהולך עמו שנים ארוכות, ואף נכנס עמו בעבר לשותפות בחברת פרטנר. היום (ה') הסיר הבנק את הכפפות בניסיון להשתלט על נכסיו האישיים של בן-דב, בעקבות אי-עמידתו של האחרון בכתב ערבות שהעמיד לטובת הבנק.

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הוציא היום צו עיקול זמני לנכסיו של בן-דב, ובכללם חשבונות בנק, מגרשים בכפר שמריהו ומניות בחברת ההחזקות הפרטית שלו, בן-דב השקעות. צו העיקול הוא לנכסים בהיקף של עד 62.3 מיליון שקל, אך לא יחול על משכורות או חשבונות משותפים של בן-דב‏‎.‎‏

‏הרקע לצו העיקול הוא דרישת לאומי לתשלום ערבות שאותה העמיד בן-דב לבנק, כשהאחרון העמיד אשראי לחברת טאו תשואות שבשליטת בן-דב.

אתמול (ד') ניתן צו פירוק קבוע לחברת טאו השקעות, שקרסה לאחר שצברה בשנים האחרונות הפסדי ענק של כ-850 מיליון שקל, שגרמו לה לגירעון של יותר מחצי מיליארד שקל בהון העצמי.

‏ההפסד הכבד נוצר בעקבות השקעות כושלות שביצעה טאו, תחת ניהולם של בן-דב ומקורבו יוסי ארד, בשוקי ההון והנדל"ן, ובין היתר בחברה אחרת הנמצאת בשליטת בן-דב, סאני, אשר הפכה אף היא לחדלת פירעון בשנה האחרונה.

‏‏‎‎ערבויות בהיקף 88 מיליון שקל

‏‎‎הנושים העיקריים של חברת טאו הם מחזיקי אגרות חוב בהיקף של יותר מ-300 מיליון שקל, אולם לחברה קיים גם חוב כבד לבנק לאומי בהיקף המתקרב ל-100 מיליון שקל.

בן-דב העמיד לבנק שתי ערבויות, בשנים 2005 ו-2010, שהיקפן המצטבר עומד היום על כ-88 מיליון שקל. שיעור ההחזר שיקבלו הנושים מהחוב שהעמידו לחברה צפוי להיות מזערי, היות ששווי ההשקעות שנותר בה הוא זניח, ולכן נאלץ הבנק להיפרע באמצעות הערבות האישית.

למרות שטאו הייתה בחודשים האחרונים במעמד של פירוק זמני, וברור היה לכל כי אין באפשרותה לפרוע את התחייבויותיה לנושים, לא פעל הבנק למימוש הערבויות האישיות, והסתפק בפנייה לבן-דב באוגוסט 2012 כי זה יעמוד מאחורי התחייבויותיו - פנייה שנענתה בסירוב‎.‎‏

בחודש אפריל האחרון שלח הבנק לבן-דב מכתב התראה, ובו הודעה על כוונתו לחלט פיקדון אישי של האחרון, בגובה של 26 מיליון שקל‏‎.‎‏

‏כעת תובעים בבנק את החזר מלוא הערבות. בנימוקים לבקשה כתבו עורכי הדין של הבנק כי "התנהלותו של בן-דב למן קבלת מכתב הדרישה - ובפרט ההפרות הבוטות של מחויבויותיו וחובותיו כלפי הבנק והתנערותו מהסכמים שעליהם חתם, תוך העלאת טענות חדשות, חדשות לבקרים (אשר שיאן הוא ביטול חד-צדדי וחסר שחר של ערבות 2010) - מבססת חשש משמעותי ביותר כי אי מתן הצו יכביד על ביצוע פסק הדין".

כאמור, השופטת אביגיל כהן מבית המשפט המחוזי הוציאה צו עיקול זמני על נכסיו הפרטיים של בן-דב, בגובה של 62.3 מיליון שקל. ‏‎‎‏

היחסים הפיננסיים
 היחסים הפיננסיים