למה ארה"ב לא רואה הדחת מורסי כהפיכה? שאלו את הייגל

הידידות האישית בין שר ההגנה של ארה"ב לבין רמטכ"ל צבא מצרים מעצבת במידה רבה את מדיניות וושינגטון כלפי קהיר אחרי עידן מורסי

ממשל אובמה ומחוקקים בכירים בשני בתי הקונגרס יוצאים מגדרם לא להגדיר את הדחתו של מוחמד מורסי מכס הנשיאות במצרים, ב-2 ביולי, כהפיכה צבאית. כפי שדווח בעבר, החוק בארה"ב אוסר מתן סיוע אמריקאי למדינה שראשה הודח בהפיכה צבאית. הגדרת הדחתו של מורסי כהפיכה תגרום אפוא להפסקת הסיוע הצבאי למצרים שמסתכם ב-1.5 מיליארד דולר בשנה.

סירוב ממשל אובמה לסגור את מגוף הסיוע נובע בוודאי מהעובדה שמורסי לא נהנה מפופולריות רבה בוושינגטון בגלל השגיאות הרבות שעשה בשנתו הראשונה והיחידה כנשיא, לרבות מאמציו לרפד את מוקדי הכוח של משטרו בבכירים מקרב הנהגת האחים המוסלמים. אין גם ספק שוושינגטון שואפת לשמור על הסיוע כאמצעי לחץ על צבא מצרים, אחד מהצבאות החזקים ביותר במזה"ת, כאחת ממדינות המפתח באזור.

אבל, כפי שמדווח היום (ו') "וול סטריט ג'רנל", ייתכן שיש סיבה נוספת, פרוזאית ואישית, לכך שארה"ב משתדלת להימנע מהפסקת הסיוע לקהיר: יחסים אישיים בין שר ההגנה של ארה"ב, צ'אק הייגל, לבין עמיתו המצרי, גנרל עבדל פתח אל-סיסי, שהכריז בטלוויזיה המצרית על הדחת מורסי ושנתפס, יותר מכל אחד אחר, כמחולל ההדחה.

היחסים האלה נבנו על ארוחת צהרים משותפת אחת, לדברי העיתון. השניים בוודאי אינם חברים מילדות, אבל העובדה שהם אכלו יחדיו לפני כחודשיים הכשירה את הקרקע ליחסים אישיים, ויחסים אלה היו, למעשה, ערוץ התקשורת היחיד של ממשל אובמה לשלטונות מצרים בעידן משבר ההדחה.

מבחינת ממשל אובמה, מהלך שיכעיס את אל-סיסי יותיר אפוא את ארה"ב ללא ערוץ תקשורת מעשי עם אחת מבעלות בריתה החשובות במזה"ת. מצב זה מסביר מדוע להחלטה של ארה"ב לגנות את ה"הפיכה" במצרים יהיו עלויות גבוהות מדי מבחינת הממשל.

יחד עם זאת, יש גבול למידת יכולתם של יחסים אישיים להשפיע על מהלך ההיסטוריה. לדברי ה"ג'רנל", הייגל הזהיר את אל-סיסי מפני ביצוע הפיכה. לאחר ששר ההגנה המצרי התעלם מאזהרת עמיתו האמריקני השתמשה ארה"ב בצינור הייגל אל-סיסי כדי לשכנע את הגנרל למנות מנהיגים אזרחיים לממשלת המעבר.

באחת השיחות קבל הייגל באזני מורסי, שצבא מצרים מגלה יחס סובלני מדי לתיאוריות של קונספירציה בציבור המצרי שלפיהן מורסי היה למעשה בובה בידי ממשל אובמה.