גרם למות 5 בני משפחת דהן בתאונה - ונדון ל-5 שנות מאסר

נהג המשאית מוחמד אל-גבור הורשע ב-5 מקרים של גרימת מוות ברשלנות ■ קרובי משפחה של ההרוגים: "העונש קל מדי" ■ השופט דוד לנדסמן: "כמה שנחמיר, זה לא יספק את קרובי הקורבנות. החשבון אינו חשבון מתמטי פשוט"

גרם למות 5 בני משפחה - ונשלח ל-5 שנות מאסר: בית המשפט לתעבורה בבאר-שבע גזר הבוקר (א') 5 שנות מאסר בפועל, שנת מאסר על-תנאי ופסילת רשיון ל-20 שנה על מוחמד בן סעיד אל-גבור, נהג המשאית שגרם לתאונה הקטלנית שבה נהרגו בני משפחת דהן סמוך לצומת הערבה לפני כ-3 שנים.

סגן נשיא בית משפט השלום לתעבורה, השופט דוד לנדסמן, כתב בגזר הדין: "ברור כי כמה שבית המשפט יחמיר, זה לא יספק את קרובי הקורבנות. בית המשפט גם אינו חופשי להחמיר ו/או להקל במידה מוגזמת אלא מחויב בחוק בפסיקה ובעיקרון נוסף של השמירה על יציבות המשפטית, כאשר הבסיס לקביעת העונש הינו דרגת הרשלנות ועיקרון קדושת החיים המתבטא בתוצאות התאונה".

לדברי השופט, מדובר ברשלנות בדרגה גבוהה של נהג מקצועי. "מדובר בנהג המחוייב לרמה גבוהה ביותר של זהירות ותשומת-לב, הן לדרך והן לרכב הענק בו הוא נוהג, וזאת נוכח הסיכון הרב הטמון בו", הסביר השופט לנדסמן. "נהג של רכב כבד מחויב לתוצאות קשות ומכאיבות אם ייכשל בחובת זהירות המוגברת המוטלת עליו בשל הסיכון הטמון ברכב עצמו".

קרובי ההרוגים: צריך להחמיר עם עברייני תנועה

בפרקליטות מחוז דרום הביעו סיפוק מהעונש התקדימי, לדבריהם, שהוטל על הנהג - שנת מאסר על כל הרוג ועוד שנת מאסר על-תנאי - ומנגד, בני המשפחה הביעו אכזבה מגזר הדין ואמרו: "ציפינו לעונש כבד יותר".

סימה אליעזר, אחותה של רותי דהן, אמרה בשיחה עם חדשות 2 באינטרנט: "אני חושבת שהעונש קל מדי. זה קרה ביום החתונה של הבת שלי לירון אליעזר. אני לא מרגישה שום הקלה, גם אם הוא היה מקבל עונש מוות זה לא היה מקל עליי".

לדבריה, "צריך להחמיר עם עברייני תנועה, ולא עשו את זה פה. עבירה כזאת שנעשתה במתכוון, זו לא תאונה, הוא עשה את זה במודע. עוד לא החלטנו אם נעשה משהו בנידון, נשב על זה ונחליט במשפחה".

"המהירות לא התאימה לתנאי הדרך"

בחודש מארס האחרון הורשע אל-גבור ב-5 מקרים של גרימת מוות ברשלנות. בית המשפט לתעבורה בבאר שבע קבע כי אל-גבור נושא באחריות למותם של 5 בני המשפחה שהיו בדרכם לאירוע משפחתי - ונספו כשרכבם התלקח בעקבות ההתנגשות החזיתית.

כתב האישום שהוגש באוגוסט 2010 ציין 5 מאפיינים בנהיגתו של אל-גבור, שמעידים כי נהג ברשלנות. בין היתר נטען בכתב האישום כי אל-גבור "נהג במשאית במהירות של כ-93 קמ"ש, אשר עלתה על המהירות המותרת ולא התאימה לתנאי הדרך של כביש בעל שיפוע בירידה תלולה, לקראת העקומה החדה ימינה, כשלצידו תהום עמוקה - וזאת למרות התמרורים שהזהירו אותו מפני הסכנות בכביש, ולמרות שהעקומה החדה ימינה נראתה היטב כבר מסוף העקומה החדה שמאלה שבק"מ ה-108 בכביש".

השופט: ניתן היה למנוע את התאונה

השופט לנדסמן קבע בהחלטתו כי "מדובר בעבירת המתה מסוג גרימת מוות ברשלנות, כאשר הערך שנפגע פה הוא קדושת חיי אדם. מדובר ב-5 בני משפחה שנהרגו טרם זמנם, ובינהם תינוקת בת שנה. תוצאת התאונה לה גרם הנאשם הינה קשה וטרגית, וניתן היה למנוע אותה אילו נקט הנאשם בכל האמצעים הנדרשים ממנו כנהג, ובמיוחד כנהג של רכב כבד".

הוא הוסיף וסתר את טענותיו של אל-גבור, לפיהן נפגע מחפץ כלשהו שנפל ברכב, מה שגרם לו לטענתו לסטות מן הנתיב. השופט ציין כי הנהג שינה את גרסתו פעמים רבות והפגין חוסר עקביות בולט.

"אני דוחה איפוא את גרסאותיו השונות כבלתי אמינות", הסביר לנדסמן, וקבע כי סיבת התאונה הייתה עייפותו של אל-גבור. "הוא יכול היה למנוע תאונה זו, לו רק היה מקשיב לגופו ובוחר להפסיק לנהוג אם חש בעייפות ו/או הרגיש חולשה בבלמים, לפחות לפי גרסתו, והיות והמשיך לנהוג וגרם לתוצאה קשה של התאונה, לא נותר אלא להחמיר עימו ולייחס לו 5 עבירות של גרם מוות ברשלנות".

5 בני משפחה נהרגו בתאונה

5 מבני משפחת דהן נהרגו בתאונת הדרכים שאירעה בכביש הערבה בחודש פברואר 2010, בעת שהיו בדרכם לחתונה של בת משפחה בחיפה. רותי דהן (52), בנה ליאור (31) ובתה שרית (19), כלתה טלי (34) ונכדתה שילת (בת 5 חודשים), נהרגו כולם בתאונת הדרכים בירידות סדום ליד צומת הערבה.

בן כהן, שאיבד בתאונה את אמו, אחיו, אחותו, גיסתו ואחייניתו ברגע אחד על כביש הערבה, היה בדרכו לחתונת אחייניתו, כשקיבל את שיחת הטלפון שבה בישרו לו על מותם של מרבית בני משפחתו. לאחר התאונה הקשה הוא נאלץ ללוות למנוחות את בני משפחתו ב-3 בתי-עלמין שונים.