עסקת אשדר בחריש תאזן בין הקבלנים לקבוצות הרכישה

מיפוי שערכו לאחרונה קבוצת המחקר של חברת באמונה המנהלת קבוצות רכישה ביישוב מגלה כי רוב הדירות במתחם ייבנו על ידי קבוצות רכישה - 2,408 יחידות דיור מתוך 4,215 יחידות דיור ששווקו סך הכל

בזמן שחברת אשדר וחברי קבוצת הרכישה של חריש הירוקה ממתינים לאישור משרד הבינוי והשיכון לעסקה למכירת מגרש המאפשר בניית 490 יחידות דיור ביישוב, נראה שהעסקה המדוברת תקבע את האיזון בין הקבלנים לבין קבוצות הרכישה.

מיפוי שערכו לאחרונה קבוצת המחקר של חברת באמונה המנהלת קבוצות רכישה ביישוב חריש, בשיתוף גוף פיננסי גדול, מגלה כי ברגע שהעסקה המדוברת תצא אל הפועל, רוב הדירות במתחם ייבנו על ידי קבוצות רכישה - 2,408 יחידות דיור מתוך 4,215 יחידות דיור ששווקו סך הכל. אם העסקה לא תאושר, והקרקע תישאר בידי אשדר, יחזיקו הקבלנים במתחם 2,397 יחידות דיור לעומת 1,918 יחידות דיור שיחזיקו קבוצות הרכישה. כזכור, ההבדל המהותי בין הקבוצות לקבלנים הוא שהקבוצות כבר שיווקו את ה'סחורה' לקהל ספציפי שרובו חילוני ודתי לאומי בעוד הקבלנים טרם עשו זאת.

עוד על פי המיפוי, נכון להיום רק 6% מיחידות הדיור שימכרו הקבלנים ישווקו לציבור החרדי בעוד הרוב המכריע של החברות החליטו לשווק את הדירות למגזר החילוני והדתי לאומי. למעשה, עומדות החברות לצאת בקרוב במהלך משותף לשיווק הדירות למגזר החילוני באמצעות כנס מכירות שייערך ככל הנראה באוקטובר. עם זאת, העובדה שרק חברה קבלנית אחת, א.פ.י נתיב ופיתוח החלה בשווק הדירות עד כה, לא מורידה מהפרק את האפשרות שאם רוב הדירות ישווקו על ידי הקבלנים ייתכן וקהל היעד עוד ישתנה פעם נוספת.

נכון להיום, שלוש מתוך קבוצות הרכישה שיווקו הדירות לחרדים, 410 יחידות דיור, בתוספת עוד כמה עשרות יחידות דיור בקבוצת רכישה מעורבת בשם שילת דניאל עמותה לדיור. גם בקרב הקבלנים יש שתי חברות שסגרו עסקאות עם הציבור החרדי, ע.ע אבו ראס ו-א. ג'ברין שיבנו יחד 245 יחידות דיור. בסך הכל מדובר בקרוב ל-700 יחידות דיור ששווקו וישווקו לחרדים וזאת ללא מגרש אחד שטרם שווק מכיוון שבמכרז המקורי לא הוכרז בו על זוכה.

במקרה ועסקת אשדר לא תצא אל הפועל בשל התנגדות משרד השיכון, מקרה שנראה סביר פחות ופחות ככל שעובר הזמן אבל עוד עשוי לקרות, עלולה מפת השיווקים של הקבלנים להשתנות מקצה לקצה מה שיטרוף שוב את הקלפים בכל הנוגע לאופי היישוב.

"על אף הנתונים, הישוב חריש עדיין לא אמר את מילתו האחרונה", מסביר רונן וייל מנכ"ל השיווק בחברת באמונה, "בישוב מתוכננת להיבנות עוד אלפי דירות, שחלקן ישווקו בהדרגה כבר בזמן הקרוב, כאשר תוכניות בניין העיר הקיימות עדיין מתאימות לצרכי הציבור החרדי. נכון לעכשיו מדובר באחד הישוב החדשים והאטרקטיביים ביותר בארץ שעדיין יכול להציע דירת 4 חדרים בפחות ממיליון שקל. אין ספק שעובדה זו מושכת אליה אוכלוסיות מכל הקשת החברתית בישראל".