מסתמן מפנה בסוריה: אסד מתחזק, המורדים נחלשים

ניו יורק טיימס": גם אויביו המושבעים ביותר של אסד מודים: עמדתו עתה חזקה יותר מכפי שהיתה לפני כמה חודשים ■ המועמדת להיות שגרירת ארה"ב באו"ם: אוזלת היד של או"ם בסוריה – חרפה

בזירת מלחמת האזרחים בסוריה מסתמן מפנה. אחרי לחימה ארוכה, שבמהלכה החלו קבוצות מתנגדי המשטר להפגיז את פרברי דמשק וחיילים בצבא סוריה ערקו בהמוניהם לכוחות המורדים, מתחיל שליט המדינה, בשאר אסד, לצבור תנופה ולשפר את מצבו הצבאי, בעוד שתנופת המתקפה של המורדים מתחילה להתפוגג. במשפט אחד: אסד מתחזק, המורדים נחלשים. זו תמונת המצב שמשרטט היום (ה') "ניו יורק טיימס" בדיווח מביירות.

רק לפני כמה חודשים, אחרי שספג מהלומות צבאיות חזקות, הזניק אסד לפעולה את מטוסי הקרב של חיל האוויר ואפילו שיגר טילי "סקאד" נגד מטרות של המורדים, והגביר בכך חששות שברוב יאושו הוא יפעיל נשק כימי נגד המורדים. אבל נראה שמלאכתו של אסד נעשית בידי אחרים.

מזה כמה שבועות, טובחים כוחות המורדים אלה את אלה באכזריות שהולכת וגוברת. כתוצאה מכך הם סופגים תבוסות בזירות הקרב ומחוללים ניכור בקרב האזרחים שאותם באו לשחרר, לדבריהם, ממוסרותיו של אסד, מציין ה"טיימס". בה בעת, ארה"ב ומדינות מערביות אחרות, שקראו לאסד לוותר על כס הנשיאות, מפגינות עתה רתיעה מחודשת מאספקת נשק לכוחות המורדים.

למרות שמעט מאוד אנליסטים מצפים שאסד יחזיר לעצמו את מלוא השליטה על כל סוריה, מודים אפילו מתנגדיו המושבעים ביותר שעמדתו עתה חזקה יותר מכפי שהיתה לפני כמה חודשים. מיכולת העמידה של אסד אפשר להתרשם, שעלה בידו לקושש מה שמצטייר כנתח מדינה במרכז סוריה; שהוא נהנה מתמיכה איתנה של רוסיה, איראן וחיזבאללה; ושהוא ותומכיו יוסיפו לכרסם בתנועת המורדים המפולגת.

"אסד נהנה עתה מעוצמה רבה, לא כנשיא שמושל במדינה, אלא כמצביא, מפקד כוח צבאי, שמחזיק בידו כלי נשק מתוחכמים רבים יותר מאשר מפקדי הכוחות האחרים בזירה", אומר חסן חסן, פרשן סורי בעיתון בשפה האנגלית The National, שיוצא לאור באבו-דאבי. "הוא אינו יכול להחזיר לעצמו את השליטה על כל המדינה".

מלחמת האזרחים חוללה בלקניזציה בסוריה, אומר ה"טיימס". אזורים שונים נשלטים ע"י קבוצות צבאיות שונות. משטר אסד מוסיף להחזיק בבירה דמשק והוא מבצר את שליטתו בשורת ערים גדולות בצפון. קבוצות המורדים מוסיפות להחזיק בשטחים גדולים בצפון סוריה ובמזרחה, אך האחדות רחוקה מהן. מיליציות שונות מוסיפות להתמודד על משאבים, משליטות את חוקיהן על האזורים שבידיהן ולפעמים נלחמות זו בזו. הכורדים, המיעוט האתני הגדול ביותר בסוריה, שולטים על אזורים משלהם, ולפעמים עליהם להדוף התקפות של קבוצות מורדים.

באופן כללי, כ-60% מתושבי סוריה חיים באזורים שבשליטת משטר אסד, בעוד שכוחות המורדים שולטים על 60% עד 70% משטחה של סוריה, לדברי אנדרו טבלר, מומחה לענייני סוריה במכון וושינגטון למזה"ת, שמצוטט ב"טיימס". המשמעות היא, ששליטת המורדים חזקה ביותר באזורים כפריים דלילי אוכלוסין.

אך, כאמור, הקיפאון שהנציח את פילוג המדינה החל להפשיר והמטוטלת נעה עתה בכיוונו של אסד, מציין העיתון. בעזרת התמיכה הסדירה מבעלי בריתו, הצליח אסד למחוק חלק הישגי המורדים ולפוגג את לחציהם על דמשק.

אפילו מורדים שקיוו להיות עדים להדחתו של אסד, למותו,להגלייתו או למאסרו, כפי שעלה בגורלם של עריצים אחרים שנבעטו ממשרותיהם באביב הערבי, החלו להודות עתה במציאות שמתגבשת לנגד עיניהם. "אם המהפכה תוסיף להתנהל בצורה כזו, העם יתקומם נגדנו'', אמר אחד ממפקדי המורדים בעיר חומס.

המפקד, שהזדהה בשם אחמד, אמר, כי מפקדי קבוצות המורדים מציבים את האינטרסים של קבוצותיהם מעל האינטרסים של המאבק הכללי נגד אסד. הוא האשים את עמיתיו שהם אוגרים כלי נשק או מוכרים אותם למטרות רווח.

אם יבוא אלי אזרח סורי מן השורה וישאל מה נתנו לו, לא אדע מה לומר לו", אמר המפקד.

ובינתיים, בשימוע בוועדת יחסי החוץ של הסנט, אמרה אתמול סמנתה פאואר, המועמדת לתפקיד שגרירת ארה"ב באו"ם, כי אי יכולתו של הארגון הבינלאומי להפסיק את קטל האזרחים בסוריה הוא "חרפה". פאואר השיבה על שאלות סנטורים בדיון על אישור מועמדותה.

פאואר אמרה, כי יש מגבלות ליכולתה של ארה"ב להגיב על אירועים טרגיים בעולם. "אני מאמינה, למעשה אני יודעת, שארה"ב אינה יכולה להיות השוטר בכל משבר עולמי או להעניק מקלט לכל פקיד", אמר המועמדת. "בעוד שלרצון הטוב שלנו אין גבולות, המשאבים שלנו מוגבלים... אנו לא השוטר של העולם. עלינו לקבל החלטות שמושתתות על האינטרסים של העם האמריקני".