ביהמ"ש: "בנק הפועלים פעל ללא דופי; עדות מוטי זיסר רעועה"

המחוזי בת"א קיבל את עמדת בנק הפועלים בנוגע לתביעה שהגיש נגד אירופה ישראל ■ השופט אורנשטיין: "זיסר הודה שלא עמד בהתחייבויות" ■ מונה כונס נכסים - אך הוא לא יוכל למכור מניות אלביט הדמיה לפחות בחודשיים הקרובים

‎‎בית המשפט המחוזי בתל-אביב קיבל היום (א') את בקשת כינוס הנכסים שהגיש בנק הפועלים לנכסים שבבעלות מוטי זיסר, ומינה את עו"ד גיורא ארדינסט, המייצג את הבנק, לכונס הנכסים של אירופה ישראל, שבאמצעותה מחזיק זיסר במניות השליטה בחברת אלביט הדמיה .

‏השופט המחוזי איתן אורנשטיין הטיל על ארדינסט להגיש ל‎‎בית המשפט דוח ראשוני תוך שבועיים מהיום, ובינתיים לא יורשה לו למכור את מניות אלביט הדמיה למשך 60 יום. בזמן זה יוכלו הצדדים להגיש הסתייגויות.

‏אירופה ישראל היא חברה פרטית בבעלות זיסר, החייבת לבנק הפועלים כ-1 מיליארד שקל. כנגד החוב משועבדות כ-50% ממניות אלביט הדמיה, ששווי השוק הנוכחי שלהן כ-70 מיליון שקל בלבד, ואשר יהוו לאחר הסדר החוב המתגבש בחברה כ-2.5% מהון החברה.

‏‏‏בשלהי חודש פברואר הגיש בנק הפועלים, בראשותו של ציון קינן, בקשה ל‎‎בית המשפט המחוזי לכינוס נכסיה של אירופה ישראל, בטענה כי החברה הפרה תשלומי הלוואות, ובמקביל חלה שחיקה בערך נכס הבסיס שלה - אלביט הדמיה.

‏"בנק הפועלים פעל ללא כל דופי וגילה אורך-רוח", ציין אורנשטיין בהחלטתו היום, והוסיף: "הבנק בא לקראת אירופה ישראל פעם אחר פעם, אך היא מצדה לא השכילה לעמוד בהתחייבויותיה כלפיו".

‏‏מנגד, ביקר השופט בחריפות את התנהלותו של מוטי זיסר. "מצאתי שיש יסוד מוצק למימוש השיעבודים של הבנק. גרסת החברה, שהתבססה על עדות זיסר, נשענה על אבנים רעועות. החברה נמנעה מלהעמיד לעדות את אנשי הכספים שיתמכו בעדות זיסר, וכמו כן לא המציאה מסמכים התומכים בגרסתו".

"הסאגה עוד לא נגמרת?"

‏החלטתו של אורנשטיין התקבלה היום בצל ההצבעה על מתווה הסדר החוב באלביט הדמיה, שנערכה ביום חמישי האחרון. עו"ד שלום גולדבלט, המייצג את אירופה ישראל, ביקש מהשופט לעכב את החלטתו, בנימוק שלפיו "הבוקר הגיש הנאמן לאג"ח, הרמטיק, את תוצאות ההצבעה על הסדר החוב, שלפיהן נראה שהמתווה שהציעה החברה אושר".

‏השופט אורנשטיין שאל: "מה זה אומר 'כנראה'? הסאגה עוד לא נגמרת‏‏‎?‎‏". גולדבלט ענה כי יש בעיה עם ספירת הקולות, ומכאן גם הבקשה לעכב את ההחלטה על מינוי כונס נכסים למניות השליטה שמחזיקה אירופה ישראל.

‏אורנשטיין סיכם כי לצדדים יינתן פרק זמן של חודשיים להגיש הסתייגויות לגבי החלטתו, ובמסגרתם תוכל החברה להבהיר מדוע לא ימומשו מניות אלביט הדמיה ששועבדו לבנק.

‏‏באשר להצבעה על הסדר החוב באלביט הדמיה (בגין חוב פיננסי של כ-2.5 מיליארד שקל), שם קיימת מחלוקת לגבי אופן ספירת הקולות לגבי שתי ההצעות - אחת של החברה ואחת של נציגות האג"ח המצומצמת.

הבוקר הגישה חברת הרמטיק, המשמשת כנאמן לאג"ח, מסמך לשופטת המחוזית ורדה אלשיך, שבו פורס הנאמן כמה דרכים לספירת הקולות: עם "קולות רדומים", כלומר המחזיקים שלא הצביעו, וללא קולות אלה; עם קולות הקרנות הזרות, יורק ו-‏DK‏ פרטנרס (המחזיקות כ-35% מחוב האג"ח ותומכות במתווה החברה), וללא נוכחותן.

הנאמן מבקש מאלשיך כי תכריע לגבי אופן הספירה הרצוי, שכן כל צורת ספירה מעמידה תוצאות שונות לגבי הסדר החוב, שכדי שיתקבל הוא נדרש לרוב של מעל 75% מהמצביעים.

‏‏כך, בעוד שאלביט הדמיה טוענת כי הסדר החוב שהציעה זכה לרוב של כ-82%, טוענים מנגד בנציגות המצמצמת כי אינו עובר את הסף הנדרש. על-פי הצעת החברה יימחק חוב של קרוב ל-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח כנגד הקצאת 95% ממניות החברה.

לבכירי אלביט הדמיה, בראשות זיסר, יוענקו אופציות למימוש עד ל-20% ממניות החברה בתנאים מסוימים. ‏‎‎‏