תיקון טכני עמוק

מי שמבין מנצל את מחירי הזהב הנמוכים לבניית רזרבות אדירות

השבוע אחזור לאחד הנכסים שאני עוקב אחריהם באופן תדיר, והוא הזהב. לא אכנס שוב למהותה ההיסטורית ולחשיבותה כמטבע של המתכת הצהובה, אבל מספיק יהיה לומר שמאז השבירה מטה מתחת לרמת המחיר של 1,500 דולר לאונקייה, מתנהלת דיכוטומיה מדהימה בכל הקשור בה.

מחיר הזהב נקבע בעולם על פי מה שקורה בחוזים העתידיים על המתכת. ובמקביל, מתנהל עולם של אספקה, שימוש, שימור, ומסחר בצד הפיזי שלה. וכך, מאז תחילת השנה, אנו עדים בו זמנית לקריסה של עולם "הזהב-מנייר", ולגידול אדיר בביקוש לנכס הפיזי. אין צורך לומר שתופעה זו היא נדירה, אם לא יחידה במינה.

בנוסף, ניתן אף לציין את התנועה הגיאוגרפית שמבצע אותו זהב פיזי: ממערב למזרח. קשה לכם להאמין לי? גם לי היה קשה תחילה לאמוד נכונה את מימדי התנועה והכמויות. כנגד אלף מילים מחוכמות בנושא, אני מביא בפניכם שני גרפים בולטים.

תחילה, הביקוש הנמדד בטונות, לפי המסחר בנייר, ולפי המסחר הפיזי ברבעון:

משה שלום פיזי
 משה שלום פיזי

נכון שקיים תמיד מרווח גדול בין הכמויות, אבל רק ברבעון הראשון של השנה, כאשר המחיר אכן נפל בצורה מהירה, אנו רואים את הכיוונים המנוגדים לחלוטין. יתר על כן, ההיקף השלילי בצד הנייר היה הפעם גדול מכל המספרים החיובים שראינו עד כה.

ובקשר לרוכשים של הזהב הפיזי: יש הרבה כאלה, במיוחד בעולם המתפתח, כאשר ניתן לציין את דרום אמריקה, מפיקות הנפט, ורוסיה, אבל הבולטות במיוחד הן הודו, וסין. בשתי מדינות אחרונות אלו, קיימת הערכה מסורתית למתכת כנכס השומר על ההון בעת משברים.

לפניכם גרף המראה את הביקוש של המתכת הפיזית המסופקת מן הבורסה של שנגחאי, מול הכמויות המסופקות מן הבורסה המוכרת יותר של שיקגו (Comex):

משה שלום ספק
 משה שלום ספק

שימו לב לגידול האדיר של הכמויות בסין, וזאת, יש לציין שוב, כאשר המחיר קרס הן בחוזים והן בתעודות הסל. יש האומדים כרגע את רזרבות הזהב בסין למשהו המתקרב ל-4,000 טון, ואולי יותר. לצורך הפרופורציה, הזהב האמריקאי הרשמי עומד על כ-8,000.

המתכת מגיעה לכספות הבנק המרכזי בפקין הן מקניות בשוק, הן מן הכרייה המקומית (הגדולה בעולם), והן מכרייה של מכרות חיצוניות הנקנות על ידי ממשלת סין. נקנות על בעזרת הכסף הנכנס מן הסחר העצום של המדינה האדירה הזו כנגד המדינות אשר להן הייתה פעם השליטה על הכרייה באזורים אלו.

ובכל זאת, מה עומד מאחורי קניית כמויות כה אדירות של מתכת, כאשר ערכה יורד כה הרבה? התשובה נמצאת בטווח הראייה של הקונה, מול זה של המוכר. הקונים מבינים את המצב האמיתי של המשבר.

הם בונים רזרבות, ומשקיעים לטווח הארוך באמת, כאשר ברור להם שהזהב יהיה חלק בלתי נפרד מן המערכת המוניטארית שתיווצר אחרי סיום הניסוי הגרנדיוזי המתנהל היום על ידי הנגידים. לעומת זאת, למוכרים, הנמצאים בפוזיציה ספקולטיבית ממונפת, של הטווח הקצר, אין כמובן את הזמן לשיקול דעת רב מדי.

אני משאיר לכם לנחש מי לדעתי חכם, ובעל ראייה נכונה יותר. ומה ניתן לומר על המצב הטכני של הזהב כרגע. הנה לפניכם גרף שבועי די מעניין, המשלב את המחיר של המתכת עם היחס בינה לבין מתכת נוספת והיא הכסף:

משה שלום יחס
 משה שלום יחס

נקודות עיקריות לציון:

• הזהב (בצהוב) יצר כבר שלושה קווי מניפה בירידה, מאז השיא של 1,900, כאשר השבירה של 1,500 היוותה את הטריגר לקו המניפה החד, והאלים ביותר (1 סגול).
• המחיר הגיע לרמת תיקון 61.8% פיבונצ'י (בדיוק!) (3 סגול).
• אזור התיקון היה גם רמת תמיכה היסטורית די חשובה (סביב 1,180).
• ניתן לספור שלושה גלי תיקון (A-B-C) מאז השיא של 1,900, כאשר מבנה הזיגזג נראה כבעל סיכוי טוב להיות גמור, או ממש לפני סיום (2 סגול).
• הרמות מטה, במידה והזהב ירצה להמשיך את הירידה עוד קצת, נמצאות סביב 1,050 (רמת תמיכה) ו-980 (רמת תיקון 78.6% פיבונצ'י - עומק מקסיאלי של תיקון טכני).
• יחס המתכות (באפור) מתחיל להתקרב לאזורים בהם המתכות היקרות התאוששו בעבר. יש לציין שהיחס אמור לרדת, כאשר הציבור מעוניין במתכות היקרות, כי אז יש נטייה ללכת ולקנות יותר כסף מאשר זהב בגלל מחירו הנמוך יחסית. כך מחיר הכסף מתחזק ועולה יותר מזה של הזהב.
• שימו לב שהיחס אכן התריע על שינוי קרוב בזמן האופוריה מול הזהב, כאשר הוא התהפך מירידה לעלייה ממש לפני ההגעה לשיא של 1,900 (6 סגול).
• לבסוף, וכחיזוק לעניין העלייה ביחס, הבאתי את המומנטום שלו (5 סגול) המראה כמה חוזק יש בתנועתו האחרונה.

לסיכום: בצד ה"נייר", הזהב נמצא וממשיך בינתיים להיות במסגרת של תיקון טכני עמוק, כאשר מאוד ייתכן שנראה רמות מחיר נמוכות יותר, אבל לדעתי את רוב המהלך כבר ראינו. יחס זהב-כסף מראה סימנים של עלייה לכיוונים בהם היה בו היפוך המורה על רצון להשקיע שוב במתכות היקרות.

ובצד כל זה, מי ש"מבין" ומתכונן לטווח הארוך, מנצל את המחירים הנמוכים על מנת לבנות רזרבות בכמויות אדירות מימדים, כאשר הזהב הפיזי הזה נוסע ברובו מן הכלכלות הישנות והמפותחות לאלו החדשות והמתפתחות. סין היא כוכב בעניין זה.