גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קול שני: כך מתכננים יאיר לפיד ואורי שני להחזיר את מחירי הדירות לרמה של 2007 - האם הם יצליחו?

למה מתעקש שר האוצר יאיר לפיד על מינויו של מקורבו אורי שני ליועץ מיוחד? ■ איפה בדיוק אפשר לבנות במהירות 150 אלף יחידות דיור? ■ ומי יהיו הזכאים לשכירות זולה לטווח ארוך? ■ כך נולדה התוכנית להורדת מחירי הדיור

אורי שני, 66, הוא ללא ספק אחת הדמויות היותר מנוסות שיש בתפקידים בכירים בשירות המדינה, ומטבע הדברים, גם באינטראקציה עם כלי התקשורת. רשימה חלקית מאוד של תפקידים בכירים שמילא כוללת את ראש לשכתו של ראש הממשלה אריאל שרון ויועצו הקרוב, יו"ר עמידר ועוד. וגם עם כל הניסיון הזה, אומרים מקורביו, כדור השלג שנוצר סביב הג'וב שלכאורה תופר לו שר האוצר יאיר לפיד, הצליח להפתיע גם אותו. ההפתעה, הם אומרים, נובעת בעיקר מכך שהכוונות שיוחסו לו וללפיד היו שונות מאוד מהמציאות בשטח.

למי שהיה מנותק בשבועות האחרונים נספר כי הפרשה תפסה תאוצה לאחר הודעה שפרסם לפיד שבה נאמר כי הוא מבקש למנות את שני ליועץ מיוחד לקבינט הדיור שייסד במטרה להוריד את מחירי הדיור, ובהמשך גם ליו"ר חברה ממשלתית שתטפל בפרויקט השאפתני. דבר המינוי החזיר באחת את שני, שמכהן עד נובמבר כמנכ"ל חברת פולאר השקעות, לכותרות. הביקורת טענה שלפיד עושה כל מאמץ כדי לתפור ג'וב למקורבו.

"מקימים חברה ממשלתית בשביל איש אחד, על כל מה שמשתמע מכך", התבטא גורם באוצר. "חברה ממשלתית זה מנכ"ל, יו"ר, מזכירה... מערך שלם בשביל אדם אחד. אבל מה לא עושים בשביל חברים?". באותה נשימה לא שכחו המבקרים לאוורר את השלדים שבארון בדמות דוח מבקר המדינה שעסק בתפקודו של שני כיו"ר עמידר ובכתב אישום שהוגש נגדו ב-1995 ושהסתיים בקול ענות חלושה עם הרשעה בסעיף אחד של הפרת אמונים בתאגיד (על כך שנהגו בעמידר הסיע את בנותיו).

מקורביו של שני (שסירב להתראיין לכתבה זו) מציגים תמונה שונה לחלוטין. שני טען באוזניהם כי הוא מעולם לא ביקש לעצמו תפקיד ממשלתי - לא יו"ר ולא מנכ"ל - ואמר להם מפורשות כי אין לו כל כוונה לחזור לעבודה במגזר הממשלתי. "הוא כבר סיים את הפרק הזה בחייו", מסביר מקורב שלו ומבהיר כי שני הסכים לשמש כיועץ לקבינט הדיור בהתנדבות וללא שכר, בין היתר כי הבטיח עוד לפני הבחירות לסייע ללפיד (עוד על כך, בהמשך). יו"ר של חברה ממשלתית, הם מוסיפים, הוא לא רוצה להיות. "אנשים מחפשים כל הזמן איפה הקאץ'; הם לא מאמינים שמישהו עם יכולת השתכרות גבוהה, שכבר מסודר בחיים מבחינה כלכלית ושמשלמים לו הרבה יותר על לעשות הרבה פחות, בא לעשות משהו בהתנדבות".

מדוע לא אמר שני את הדברים בפומבי ושם קץ למהומה? מקורביו עונים כי כנראה שטעה שלא עשה זאת. מי שכן ניסה לעשות זאת בשמו היה יאיר לפיד: "אם כל אדם שמתבקש 'לבוא למילואים' בשירות המדינה יחשוש שייפתח נגדו מסע רדיפה והאשמות פופוליסטיות, איש לא יסכים לבוא לעזור לנו בפרויקטים לאומיים שמטרתם להוציא מהבוץ את עגלת הכלכלה", נזף השר. "אורי שני הוא איש ערכי וחרוץ, שכבר הוכיח את עצמו בפרויקטים בסדר גודל לאומי. אנחנו זקוקים לו הרבה יותר ממה שהוא זקוק לנו".

אז מה פשר העניין שיש לשני בפרויקט הדיור הלאומי, ומה פשר הרצון העז שמגלה לפיד בסיוע של שני? או בפרפראזה על הודעת השר: האם לפיד זקוק לשני הרבה יותר ממה ששני זקוק לו?

בין 1991 ל-2013

טביעות האצבע של שני ניכרות בתוכנית להורדת מחירי הדיור של לפיד ולא במקרה משווה מדי פעם השר בין התוכנית שהוא מקדם לבין קליטת העלייה בתחילת שנות ה-90. כשבחודש מאי הכריז לפיד על הקמת קבינט הדיור - פטנט שהמציא שני ושנסגר כבר במו"מ הקואליציוני - זה היה בהשראת קבינט הקליטה, שהקים שר הבינוי והשיכון שרון בזמנו.

"המודל לפעולה הוא אריאל שרון ב-1991. באותה תקופה הגיעו לארץ - בבת אחת - מאות אלפי עולים מברית המועצות לשעבר. כמעט מעכשיו לעכשיו, היה צריך למצוא להם מקום לגור. פתאום התברר שאם אין ברירה, המדינה יודעת לפעול, לחתוך דרך הביורוקרטיה, לשתף פעולה בין המשרדים השונים ולהזיז את החסמים. ועכשיו אין ברירה. אולי לא נוחתים בנתב"ג מטוסים עמוסים, אבל עלינו להתייחס לזה כאילו זו שעת חירום, אחרת יעזבו את נתב"ג מטוסים עמוסים בצעירים יוצאי צבא", כתב השר.

מקורביו של שני אומרים כי הוא יודע שפרויקט אכלוס העולים לא היה חף מטעויות; בין הטעויות הללו הם מזכירים את שכונות הקרוואנים שהוקמו ונמחקו תוך שהן מותירות אחריהן לא מעט צלקות חברתיות ונדל"ניות, ואת השקעות הענק בתשתיות שלהן שירדו לטמיון. ועדיין, הם אומרים, בשורה התחתונה המהלך הצליח ושני צבר רקורד מרשים של מנהל בולדוזר ואיש ביצוע שמכיר היטב את הגופים הממשלתיים ואת נפתולי הביורוקרטיה.

"אורי יודע להפיל חומות ולהוביל פרויקט מערכתי בין-משרדי", אומר מקורב לנושא. "הוא היה פעיל מרכזי בכל מה שקשור*להתחייבויות רכישה, ועדות לתכנון ולבנייה, קיצורי דרך והקצאת קרקעות בהיקפים אדירים. העיקר לבנות מהר. בגדול, הם הצליחו. העולים שהגיעו\ לא ישנו ברחובות".

"מבחינתו של לפיד", מוסיף גורם אחר, "הדיור הוא ה'טיקט' שעליו הוא נבחר והוא נחוש בדעתו להבקיע את הנושא. הפרויקט הנוכחי משתווה בחשיבותו לקליטת העלייה. מה יותר טבעי מכך שהוא ייקח לסייע את מי שהוביל את הפרויקט ההוא? יש לשני גם את היכולות האופרטיביות וגם את היכולות הפוליטיות הנדרשות, ולכן הוא רוצה אותו על ידו".

התוכנית הגדולה

אז מה כוללת תוכנית הדיור השאפתנית של לפיד ושל שני, שמטרתה להוריד את מחירי הדיור לרמה של 2007? בבסיס התוכנית עומד שחקן חדש בשוק: דיור להשכרה ארוכת טווח. קווי המתאר העיקריים של התוכנית כוללים בנייה של 150 אלף יחידות דיור בעשור הקרוב בעשרה מרכזי ערים: תל אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע, אשקלון, אשדוד, נתניה, צפת, כפר סבא וחולון. עלויות ההקמה של הדירות ימומנו באמצעות אג"ח ארוך טווח, שבהם ישקיעו גופים מוסדיים וקרנות פנסיה והן ייבנו על קרקעות ממשלתיות.

שכר הדירה, על-פי היעד, יהיה נמוך בכ-35% ממחירי השכירות בשוק. המחירים יהיו בפיקוח ולא נתונים למצב רוחו של בעל הבית, דבר שצפוי להביא לירידה במחירי השכירות הכללית. בנוסף, כ-20% מהדירות יוקצו לבעלי מקצועות מועדפים (רופאים מתמחים, מורים, אחיות, וכו') ונתח נוסף מהן יוקצה לטובת סטודנטים. טווח ההשכרה המתוכנן לדירה יעמוד ככל הנראה על חמש שנים, עם אפשרות הארכה לחמש שנים נוספות. איך בדיוק יקרום החזון הזה עור וגידים? מנתונים שהגיעו לידי G עולה כי כבר היום מקדמים אנשי לפיד, ושני ביניהם, את הקמתן של כ-60 אלף יחידות דיור ברחבי הארץ שתקועות בשלב ביורוקרטי כזה או אחר. במקביל יוקמו בשכונות החדשות גם שירותים נדרשים כמו מוסדות חינוך ופארקים.

צוות מטה הדיור, שצפוי להתחיל לפעול באוגוסט, אמור לגבש תוכנית אסטרטגית שתוגש לקבינט הדיור בתוך 90 יום. הצוות יבדוק סוגיות שונות, כגון האם ניתן יהיה למכור את הדירות בעתיד ולאורך כמה שנים תפקח המדינה על המחירים, והוא אף יוכל להמליץ על מספר קסם אחר: לא 150 אלף יחידות דיור, אלא אולי 200 אלף ואפילו 300, מתוך תפיסה שעל המדינה ליצור מלאי חסר תקדים של דירות. מלבד הסוגיות כבדות המשקל של ההשכרה והבנייה, אומרים המקורבים, הצוות גם ישקול את האפשרות שהדירות שייבנו יהיו במודל של "בית חכם".

על אילו קרקעות ייבנו כל הדירות האלה? מה סיכויי ההצלחה של התוכנית? ומה יכול להשתבש בדרך? הכתבה המלאה - במגזין G שיחולק הערב (ה') למנויי "גלובס"

עוד כתבות

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"