מבהיל: צפו בווידיאו מתאונת הרכבת הקטלנית בספרד

(עדכון) - 69 הרוגים ו-130 פצועים בתאונת רכבת קטלנית ■ רכבת הידרדרה מהפסים סמוך לעיר סנטיאגו דה קומפוסטלה בצפון ספרד, לאחר שנסעה במהירות של 180 קמ"ש בקטע עיקול מסוכן - מהירות הגבוהה ב-100 קמ"ש מהמותר

באחת מתאונות הרכבת הקשות ביותר באירופה, רכבת סטתה מהפסים אתמול (ד') בערב בקרבת העיר העתיקה סנטיאגו דה קומפוסטלה בצפון-מערב ספרד. 77 בני אדם נהרגו ו-131 נפצעו.

לצד הקרונות ההפוכים שכבו גופות מכוסות בשמיכות, ועשן היתמר מההריסות. מכבי האש טיפסו על חלקי המתכת המעוותים בניסיון לחלץ ניצולים דרך החלונות, ואמבולנסים וכבאיות הקיפו את אתר האסון.

הממשלה אמרה שהיא יוצאת מההנחה שירידתה של הרכבת מהפסים - ערב אחד הפסטיבלים הגדולים ביותר בעיר - הייתה תאונה. קרוב לוודאי שלא מדובר בחבלה או במתקפת טרור, לדברי מקור רשמי, על אף שההרס שנגרם מזכיר את מתקפת הטרור האסלאמית באמצעות מטעני נפץ על רכבת במדריד ב-2004, באירוע שבו מצאו את מותם 191 בני אדם. המקור אמר כי ייתכן שמהירות מופרזת גרמה לסטייתה של הרכבת מהפסים.

"הרכבת נסעה כל כך מהר... נראה שבעיקול היא התחילה להסתחרר והקרונות נערמו זה על זה", סיפר הנוסע ריקרדו מונטסטו לתחנת הרדיו קרדנה סר. "הרבה אנשים נמחצו למטה. ניסינו להיחלץ מתחתית הקרונות כדי לצאת החוצה והבנו שהרכבת עולה באש", הוסיף מונטסטו.

ראש הממשלה, מריאנו ראחוי, שנולד בסנטיאגו דה קומפוסטלה, ביקר הבוקר (ה') בעיר, לדברי הדוברת שלו. "לנוכח הטרגדיה שהתרחשה זה עתה בסנטיאגו דה קומפוסטלה ערב היום הגדול של העיר, אני יכול רק להביע את אהדתי העמוקה ביותר כספרדי ויליד מחוז גליציה", נאמר בהודעה שפרסם ראחוי.

העיתון "אל פאיס" ציטט מקורות מקורבים לחקירה כאומרים שהרכבת נסעה במהירות כפולה מהמהירות המרבית המותרת בפניה חדה. חברת הרכבות הממשלתית RENFE, שהפעילה את הרכבת ו-ADIF, חברה ממשלתית שאחראית לפסי הרכבת, פתחו בחקירת סיבת הסטייה מהפסים, לדברי RENFE.

המקור הרשמי אמר כי לא תתפרסם שום הודעה לגבי סיבת התאונה קודם לבחינת הקופסאות השחורות של הרכבת. עם זאת הוסיף המקור שקרוב לוודאי שמדובר בתאונה. "אנחנו מתרחקים מהשערת החבלה או מתקפת הטרור", אמר המקור. "מוקדם מדי להיות בטוח במאת האחוזים, אבל מהירות יתר נראית כסיבה סבירה לתאונה".

השביתה בוטלה

האסון התרחש בעוד ספרד מתקשה להיחלץ מהמיתון הממושך שבמהלכו נקטה הממשלה צעדי צנע בניסיון להסדיר את מצבה הפיננסי. מכבי האש ביטלו את שביתם כדי לטפל בקורבנות האסון, ועובדי בתי החולים, שמשכורתם של רבים מהם הופחתה במסגרת קיצוצי השכר, עבדו שעות נוספות כדי לטפל בפצועים.

ADIF, חברת תשתיות הרכבת הממלכתית, אמרה כי לא יושמו שום קיצוצי תקציב בתחזוקת קו הרכבת, שמקשר בין לה קורונה, סנטיאגו דה קומפוסטלה ואורנסה, ושהושק ב-2011. כמו כן אמרה החברה שיותר מ-100 מיליון אירו בשנה מושקעים בתחזוקת פסי הרכבת במדינה.