פנייה לא נכונה

טלמפ לא הפנימה את השינויים בשוק - הסוף שלה עצוב

טלמפ, שהוקמה בשנת 2000, היתה חברה חדשנית. היא השיקה אפליקציה עוד לפני שהמונח אפליקציה הפך לפופולרי והציעה תוכנת ניווט לטלפונים סלולריים (אפילו לא סמארטפונים). החברה הציעה את האפליקציה שלה במשך שנים בתשלום, דרך המפעילות הסלולריות.

טלמפ הייתה הראשונה להציע מידע על עומסי תנועה, יכולת שעבדה בצורה מוגבלת מאוד במשך שנים באפליקציה שלה. בתקופה שבה טלמפ הגיעה לשוק, הפתרון היחיד בתחום הניווט היה מכשירים ייעודים (PND) לרכב, שעליהם הותקנו תוכנות כמו מיו או אייגו. צרכנים שלא רצו לשלם מאות שקלים על מוצר כזה, בחרו בפתרון של טלמפ שנמכר כשירות אצל סלקום, פלאפון, מירס והחל מ-2009 גם בפרטנר.

ב-2009 השיקה ווייז את אפליקציית הניווט שלה. החברה הציעה פתרון חינמי, שכלל מידע בזמן אמת על עומסי תנועה, מכמונות מהירות ושימש כרשת חברתית לנהגים. הצרכנים גילו תוך זמן קצר שהם יכולים לנווט בחינם ולא לשלם למפעילות הסלולריות כ-20 שקל בחודש, עבור השירות של טלמפ.

זמן קצר אחרי הפריצה של ווייז, החלו המפעילות הסלולריות להציע את שירות הניווט ללא תשלום נוסף ללקוחות, אבל זה היה פשוט מאוחר מדי.

המשתמשים העדיפו את ווייז שהציגה מידע אמין יותר לגבי עומסי תנועה. לטלמפ לקח זמן רב לפתח את היכולת הזו וגם כיום השירות שלה פחות מוצלח בהיבט הזה.

בתחילת השנה החליטה טלמפ לשנות מודל עסקי, היא השיקה את אפליקציית הניווט שלה למכשירי האייפון והאנדרואיד, M8, בחינם. החברה קיוותה לקבל כסף ממפרסמים ומשיתופי פעולה.

במהלך חודש יוני הודיעה גוגל שהיא רוכשת את ווייז תמורת ככמיליארד דולר. ככל הנראה, העסקה הזו סימנה את סוף דרכה של טלמפ. ראשי החברה הבינו שיתקשו להתמודד עם התחרות והחליטו להפסיק לפתח את ה-M8.

מדובר בסוף עצוב לחברה שלא הפנימה את השינויים בשוק. אילו טלמפ הייתה מבינה את הצורך באפליקציה חינמית, שמבוססת על מידע מהמשתמשים, יכול להיות שהיינו רואים אותה ממשיכה לנסוע. היום נודע שלא כך הדבר.