3 שנות מאסר לאדם שהתחזה לשוטר וגנב כ-100 אלף שקל

כבאי לשעבר, שזייף תעודת מתנדב מטעם המשטרה והתחזה לשוטר, גנב כסף מאזרחים שביצעו עסקאות החלפת כספים ■ בהמשך התחרט והסגיר את עצמו

כבאי לשעבר, שהתחזה לשוטר באמצעות תעודת מינוי מזויפת וגנב בתחבולה סכומי כסף שונים מאזרחים, אך בשלב מסוים התחרט על מעשיו והסגיר את עצמו למשטרה, נשלח ל-36 חודשי מאסר ו-6 חודשי מאסר על-תנאי. בנוסף חויב הנאשם לפצות את המתלוננים נגדו בסך של 100 אלף שקל.

מגזר הדין עולה כי משנת 1996 ועד 2011 עבד הנאשם, שאלתיאל טביב, כמפקד צוות כיבוי בתחנת מכבי האש בכפר-סבא. בהמשך, בין השנים 2001-2006 התנדב טביב במשטרת התנועה במרחב שרון, ובעקבות זאת קיבל תעודת מינוי מתנדב ממשטרת ישראל. חודשים ספורים לאחר שהחלה תקופת ההתנדבות זייף הנאשם את תעודת המינוי, על-ידי כך שהדביק עליה את הכיתוב "משטרת תנועה ארצית".

בהמשך, ב-15 מקרים שונים במהלך שנת 2012, עקב הנאשם אחר אנשים אשר ביצעו עסקאות של החלפת כספים אצל חלפנים ברחבי נתניה, הזדהה בפניהם בכזב כשוטר באמצעות התעודה המזויפת ובתואנות-שווא, שבמרכזן בדרך-כלל הטענה כי הוא חוקר פרשה של זיופי כספים על-ידי חלפנים, ואז נטל מהם את כספם בתחבולה ונעלם עמו. בדרך זו גנב הנאשם מקורבנותיו סכום כולל בשקלים ובכסף זר ששוויו עולה על סך 100 אלף שקל.

באחד האישומים נטען כי הנאשם זינק אל הכביש לפני רכבה של מתלוננת אשר השלימה עסקת חליפין, הזדהה כשוטר והורה לה לעצור בצד ולהציג רישיונות. הנאשם בדק המסמכים, העמיד פנים כאילו הוא משוחח בטלפון עם שוטרים נוספים, טען כי נתפס חלפן בבוקר עם כסף מזויף, וביקש וקיבל מהמתלוננת סכום של 530 אירו.

דפוס דומה של התנהלות מתואר באישום נוסף, בו הציג את עצמו כשוטר בימ"ר תל-אביב וגנב בתחבולה 5,000 דולר.

באישום אחר נטען כי הנאשם רץ הנאשם לעבר מתלוננת, אשר החליפה באזור השוק בנתניה 2,000 דולר וקיבלה בתמורה 7,650 שקל, שמתוכם הספיקה להפקיד בבנק 3,000 שקל, וצעק לעברה לעצור כשהוא מציג בפניה התעודה המזויפת. הוא בחן את טופס ההפקדה בבנק, ציין כי נחקרת גם האפשרות שהבנקים מעורבים בזיוף הכספים, קיבל מהמתלוננת את יתרת כספה ונמלט מהמקום בחסות הגשם הכבד שירד.

על-פי אישום נוסף, גנב הנאשם ממתלונן לא פחות מ-18 אלף שקל, זאת על אף שהמתלונן הבהיר לנאשם כי סכום זה כלל לא היה מעורב בעסקת החליפין שביצע. במסגרת אישום נוסף, גנב הנאשם ממתלונן סך של 19,320 שקל.

ואולם, בשלב מסוים מצפונו של הנאשם ייסר אותו, והוא הסגיר את עצמו למשטרה והודה במיוחס לו.

שופט בית משפט השלום בנתניה, חגי טרסי, קבע בגזר הדין כי הנאשם פגע בערכים חברתיים מרכזיים, ובראשם הצורך להגן על רכושו של הציבור מפני חומסים חסרי מצפון, וציין כי "הנאשם פגע בשלוותם של המתלוננים, בתחושת הביטחון האישי להם ובאמון הציבור במשטרה".

עוד צויינו לטובת הנאשם עברו הנקי, העובדה שניהל אורח חיים נורמטיבי והחזיק בעבודה מכובדת ובעלת משמעות ציבורית והודאתו במעשיו, ואולם נקבע כי מכיוון שמדובר ברצף של מעשים, בהם תמרן הנאשם את קורבנותיו כרצונו, ולא במעידה חד-פעמית, אין מנוס מלהטיל עליו עונש מאסר ממושך, שיבטא את חומרת מכלול המעשים בהם הורשע.