שנה אחרי: האם ההשקעה באולימפיאדת לונדון השתלמה?

כמעט 60% מהבריטים סבורים כי 14 מיליון דולר שהושקעו באולימפיאדת לונדון היו השקעה טובה ■ האמנם?

כמעט 60% מהבריטים סבורים ש-14 מיליון דולר שהושקעו באולימפיאדת לונדון היו השקעה טובה, אבל כלכלנים וראשי עסקים טוענים שיידרשו שנים כדי לקטוף את הפירות הכלכליים.

לפי סקר של חברת ייעוץ בשם ComRes שפורסם לרגל יום השנה לפתיחת האולימפיאדה, 69% מהנסקרים אמרו שזו הייתה השקעה טובה של כספי ציבור. אבל רק22% הרגישו שלמשחקים הייתה השפעה כלכלית חיובית באזור שלהם, ו-67% אמרו שלא חשו שום השפעה.

סמיואל טומבס, כלכלן בחברת קפיטל אקונומיקס, אמר לערוץ סי.אן.אן. שהאולימפיאדה העניקה "דחיפה ברורה לצמיחה בכלכלה", אך מוקדם מדי למדוד את האפקט המתמשך שלה. אני חושב שישנם סימני שאלה לגבי אותם 10 מיליארד ליש"ט של כספי ציבור שהושקעו במשחקים ויכלו אולי לעבור לשימוש טוב יותר, למשל פרויקטים של תשתיות תחבורה, שיכלו להניב תשואה כלכלית גבוהה יותר".

ברבעון השני של 2013 צמחה כלכלת בריטניה ב-0.6% - שיעור כפול ביחס לרבעון הראשון - שאותת שהכלכלה השלישית בגודלה באירופה (אחרי גרמניה וצרפת) עולה על תוואי של הבראה. טומבס אמר שהנתונים מצביעים גם על צמיחה בכל מגזרי המשק, לראשונה זה כמה שנים.

כלכלת בריטניה הייתה במיתון במשך חמישה רבעונים רצופים מהרבעון השני של 2008, ובקיפאון במשך תשעה חודשים ב-2011-2012, כאשר משבר החובות במרחב האירו היה בשיאו.

התשואה - רק בעוד עשר שנים

מנהל היחידה הכלכלית בחברת שירותי העסקים PwC, מארק אמבלר, אמר שהתועלת שתניב האולימפיאדה תבוא אולי לידי ביטוי רק בעוד עשר שנים. "מהחישובים שאני השתתפתי בהם ומחישובים של אחרים אני רואה איתות חזק לכך שבריטניה תקבל תשואה טובה על ההשקעה שלה באולימפיאדת לונדון, אם כי עדיין ל ראינו את החלקים החשובים שלה", הוא אמר.

ביום חמישי שעבר אמר ראש עיריית לונדון, בוריס ג'ונסון, שהצלחת האולימפיאדה ואולימפיאדת הנכים שנערכה בעקבותיה לפני שנה עודדה השקעות בבירה הבריטית. אבל מתיו ג'פה, דובר פדרציית העסקים קטנים בממלכה, אמר שהרשויות לא עשו די כדי לקדם את "המותג לונדון" בשוקי היצוא. "למשחקים האולימפיים הייתה יותר השפעה על לונדון מאשר על יתר בריטניה. 55% מהחברות שזכו בחוזים שהיו קשורים ישירות לאולימפיאדה נהנו מגידול במחזור העסקים שלהן, וזה היה חיובי", הוא אמר.