חנס פורש מתפקיד מנכ"ל דסק"ש - ויקבל שכר מכור

(עדכון) - תנאי העסקתו של חנס בדסק"ש טרם אושרו, ולא מן הנמנע כי חנס, הקשוב לביקורת הגואה לגבי השכר של בכירי אי.די.בי, ביקש להימנע מכאב הראש הצפוי לו ■ עלות העסקתו ב-7 השנים האחרונות - כ-40 מיליון שקל

ליאור חנס, מי שנחשב לאחד המנהלים המקורבים לנוחי דנקנר והמתוגמלים בקונצרן אי.די.בי, הודיע הבוקר במפתיע על התפטרותו מתפקיד מנכ"ל דיסקונט השקעות. חנס מונה לתפקיד במארס האחרון, בעקבות התפטרותו של עמי אראל. הוא ימשיך לכהן כיו"ר כור, החברה הבת של דסק"ש.

לתפקיד ממלא מקום מנכ"ל דסק"ש מונה רו"ח מישל דהאן, המכהן כסמנכ"ל וכמנהל הכספים הראשי של דסק"ש מאז שנת 2006. לפני כן שימש דהאן כחשב החברה.

"דירקטוריון החברה הודה לליאור חנס על שנאות לשמש כמנכ"ל הזמני של דסק"ש, תפקיד אשר מילא במקביל לתפקידו כיו"ר כור, ועל תרומתו לקידום משמעותי של תהליך המיזוג בין החברות במהלך ארבעה חודשים אינטנסיביים", נכתב בהודעת דובר החברה.

התזמון של חנס

בדסק"ש נמנעו מלציין את הסיבות הכרוכות בהתפטרותו של חנס, ומקורבים לחברה הסבירו ל"גלובס" כי מדובר בעניין טכני בלבד, שכן קידום המיזוג בין דסק"ש לכור מנע מחנס להמשיך ולכהן בשני הכובעים שבהם החזיק עד כה. עוד ציינו, כי לאחר השלמת המיזוג יוכל חנס לחזור ולכהן כמנכ"ל הגוף הממוזג.

באופן מעורפל לא פחות מסר חנס עצמו באותה הודעה: "אשמח לקבל את האתגר של מינויי כמנכ"ל קבוע של דסק"ש עם השלמת תהליך המיזוג וקבלת מלוא האישורים".

אלא שהודעת התפטרותו של חנס דווקא כעת מעלה לא מעט תהיות לגבי המהלך הנ"ל. מדוע נזכרו דווקא עכשיו באי.די.בי לבצע את המהלך? הרי המגעים למיזוג כור ודסק"ש מתנהלים כבר זה זמן, וחנס עצמו הכריז כי הם חודשו כבר בחודש מאי האחרון.

תהייה נוספת היא מדוע בחר חנס לוותר על תפקיד המנכ"לות בדסק"ש, שתחתיו מרוכזים עיקר החברות התזרימיות של הקונצרן, לטובת המשך כהונתו כיו"ר החברה הבת, שהודיעה לפני כשבועיים כי היא בוחנת מימוש השקעתה העיקרית, במניות הבנק השוויצרי קרדיט סוויס.

בשבועות הקרובים צפויה דסק"ש להודיע על כינוס אסיפת בעלי מניות לאישור מדיניות התגמול של החברה בהתאם לתיקון 20. תנאי העסקתו של חנס בחברה טרם אושרו, ולא מן הנמנע כי חנס, הקשוב לביקורת הציבורית הגואה לגבי השכר שגורפים בכירי אי.די.בי (בה מתנהל כיום הסדר חוב לאחר שנקלעה לחדלות פירעון), ביקש להימנע מכאב הראש הצפוי לו, ובחר להישאר בתפקיד יו"ר כור, שם כבר הוסדרו תנאי העסקתו.

כיו"ר כור נהנה חנס מתנאי העסקה מפנקים, שאושרו בינואר 2012 לתקופה בלתי קצובה. הללו כוללים בין היתר שכר של 140 אלף שקל לחודש, ונוסף על כך, כיו"ר דירקטוריון החברה הבת באנגליה, הוא זכאי לכ-200 אלף ליש"ט (1.2 מיליון שקל) בשנה עבור כיסוי הוצאות בשהותו בלונדון. כל אלו הביאו את עלות שכרו אשתקד ל-3.6 מיליון שקל.

בסך הכול, בשנים 2006-2012, הגיעה עלות העסקתו המצטברת של חנס, ששימש בעבר כמשנה בכיר למנכ"ל אי.די.בי, ל-40 מיליון שקל, שמתוכה סכום ניכר הוא הבונוסים שגרף בגין ההשקעה במניות קרדיט סוויס.

חנס, בן 49, מלווה את דנקנר לא מעט שנים, ונחשב כאמור לאחד האנשים המקורבים אליו. בעבר עבד ברשות ניירות ערך. דנקנר הכיר את חנס כאשר האחרון עבד כסמנכ"ל כספים של חברת דור אנרגיה מקבוצת דנקנר, ולקח אותו לעבוד עמו בגנדן אחזקות, שבה מחזיק חנס עד היום כ-1% מההון.

כאשר החליט דנקנר לרכוש את קונצרן אי.די.בי, חנס הוא שהוביל את המו"מ למימון העסקה. בהמשך מונה למשנה למנכ"ל אי.די.בי, לאחר מכן עבר ללונדון כדי לפתח ולבסס את הפעילות הבינלאומית של הקונצרן. הוא נחשב ל"אדריכל" ההשקעה בקרדיט סוויס, שהניבה רווחי ענק לכור בסיבוב ההשקעה הראשון, והפסד כבד בשני.

מכתשים אגן בוחנת רכישות

חדשות נוספות מגזרת כור הגיעו מהחברה הבת מכתשים אגן (40%), שהודיעה כי במסגרת המיזוג עם כמצ'יינה הסינית, היא ממשיכה לקדם תהליך של בחינת רכישה חלקית או מלאה של מניות או נכסים של חברות המצויות בשליטת האחרונה.

בהתאם אישר דירקטוריון מכתשים אגן להסמיך צוות לפעול מול הרשויות המוסמכות בסין לאישור הצעת רכש חלקית של מניות חברת Sanonda (שבה מחזיקה כמצ'יינה 20%), הפועלת בתחום האגרוכימיה.

ליאור חנס
 ליאור חנס