הרשויות בהונג-קונג: פרנקל נעצר והועמד לדין; מעולם לא התנצלנו בפניו

עמדת רשויות אכיפת החוק בהונג-קונג סותרת לחלוטין את הגירסה שהשמיע פרנקל במהלך בירור העניין בפני ועדת טירקל, לפני שהסיר את מועמדותו לתפקיד נגיד בנק ישראל לפני כשבוע - ויצא במסע ראיונות בו טען בי בוצע בו "לינץ' ציבורי"

פרופ' יעקב פרנקל נעצר והועמד לדין בבית משפט שלום בהונג-קונג, ביום שבו נתפס כשהוא יוצא מחנות דיוטי פרי בהונג-קונג מבלי לשלם על המוצר שבידיו - כך מודיע משרד המשפטים של הונג-קונג, בתשובה לפנייה של עיתון "הארץ".

על-פי מכתבו של הממונה על חופש המידע במשרד המשפטים של הונג-קונג, שפורסם היום (ד'), עמדת רשויות אכיפת החוק בהונג-קונג סותרת לחלוטין את הגירסה שהשמיע פרנקל במהלך בירור העניין בפני ועדת טירקל, לפני שהסיר את מועמדותו לתפקיד נגיד בנק ישראל לפני כשבוע.

עוד הודיע משרד המשפטים של הונג-קונג כי - בניגוד לטענתו של פרנקל - מעולם לא הובעה התנצלות כלפי פרנקל על מעצרו, ומשרד המשפטים של הונג-קונג מעולם לא "הודה" לפרנקל על כך שנמנע מלהגיש תביעת פיצויים נגד המשרד.

"ד"ר (צריך להיות - פרופ', י"י) יעקב אהרון פרנקל ביצע לכאורה, ב-19 בנובמבר 2006, עבירה של גניבת תיק חליפות מחנות דיוטי פרי בנמל התעופה הבינלאומי של הונג-קונג", נכתב במכתבו של משרד המשפטים ההונג-קונגי. "הוא נעצר, והוגש נגדו כתב אישום באותו יום. הוא הובא בפני בית משפט השלום, והתיק נקבע ליום 11 בינואר 2007.

"בעקבות זאת הוגשו מסמכים על-ידי באי-כוחו של פרנקל, שכללו גם תצהיר מידידה של פרנקל וחומרים נוספים. פרנקל טען כי ביקש לרכוש את תיק החליפות לפני שעלה על טיסתו, אך מאחר שנדרש לעבור את בדיקות הביטחון, הוא ביקש מידידה לשלם עבור המוצר, ואותה היה אמור לפגוש מאוחר יותר ולשלם לה בעבור המוצר. הוא לא מצא את הידידה, והידידה לא שילמה בעבור המוצר. לאחר שהתצהיר והחומרים הנוספים שהוגשו נשקלו, הוסכם שלא להמשיך בניהול התביעה, והאישום נגדו נמחק בבית משפט השלום ב-11 בינואר 2007".

עוד ציין נציג משרד המשפטים של הונג-קונג כי "לא היתה כל התנצלות כלפי מר פרנקל, ומשרד המשפטים מעולם לא הודה לו על כך שלא דרש שום פיצוי".

עם חשיפת פרשת הגניבה לכאורה מחנות הדיוטי פרי בהונג-קונג, ועדת טירקל, שעסקה בבחינת מועמדותו של פרנקל לכהונה נוספת בתפקיד נגיד בנק ישראל, פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בבקשה שיברר את העובדות הרלוונטיות. זאת, מאחר שלוועדה עצמה אין כלי חקירה עצמאיים.

במשרד המשפטים הישראלי התכוונו לפנות גם הם למשרד המשפטים של הונג-קונג כדי לקבל הבהרות על התקרית, ואולם בסופו של דבר לא נעשתה פנייה כזו, מאחר שפרנקל לא חתם על טופס ויתור על סודיות, וטעמיו עמו.

בד-בבד גיבש היועץ סדרת שאלות שאותן ביקש מוועדת טירקל עצמה להציג לפרנקל. ואולם עוד לפני שהבירור הגיע לסיומו, הודיע פרנקל כי הוא מוותר על התפקיד, ויצא בסדרת האשמות פומבית כלפי ה"לינץ' הציבורי" שנעשה בו כביכול.

המידע החדש הנחשף היום, הכולל סתירות מפורשות לגירסה שהשמיע בפני ועדת טירקל, עשוי לשפוך אור חדש על הסיבות לפרישתו מהמירוץ לתפקיד.