גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה שווה "הון עצמי" בשוק?

ההון העצמי של חברה הוא לפעמים מעל לשווי ולפעמים תחתיו

ההון עצמי של פירמה הוא תוצאה של הנכסים בניכוי ההתחייבויות - פשוט סוכמים את הנכסים לפי הערך בספרים (חשבונאי) ומפחיתים את ההתחייבויות על פי ערכן בספרים; ההון העצמי החשבונאי שמתקבל מבטא את ערך החברה, במקרה שמחר בבוקר מפרקים אותה ומקבלים את הערך הרשום בספרים עבור הנכסים וההתחייבויות.

זה כמובן לא בטוח - חברות שנמצאות במצוקה פיננסית/קשיים תזרימיים, ומחליטות - או שמחליטים בשבילן - על פירוק, לא ממש מצליחות להיפגש עם הערך בספרים; ערך המלאי במימוש/פירוק הוא במקרים רבים נמוך מערכו בספרים, וגם ערך הנדל"ן והרכוש הקבוע ברוב המקרים נופל משמעותית במימוש מהיר/פירוק. לכן, אגב, כשיש חשש לחיי החברה, ורואה החשבון מחליט לרשום לה הערת "עסק חי", יש להציג את הסעיפים המאזניים בערכי מימוש.

ההון העצמי שאמור לבטא כאמור את ערך החברה אם היא מפסיקה לפעול (אבל בהנחה שמממשים את הנכסים "בלי לחץ"), הוא אינדיקציה ראשונית לשוויה. אבל אם תעברו על גיליונות החברות שמניותיהן נסחרות בבורסה, תמצאו שהקשר בין שווי חברה (על פי שווי השוק שהוא האינדיקציה היומיומית לשוויה) ובין ההון העצמי, הוא קלוש. ישנן חברות רבות שהשווי שלהן עולה פי כמה וכמה על הונן העצמי, לעומת לא מעטות ששווין נופל מההון העצמי החשבונאי.

השוק מעריך רווחים או הפסדים עתידיים

אלו ששווין גבוה מהונן העצמי (המקרים הנפוצים יותר), מקבלות מהמשקיעים בשוק ערך בזכות היותן גוף בתנועה שאמור לייצר רווחים ותזרימים בעתיד. המשקיעים מודעים לכך שההון נופל מהשווי בשוק, אבל בהינתן יכולת החברה להרוויח בעתיד ולייצר תזרים, היא נסחרת בפרמיה על ההון. הפרמיה הזו מבטאת את הערך שטמון במוצרים/בעובדים/בקשרים עם הלקוחות והספקים, בכל מה שהופך את החברה הזו לגוף שיודע לייצר רווחים. השוק פשוט מתמחר את הרווחים וזרמי המזומנים העתידיים, ומהוון אותם לערכים נוכחיים.

זו הסיבה שחברת פייסבוק נסחרת בעשרות מיליארדים, ולמעשה קרוב ל-100 מיליארד דולר, בשעה שההון שלה הוא "רק" 2 מיליארד דולר. זו הסיבה מדוע אמדוקס (DOX) הצליחה לגייס (בהנפקתה הראשונית לפני כ-15 שנה) מאות מיליונים לפי שווי של כ-4 מיליארד דולר, למרות שהיה לה גירעון בהון העצמי.

פשוט, להון החשבונאי אין באמת משמעות אם מדובר בחברות תפעוליות שמייצרות הכנסות, רווחים ומזומנים. הערך של חברות אלו נמצא בעתיד - ברווחים בעתיד שיעלו את ההון העתידי, במזומנים שייווצרו בעתיד שיתווספו לקופת המזומנים, ואמורים (בתיאוריה ולעתים גם בפרקטיקה) לזרום בסוף כדיבידנדים לבעלי המניות.

אבל, יש כאמור גם חברות שהשווי שלהן בבורסה נמוך מההון העצמי החשבונאי. איך זה יכול להיות, מה זה בעצם מבטא? ובכן, בדומה למצב שבו השווי גבוה מההון כתוצאה מרווחים עתידיים, גם כאן ההסבר נמצא בשורה התחתונה של דוחות הרווח-והפסד העתידיים, רק שכאן השוק מעריך הפסדים עתידיים ולא רווחים. ההון החשבונאי מתבסס על הנכסים וההתחייבויות בספרים, וכאשר השווי נמוך מההון, השוק בעצם אומר שהוא סבור שהחברה לא תצליח לייצר מנכסיה תשואה/רווחים עודפים, ומעריך שהנכסים שווים מתחת לערכם בספרים.

מצב כזה מתרחש בחברות החזקה, שבספרים רושמות את המוחזקות בערכים מסוימים (מגובים בהערכות שווי חיצוניות), אבל בשווקים ההחזקות נסחרות במחירים נמוכים יותר, והשוק כביכול מתמחר את ההערכה הנמוכה בחישוב השווי של החברה המחזיקה. נניח, שלחברה מסוימת חוב של 20 מיליון שקל והיא מחזיקה ב-50% מחברה שרשומה במאזן בסך של 120 מיליון שקל, אך שווי החזקה זו הוא 90 מיליון שקל.

במצב כזה, ההון העצמי החשבונאי של המחזיקה יסתכם ב-100 מיליון שקל (נכסים ב-120 פחות התחייבויות של 20 מיליון), אבל בשוק יעריכו אותה (בהתעלם מערך האופציה שנובעת מהמינוף) באזור ה-70 מיליון שקל (שווי החזקה של 90 מיליון שקל פחות חוב של 20 מיליון שקל). כלומר, החברה נסחרת בפחות מהונה - 90 מיליון שווי בשוק לעומת 120 מיליון הון עצמי.

עד כאן שני המקרים הקלאסיים - שווי העולה על ההון בזכות רווחים עתידיים, ושווי נמוך מההון העצמי בגלל הפסדים או רווחים עתידיים לא מספקים (מחיקות נכסים/ירידות ערך, או תשואה נמוכה על נכסים). אבל יש מצבים נוספים שמראים שההון העצמי החשבונאי רחוק מלהעיד על שוויה של פירמה.

מרבה נכסים - מרבה הלוואות

תחשבו על המקרה הבא: נניח שחברה הפועלת בתחום הנדל"ן המניב מחזיקה שלוש חברות (בשליטה ובעלות מלאה), כשבכל חברה-בת יש נכס מניב ומולו הלוואה מסוג Non Recourse.

בהלוואה כזו הבטוחה היחידה היא הנכס עצמו; המלווה מספק מימון בידיעה שאין לו בטוחה/שעבוד/ערבות מעבר לנכס עצמו, כלומר המימון ספציפי ותלוי בנכס ובערכו; ובמצב כזה, אם הנכס יורד בערכו, אזי ההלוואה בבעיה. וכאשר ערך הנכס נמוך מערך ההלוואה, המלווה כאילו מכוסה על ערך נמוך יותר מסכום ההלוואה - ערך הנכס עצמו בלבד.

אם הלווה אינו יכול לשרת את החוב (לא עומד בתשלומי הקרן והריבית), אזי המלווה יכול לקחת את הנכס (הבטוחה) ולוותר על חובו. כלומר, הוא נשאר עם נכס במקום הלוואה, ומכאן שאם ערך הנכס נמוך מערך ההלוואה, ההלוואה הפרקטית היא סכום/שווי הנכס - הן בעיני המלווה והן בעיני הלווה.

בחברה שמחזיקה שלוש חברות מוחזקות, נניח שבאחת מהן יש חוב של 10 מיליון שקל מול נכס שערכו 3 מיליון שקל. בחשבונאות עדיין יופיע החוב במלואו - 10 מיליון שקל, כך שהחברה המוחזקת שווה בספרים (7-) מיליון שקל. אבל, אם החברה חוזרת למלווה ואומרת לו 'קח את הנכס, בטל את ההלוואה', היא למעשה מעיפה את המוחזקת מהמאזן, ובמצב כזה מתפטרת מהפסד/גירעון של 7 מיליון שקל, שכן אין לה אחריות עליו.

המצב הזה מתרחש במספר חברות נדל"ן בורסאיות, והמשמעות היא שההון החשבונאי מוטה כלפי מטה, כשהוא לוקח נכסים וחברות-בת בערכים שליליים, למרות שלחברה-האם אין אחריות עליהן והיא יכולה להיפטר מהן במהרה.

פרמיה

עוד כתבות

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות