עולים לרגל: ירושלים מתחדשת באתרי תיירות נוספים

לא רק העיר העתיקה ומחנה יהודה - ירושלים מתחדשת במתחמי תיירות נוספים ■ "גלובס" מציע כמה אתרים ואירועים מוכרים פחות ■ כמה זה יעלה לכם? ■ מדריכים בתחום

משהו טוב קורה לעיר ירושלים בתקופה האחרונה: עם תקציבי עתק שכמעט שולשו מאז הופקד תחום התיירות בעיר בידי הרשות לפיתוח ירושלים, אתרי בילוי חדשים שנפתחו בעת האחרונה וקמפיין מסיבי לבילוי "יומיים בירושלים" - המציע למבקרים (עם הפנים במיוחד למשפחות) הנחות בבתי מלון בעיר ובאתריה - גדל המגוון הקיים אל מעבר לגבולות העיר העתיקה, עין שוק מחנה יהודה וקניון ממילא (המומלצים מאוד בפני עצמם).

מנהלת תיירות ירושלים ברשות לפיתוח ירושלים, אילנית מלכיאור, מספרת כי חלה עלייה של 12% בתיירות הפנים בעיר בזכות המהלך. "אנחנו מנסים לחבר בין התוכן ובין בתי המלון, כשתוך כדי תנועה מתפתחות תשתיות נוספות. אזור מרכז העיר, למשל, שינה את פניו בשנים האחרונות וממותג היום סביב נושאי קניות, מסעדות, בילוי לילה וגלריות לאמנות. העיר היום תפורה לטעם של כל אחד, כמו סופרמרקט שמציע הכל".

למי שמתכנן או שוקל עלייה לרגל, הנה כמה אתרים ואירועים מוכרים פחות שכדאי להכיר בדרך לבירה.

פארק טדי החדש: מים בששון

אחרי חמש שנות הקמה הושק לאחרונה אל מול חומות העיר העתיקה פארק טדי החדש. לצד שעון שמש ייחודי, באר משאלות ומרכז מבקרים ובו מיצג אורקולי לזכרו של טדי קולק שוכנת האטרקציה המרכזית: מזרקת ענק במרכז הפארק, המשלבת 256 סילוני מים ו-1,500 גופי תאורה עם מוסיקה אוריינטלית מקורית וכוריאוגרפיה מרשימה. במשך היום מהשעה 8 בבוקר, מופעלים זרמי המים כל שעה עגולה (למשך חצי שעה, בימות אוגוסט), ללא המוסיקה והאורות, ופעמיים בשעות החשיכה - בשמונה ובתשע בערב - מופעל המופע המלא, שאורכו 23 דקות. ביום או בלילה - הכוכבים האמיתיים הם המוני ילדים, שלא חוששים להסתער פנימה בצהלות רמות ולהרטיב עצמם לדעת. אוגוסט או לא אוגוסט?

מחיר: כניסה חופשית, אין צורך בתיאום.

מתחם התחנה: בילוי משפחתי

בדומה למקבילה התל-אביבית, הפך מתחם התחנה הראשונה בעיר לאזור מסוגנן, שוקק חיים ומהנה בעיקר עבור משפחות. נוסף לבתי הקפה והמסעדות שנפתחו במקום, לצד דוכנים וחנויות ספורים בינתיים, תמצאו במקום פעילות ענפה במיוחד - לרוב גם חינמית: סדנאות יצירה, פעילויות ספורטיביות, מופעים מוסיקליים, מתחם מעצבים שבועי ועוד.

עוד במתחם - אפשרות להשכרת אופניים חשמליים היברידיים של חברת "סובו", לסיורים ברחבי ירושלים, באופן עצמאי או באמצעות אפליקציית מסלולים ייחודית.

מחיר: 45 שקל לשעה, 70 שקל לשעתיים וארבע שעות ב-120 שקל (מגיל 14, ההחזרה בנקודת המוצא). טל' 02-6480334.

סובב עיר: על גלגלים

מי שמעדיף לקבל טעימה רוחבית בסגנון קצת אחר, יוכל להצטרף לאוטובוס המזמר - סיור בן שעתיים רצוף סיפורי פולקלור ומוסיקה, בהנחיית שני מורי דרך (טלי ואיתן שמם) חמושים בגיטרה. היציאה מרחבת מוזיאון ישראל, והתחנות בדרך כוללות ביו השאר את בית המשפט העליון, שכונת נחלאות, מחנה יהודה, מגרש הרוסים ועוד. השירונים כלולים במחיר.

עלות: 50 שקל, הנחה ללנים בירושלים - חינם. חובה להזמין מקומות מראש. טל': *2302.

פורמט אחר סובב-עיר הוא "רכבת ההפתעות" - סיור מודרך העושה שימוש בציר הרכבת הקלה. כל משתתף מקבל כרטיס נסיעה אישי לרכבת הקלה למהלך הסיור כולו, מערכת הדרכה אלחוטית ו"הפתעות אישיות על בסיס חמשת החושים" - צפייה בנוף, שמיעת תכנים, מישוש סחורה בדוכנים ובסטות, טעימות ועוד. בין התחנות: הר הרצל, מחנה יהודה, רחוב יפו, גשר המיתרים.

ההשתתפות מתאימה למשפחות ולקבוצות, מ-10 משתתפים ומעלה, בהרשמה מראש.

אפשרות נוספת ופופולרית במיוחד היא סיור ממונע ומודרך של שעתיים על סאגווי של חברת "זוזו", באחד משני מסלולים, שבמוקדיהם טיילת ארמון הנציב או משכנות שאננים והעיר העתיקה.

הסיור לבני 16-70 (אסור לנשים בהיריון). מחיר: 195 שקל.

הגן הבוטני: ממלכת ילדים

זו השנה השלישית שבה מקיים הגן הבוטני בגבעת רם את פעילויות "ארץ לעולם לא", שמתפרשות על פני שבוע ומחצה. באווירת אגדות חביבת הקהל הצעיר, מוזמנים הילדים לפצח כתב חידה שיוביל אותם בין תחנות בגן, ויזכו לפגוש על הדרך דמויות מהאגדות ואף לקחת חלק מעשי בסיפורן (בין אם בקרב סיף עם רובין הוד, בין אם במפגש פיות להתרועע).

מתי? בתאריכים 11-22.8.13, בין השעות 16:00-20:00.

מחיר: 60 שקל. מחירים מוזלים למנויי הגן ולוועדים. ללנים במלונות ירושלים - 45 שקל. פרטים: 6794012.

סוף הקיץ: מופע בעלות סמלית

לא מעט פסטיבלים ואירועים עיטרו את הבירה בחודשי הקיץ - אינדיסיטי (מופעי אינדי), פסטיבל הקולנוע, פסטיבל תיאטרון הבובות, חוצות היוצר שיסתיים במוצ"ש הקרוב ועוד.

גם במחצית השנייה של אוגוסט, רגל אחת מחוץ לחופש הגדול - ההיצע עדיין קיים, גם בהרכב משפחתי. אחד האירועים הוא פסטיבל סוף הקיץ, בהפקת תיאטרון ירושלים, שישלב יצירות שונות מתחום הבמה והמסך. כל יום מימות הפסטיבל מחולק לשני מופעים מרכזיים, בעלות סמלית: מופע לפני השקיעה לילדים ומשפחות ומופע אחרי שקיעה לקהל הרחב. בתוכנית: הגרובטרון לילדים, להקת הגרוב הירושלמית קולולוש, הדודאים בליווי עבודת מסך של אמן הוידיאו רן סלווין, מופע אנימציה, החתול במגפים בעיבוד תיאטרון ומחול בניחוח לטיני ומופע חגיגי לסיום: טריאנה פלמנקו מארחים את אהובה עוזרי.

מתי? 20-22 באוגוסט. מחיר: 28 שקל למופע. ללנים בירושלים: 20 שקל לאדם. לפרטים: קופת תיאטרון ירושלים, 5605755.

העיר העתיקה: גם בלילה

העיר העתיקה היא כמובן יעד מועדף על פני תיירים, בארץ ומחוצה לה - אבל לא כולם מכירים את סיורי הלילה שהחלו לפעול בה החל ממאי האחרון. מגוון פעילויות הלילה רחב - מסיורי עששיות, עבור בסיפורי מעשיות ומכשפות, סיורי טעימות, מופעי רחוב ומפגשים אותנטיים יותר עם תרבויות בעיר.

האווירה הלילית עושה את שלה - ומה שיפה הוא שגם באוגוסט כדאי להצטייד כאן בסוודר רציני, ליתר ביטחון. הסיורים פונים לטווח גילאים רחב. ההשתתפות בתיאום מראש, פרטים (ועלויות משתנות, בהתאם לאירוע) - באתר lelot.itraveljerusalem.com.

יומיים בירושלים - כמה תחסכו?

מי שייענה לקמפיין המתוזמר תדירות וילון במלונות העיר יקבל, נוסף להטבת 50% ללילה שני בבית המלון, חוברת הטבות לניצול באתרי נופש. ברשות לפיתוח ירושלים מעריכים כי משפחה ממוצעת יכולה לחסוך באמצעותה עד 1,400 שקל - הכל, כמובן, תלוי בהיקף הבילוי והניצול. הנה כמה מההטבות הכלולות, בתרגום ישיר לארנק של משפחה בת 4 נפשות:

סיור רגלי של כשעתיים ברחבי ירושלים באזורים משתנים - חינם. במקור: 23 שקל לאדם. חיסכון: כ-100 שקל.

כרטיס כניסה למוזיאון ישראל: באוגוסט הכניסה לילדים חינם (לא כולל אירועים מיוחדים). מבוגר ישלם 42 במקום 50 שקל. סה"כ חיסכון באוגוסט: 66 שקל למשפחה.

מסעדות המציעות תפריט ייחודי על בסיס מחיר של 88/118 שקל וארוחת ילדים במחיר של 38 שקל. לרוב ממדובר במנות ראשונות ועיקריות, לעתים בארוחה מלאה הכוללת מנה ראשונה, עיקרית וקינוח. הערכת הרשות: חיסכון של כ-180 שקל למשפחה לשתי ארוחות בחוץ.