מפרקת חברת הבנייה האחים מולר: הנושה לא מסכים להמשך מימון

חברת האחים מולר הקורסת של אילן ציוני אחראית לפרויקטים בבנייה בכפר-סבא, בהוד-השרון ובגוש הגדול בת"א ■ המפרקת: קופת החברה ריקה, ואין הסכמה של הנושה המובטח, הבנק הבינלאומי, להמשך מימון בשל חשש לאי-החזר הכספים

הפחד הגדול ביותר של רוכשי דירות בפרויקטים של חברת הבנייה הוותיקה "האחים מולר" מתממש: קופת הפירוק ריקה, חוסר הוודאות חוגג, ועשרות רוכשי דירות עדיין אינם רואים את מועד האיכלוס באופק - כך עולה מדוח ראשון שהגישה אתמול (ב') עו"ד אלונה בומגרטן, המפרקת הזמנית של החברה, לבית המשפט המחוזי מרכז.

חברת האחים מולר של אילן ציוני, שקרסה לפני כחודש, אחראית לפרויקטים למגורים הנמצאים כעת בבנייה בכפר-סבא, הוד-השרון ובגוש הגדול בתל-אביב. מדובר ב-6 פרויקטים לבניית 10 בניינים, חלקם רוכשים מיזם, וחלקם רוכשים שהינם חברי קבוצת רכישה - שמועד השלמתם ועלות הבנייה שנותרה טרם ידועים.

מהדוח עולה כי העבודות בחלק מהפרויקטים מתקדמות באמצעות קבלן משנה, בעוד בפרויקטים אחרים טרם נמצא קבלן שימשיך אותן; ובמרבית הפרויקטים עדיין נדרשות בדיקות רבות נוספות בטרם יושלמו הבניינים.

מהדוח עולה כי לחברה יש נושה מובטח אחד, הבנק הבינלאומי - לטובתו נרשמו שיעבודים בדרך של המחאות זכות על מלוא זכויות החברה בהסכמים להקמת הפרויקטים השונים, למעט הזכויות בגוש הגדול.

עוד מדווחת המפרקת כי חברת כלל סיפקה את הערבויות לפרויקטים של מולר בהיקף של כ-14.8 מיליון שקל.

בהקשר זה מציינת המפרקת כי לא קיבלה את הסכמתם של הנושה המובטח ושל חברת כלל למימון המשך פעילות החברה, מהטעם שלא ניתן להבטיח כיום כי ניתן יהיה להשיב את הכספים. "מימון המשך פעילות החברה הינו בבחינת 'להוציא כסף טוב, אחר כסף רע'", כתבה בדוח.

דרוש: קבלן להמשך בנייה

עוד מציינת עו"ד בומגרטן בדוח כי "קופת החברה ריקה בשלב זה, דבר המקשה על פעילותה". לטענתה, במצב אידיאלי בו היו כספים בקופה היא הייתה שוכרת שירותיו של מומחה שיעריך את עלות השלמת הפרויקטים, אך במצב הנוכחי גם "מנהלי החברה, אשר משתפים פעולה עם המפרקת הזמנית, מוגבלים ביכולתם לסייע, זאת משום שהיעדר כספים בקופה מונע מהם גישה לנתונים של הדרושים". כך למשל, העלאת השרת של החברה הקורסת מחדש כרוכה בתשלום כספים שאין לה.

בדוח מפורט מצבו של כל פרויקט ופרויקט. כך עולה מהדוח כי פרויקט לבניית שני בניינים בכפר-סבא הירוקה מצוי לקראת סיום, כש-95% מהבנייה הושלמה וקבלני משנה עובדים להשלמתה. באחד הבניינים כבר החלו במסירת דירות, כאשר הבניין השני ממתין לקבלת טופס 4. בפרויקט זה קיים חוב משוער של היזמים לחברה בסך של כ-800 אלף שקל.

ואולם, לא כל הפרויקטים מצויים במצב כל-כך טוב. בפרויקט אחר בכפר-סבא - קבוצת רכישה להקמת 3 בניינים - הושלמו בין 50% ל-70% מהליכי הבנייה, אך נציגי קבוצת הרכישה טרם מצאו קבלן חלופי שימשיך את הבנייה. לטובת קבוצה זו הונפקו על-ידי כלל ערבויות בסך של כ-2.4 מיליון שקל. חשבון חודש יוני המאושר עומד על סך של כ-1.8 מיליון, והחוב המשוער לחברה הקורסת בגין עבודות ביולי עומד על סך של כ-1.5 מיליון שקל.

באשר לבנייה בגוש הגדול בתל-אביב - שם יש לחברה 3 פרויקטים, שכולם מבוצעים עבור קבוצות רכישה - מציינת המפרקת כי 75% מהבנייה - במגרש 112 - הושלמה. החוב של הקבוצה לקבלן, נכון לחודש יולי, עומד על 750 אלף שקל. גם בפרויקט זה טרם נמצא קבלן ביצוע להמשך הבנייה.

עוד צוין כי 85% מהבנייה של בניין נוסף בגוש הגדול - מגרש 71 - הושלמה, וגם שם עומד החוב לחברה על סך של 750 אלף שקל. נציגי קבוצה זו אינם משתפים פעולה עם המפרקת ופעלו לחילוט הערבויות לטובתם.

הגורם לקריסה: פרויקט הוד-השרון

המצב הקשה ביותר המתואר בדוח הנו של קבוצת הרכישה להקמת בניין יוקרתי במגרש 134 בגוש הגדול בתל-אביב, שם הושלמה רק 10% מהבנייה, והערבות שניתנה בו חולטה לבקשת נציגות הקבוצה בסך כ-1.3 מיליון שקל.

גם הרוכשים בפרויקטים של החברה הקורסת בהוד-השרון (שני בניינים) נמצאים בבעיה, כאשר רק 25% מהבנייה בהם הושלמה.

המפרקת מציינת כי לחברה הקורסת טענות קשות בקשר לפרויקט זה, שלטענתה מהווה את "אחד הגורמים למצוקה התזרימית הקשה שפקדה את החברה, בשל עיכוב ניכר במסירת התוכניות לחברה, שהביאה בסופו של דבר לקריסתה הכלכלית של החברה".

לקבוצה זו חוב של כ-1.5 מיליון שקל לחברה, וגם לפרויקט זה טרם נמצא קבלן להמשך הבנייה. המפרקת סיכמה עם נציגי קבוצת הרכישה בהוד-השרון כי מאחר שביצוע הפרויקט הנו רק בתחילתו, קבוצת הרכישה היא זו שתשלים בעצמה את בניית הפרויקט.

לחברה עוד עשרות יחידות דיור שבנייתן הסתיימה ונמצאות כעת בתקופת הבדק (תקופה שבה הקבלן המבצע מתחייב לבצע תיקונים נדרשים, אם יש כאלה). בין הפרויקטים הללו מציינת המפרקת את פרויקט לבניית בניין משרדים בהרצליה עבור חברת גב ים; שני פרויקטים ברחוב אחד העם ברעננה; 3 פרויקטים נוספים בכפר-סבא.

לגבי פרויקטים אלה מנסה המפרקת למצוא מענה לתקופת הבדק, ובין היתר בוחנת את האפשרות לרכוש שירותי בדק עבור הפרויקט מתוך כספי הערבויות שניתנו להם.

בסיכום הדוח מציינת המפרקת כי "מלבד פרויקט אחד (הוד-השרון) שמצוי בראשיתי (25% ביצוע בלבד), לא התקבלו החלטות חד-משמעיות בנוגע להמשך פעילות החברה בפרויקט, והמגעים בעניין זה צפיים להימשך" - כך שחלומם של רוכשי הדירות לקבל מפתח לדירתם החדשה עדיין רחוק.

גם חברת המגזינים "מוטו תקשורת" קרסה

לפני כחודש נודע כי חברת האחים מולר שבבעלות אילן ציוני נקלעה לקשיים כספיים, כאשר שופט בית המשפט המחוזי בלוד, בנימין ארנון, מינה את עו"ד אלונה בומגרטן ממשרד נשיץ-ברנדס כמפרקת הזמנית של החברה, במטרה לנהל את נכסי החברה ולהפעילה כ"עסק חי".

החברה נרכשה ב-2011 בידי אילן ציוני, שבמהלך הדיונים בבית המשפט טען כי בעת רכישת החברה נדרש לבצע תיקונים בפרויקטים שונים במסגרת תקופת הבדק, ועלותם הייתה גבוהה מכפי שצפה, דבר שהוביל את החברה למצוקה תזרימית.

ציוני אף הסביר כי לא נותר לו עצמו כסף להזרים לחברה: "לצערי, כל ההון הפרטי שלי הושקע בחברה, השקעתי כדי לנסות ולהציל את החברה עד הרגע האחרון".

במסגרת הליכי הפירוק, בחודש האחרון פוטרו כל עובדי חברת האחים מולר, והמפרקת בדקה את הפרויקטים בהם החברה מעורבת באתרים שונים, ואילו מהפרויקטים ניתן להשלים אם בכלל. את הבדיקה מבצעת עו"ד בומגרטן באמצעות מהנדס, ובשיתוף ציוני עצמו, המשתף פעולה עם ההליך.

ציוני מחזיק בחברה נוספת הנמצאת בהליכי פירוק, קבוצת "מוטו תקשורת", המוציאה לאור 14 מגזינים, בהם "גליליאו", "הורים וילדים" ו"מסע אחר". הקבוצה הגישה בראשית החודש בקשה דחופה למינוי מפרק זמני, והיקף החובות שלה עומד על כ-12.5 מיליון שקל.

הסיבה לקריסת "מוטו תקשורת" טמונה בעסקיו האחרים של ציוני בתחום הנדל"ן, כאמור, וכן בתחום המוסכים. אלה שימשו גב כלכלי וסיפקו תזרים מזומנים בכל פעם שהיה צורך לתמוך ב"מוטו".

ואולם, עם קריסתה של חברת הבנייה "האחים מולר" של ציוני - תזרים המזומנים ל"מוטו תקשורת" עצר באחת, ולא ניתן היה לממן אף את הפעילות של החודש הקרוב.