בגלל רוסיה וסין: הצהרה פושרת של מועצת ביטחון על סוריה

כמו תגובת ממשל אובמה, גם מועצת הביטחון אינה מצליחה להפגין תחושה של דחיפות וזעזוע מההתקפה הכימית בדמשק

מועצת הביטחון של האו"ם, שהתכנסה לפנות בוקר (ה') לדיון דחוף על ההתקפה המחרידה של נשקים כימיים בפרבר של דמשק, לא הצליחה להנפיק החלטה שתפגין תחושה של דחיפות וזעזוע מההתקפה, שגבתה, לפי כמה הערכות, חייהם של יותר מאלף בני-אדם, רבים מהם פעוטות וילדים.

המועצה קראה אמנם "לערוך בהקדם חקירה מקיפה, ללא משוא פנים" של הטבח, אך בגלל התנגדות רוסיה וסין, בעלות הברית הנאמנות של משטר אסד, היא נמנעה מאימוץ נוסח החלטה דרמטי יותר.

מכתב שניסחו צרפת ובריטניה, ושקרא ליזום "חקירה דחופה... מהר ככל האפשר", נשלח למזכיר הכללי של האו"ם, באן-קי מון, לאחר שחתמו עליו 35 מדינות. קטעים מהמכתב היו אמורים להיכלל בהחלטת המועצה, אך רוסיה וסין סיכלו מאמץ זה.

המכתב ציין קיומם של "דיווחים אמינים על שימוש בכלי נשק כימיים" וקרא למזכ"ל לעשות כל מה שביכולתו כדי שצוות של משקיפי האו"ם, שנמצא עתה בסוריה, יקבל גישה לאתרי הטבח הכימי.

הנשיאה התורנית של המוצעה, מריה קריסינה מארגנטינה, אמרה לכתבים, כי בקרב חברי המועצה יש "דאגה עזה" ממה שהתרחש בדמשק ו"תחושה כללית שיש לשפוך אור על מה שקרה". לדבריה, "כל חברי המועצה תמימי דעים, שכל שימוש בנשקים כימיים, ע"י צד זה או אחר בסכסוך, בנסיבות אלה או אחרות, הוא הפרה חמורה של החוק הבינלאומי.

במרכז האו"ם, כמו בוושינגטון, עדיין לא מצליחים להבין מדוע נערכה ההתקפה הכימית בדיוק ביום שבו הגיע לדמשק צוות של משקיפי או"ם. האם זו קריאת תיגר של אסד, או תרגיל מחוכם של כוחות המורדים, שביקשו לנצל את נוכחות צוות המשקיפים כדי לזכות בניצחון גדול של יחסי ציבור? אי הבהירות הזו שיחקה לידי שגרירי רוסיה וסין, שטענו כי יש סיכוי גדול לכך שכוחות המורדים הם שניצבים מאחורי ההתקפה.

קודם לכן יצא הבית הלבן בגינוי ההתקפה, אך נמנע מהתייחסות לקו האדום של התקפה כימית שהציב נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לפחות פעמיים בחודשים שחלפו. "זה קו אדום ששורטט בחולות נודדים", אמר אנליסט בוושינגטון.

דובר בבית הלבן, ג'ון ארנסט, אמר שארה"ב "מודאגת עמוקות" מהדיווחים שכוחות של ממשלת סוריה הרגו מאות אנשים בנשק כימי, ושוושינגטון קוראת לאו"ם לחקור את ההתקפה.

"ארה"ב מגנה בתקיפות שימוש כלשהו בנשקים כימיים", אמר הדובר. "אלה שאחראים לשמוש בנשק הכימי צריכים לתת את הדין על כך".

על רקע הזוועה יוצאת הדופן בדמשק, בולטת הודעת הממשל באפרוריותה ובאי יכולתה לשקף את חומרת ההתקפה. לפי כמה הערכות, מתגבשת בממשל הסכמה שכוחות אסד אכן אחראים למעשה, אך פעולה אמריקנית בשלב זה תהיה מנוגדת לאינטרסים של ארה"ב, כפי שאובמה מבין אותם.

בעוד שהנשיא מודע לכך שישיבה בחיבוק ידיים אחרי ההתקפה הקשה ביותר בנשק כימי מאז מלחמת איראן - עיראק גובה ממנו מחיר פוליטי, הוא גם מודע לכך, שחבירה לכוחות המורדים, או לחלק מהם, עלולה להיות בומרנג שיחזור וייפגע בוושינגטון. אובמה גם ער לכך, שצבא ארה"ב מתנגד לפעולה בסוריה. בשלב זה לפחות, הוא נאלץ לשבת על הגדר, למרות העלות הפוליטית.