גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרומנים של נתניהו

מערכות היחסים המורכבות של רה"מ עם שריו אנשי לשכתו

לבנימין נתניהו יש דפוס התנהגות קבוע לגבי כל דבר, אדם ועניין: זה מתחיל בהתאהבות, ממשיך לירח דבש, אחר כך מגיעה הבוגדנות, שמלווה בברוגז והתרחקות. אם האובייקט שרד והחיים הפוליטיים שלו נמשכים מספיק זמן, הרוטינה תתחיל מחדש: יהיה פיוס ושוב תחל ההתאהבות. זו המחזוריות. כמו פריחת החצבים בתחילת הסתיו.

בקדנציה הקודמת הוא אהב את שר התחבורה ישראל כ"ץ. בממשלה הנוכחית הוא שם את יובל שטייניץ במעמד המאהב הנבגד, ועם סילבן שלום נתניהו בירח דבש. הקשר הזה בא לידי ביטוי בפגישות, התייעצויות, שיחות, ואפילו בעוגת יומולדת שקטעה את ישיבת הממשלה באיבה.

ליד נתניהו יש כרגע ואקום. כשהוא מסתכל ימינה ושמאלה, אין לידו אף אחד. חצי מהממשלה חדש, ועם החצי השני היחסים התקררו. כל הסוסים שהיו קרובים אליו התרחקו, כל אחד מסיבתו שלו. סער, ארדן וכ"ץ, כולם ברחו מהאורווה, ועכשיו שלום הוא השותף. כ"ץ, שבחודשים הראשנים לכהונת הממשלה תפס גובה, העביר רפורמות וניצח בקרב על מזכירות הליכוד, נמצא כרגע בצד השני של הגלגל.

בקדנציה הקודמת, כשהשר עוזי לנדאו היה עסוק בשנמוך משרדו, הוא ויתר על הרבה דברים, כולל שם המשרד שלו, מה שאפשר לנתניהו להעניק לכ"ץ בתוספת למשרד התחבורה גם את התואר "תשתיות". ללנדאו אין מתפקדים, הוא לא צריך להיבחר בפריימריז ולא חייב כלום פרט לאיש אחד שקובע את גורלו, אז מה אכפת לו. לא פחות מהוויתור של לנדאו, הוכו פקידי האוצר בתדהמה מההשקעה של נתניהו בתשתיות ותחבורה.

אלא שבאחרונה נראה היה שכ"ץ לוקח מנהיגות על האגף הימני בליכוד, יצא בפומבי נגד נתניהו, הצביע נגד שחרור האסירים, והצהיר על הכוונה להקים ועדת חקירה בליכוד. המתח שנוצר עם כ"ץ הזכיר לנתניהו שהוא רוצה להחזיר הרבה דברים לקדמותם, וזה כולל את השם "תשתיות" למשרד האנרגיה, שממנו הוא בא. (בסמכויות נתניהו לא נגע) לכ"ץ לא נותר אלא לקוות שבפעם הבאה שהוא יצא נגד עמדת ראש הממשלה לא ירעילו לו את צ'אבי.

בלשכת ראש הממשלה טוענים שאין קשר בין הדברים. מעניין אם גם ארדן, שהצביע נגד שחרור האסירים ושנמצא במחלוקת קשה עם יעלון על סמכויות משרדו, יענש ולא יוענקו לו סמכויות. גורמים בלשכת רה"מ טוענים שלא מדובר בעונש לכץ וכי הסמכויות הועברו לארדן. בוגי, דרך אגב, לא שמע על כך.

עם סוכן מוסד באמבטיית בוץ

כץ הוא לא היחיד שנשלח לשבת בפינה בעונש. לא רק שהוא נפצע השבוע ברגל והסתובב בסנדלים וגרביים במשרד ראש הממשלה, אז גם השר לעניינים אסטרטגיים, יובל שטייניץ, גילה השבוע איך נתניהו גומל לנאמניו. כבר כמה חודשים ששטייניץ מסתובב בידיעה שימנה את סגן ראש המוסד היוצא, יוסי כהן למנכ"ל משרדו. השבוע הוא גילה שלנתניהו היו תוכניות אחרות עבור כהן, והוא מייעד אותו להיות ראש המל"ל הבא.

אחרי שמועמדיו האחרים של נתניהו לתפקיד (הרצל בודינגר, עידו נחושתן והמזכ"ץ לשעבר יוחנן לוקר) נתנו תשובה שלילית, העביר נתניהו במהלך מהיר את מועמדותו של כהן לאישור נציבות שירות המדינה, לפני שמלחמת הבוץ תתחיל.

אם רה"מ לא היה מזדרז, היה מוצא את עצמו סוכן המוסד רב המעללים באמבטיית הבוץ שבה מצאו את עצמם גלנט, פרנקל, ליידרמן ורבים וטובים אחרים. באחרונה כבר היה מי שהחל לפשפש בציציותיו של איש המוסד כדי למצוא נקודות אפילות בעברו, וכידוע, מי שמחפש מוצא, ומי שלא מוצא- ממציא.

בחודשים הקרובים יחל כהן בחפיפה עם יעקב עמידרור, ראש המל"ל היוצא שנסיבות פרישתו לא לגמרי ברורות. מלכתחילה רצה עמידרור לכהן יותר משנתיים אבל פחות משלוש. עמידרור אמנם זכה להערכה רבה מרה"מ, אבל כבר היה מותש. אלא שבאחרונה היו כמה אירועים שהעכירו את האווירה ויצרו קלקולים. הסיפור עם צ'יינה בנק, ההסכם עם טורקיה שלא מניב את הפירות, ניגוד העניינים של עמידרור כביכול בסוגיית הגז, ועוד סוגיות של עבודה קלוקלת מול כמה מדינות שלהן אחראים הכפופים לו או שהאצבע המאשימה הופנתה אליו.

נוסף על כך החרם שעשו עליו במשרד החוץ וריב הסמכויות עם שטייניץ נטול ההגדרות שנכנס למגרש המל"ל, וכמובן שבלשכת רה"מ לא פספסו הזדמנות לפספס והזדרזו להבאיש את ריחו וחתרו תחתיו. בריב הזה דרך אגב, פסק נתניהו דווקא לטובת שטייניץ. השיקול שלו היה פוליטי קר. בעוד עמידרור הוא פקיד, שטיייניץ הוא חייל.

וגם עם מזכיר הממשלה הנכנס, יעקב מנדלבליט, נוצר מתח. על אף שהשניים לא יושבים על אותה המשבצת בלשכה, לא רק כי מנדלבליט חובש כיפה כמו עמידרור, אלא כי הוא גם הוא אלוף לשעבר שראה את המטכ"ל מבפנים אבל לפני פחות מעשור. בעוד מנדלבליט הוא אלוף במיל' טרי יחסית שמכיר את המטכ"ל הנוכחי, עמידרור מהבחינה הזו הוא אזרח ותיק. ואם לא די בזאת, אז מנדלבליט, ניסה למקם את עצמו גם בתחום המדיני לצדו של ראש הממשלה, ודרך לעמידרור על היבלות.

בזמן האחרון, דרך אגב, מתחזק מנדלבליט בלשכה. הוא מעורב בהכל ומצליח להשפיע על ראש הממשלה גם בנושאים שלא קשורים לענייניו המקצועיים הישירים. הוא משפטן, בעל רקע ביטחוני, נמצא עם נתניהו בפורומים סגורים, ונתניהו, שחייב ביומיום להישען על הסביבה, מרגיש שמנדלבליט הוא משענת נוחה. הוא שותף סוד, גם בענייני הקואליציה. עד עכשיו הצליח מנדלבליט לדחוק לאחור את כל הבוחשים סביב ראש הממשלה, אלא שאצל נתניהו לא יחלוף זמן עד שהוא יעביר את מנדלבליט מתוכנית הפעלה לסחיטה וייבוש.

פוסט ראיון האוזר

ואפרופו מזכיר הממשלה, בלשכה קראו בעיון רב את הראיון בהארץ עם המזכיר היוצא, צביקה האוזר. התגובות היו מעורבות, אבל על התיזה שפיתח בעניין המשפטיזציה שמחלישה את הדרג המדיני והצבאי, היתה ביקורת לא מעטה.

במשרד שבו מרבית בעלי התפקידים הבכירים הם עורכי דין, התקבל הרעיון הזה בלעג וגיחוך. מזכיר הממשלה מנדלבליט היה בעבר הפצ"ר, מנכ"ל המשרד, הלא הוא עו"ד הראל לוקר בא מהפרקטיקה הפרטית, שליחו המיוחד של נתניהו הוא עו"ד מולכו, וגם נציגתו למו"מ עם הפלשתינים, ציפי לבני, הוא עורכת דין במקצועה. והם לא היחידים. יש עוד.

תראו מי שמדבר, התלחשו במסדרונות, הרי האוזר, עורך דין בעצמו, היה מתנדב להציע את מרכולותו בכל פעם שהיה נדרש עורך דין בסביבה והתערב בנעשה בלשכה בכל פעם שנדרשה הבנה במשפט. ותיק במשרד אף נזכר איך רצה האוזר להביא עו"ד להחליף את המתווך עופר דקל, כשזה עזב.

תוכן שיווקי

בהקשר הזה שמו לב בלשכה לנקודה מעניינת. השליח המיוחד מולכו מתעקש שכששמו יוזכר יצורף לו התואר "עו"ד". האמת? זו זכותו. הוא הרוויח את התואר והמעמד ביושר, אבל יש מי שתוהים למה הוא צריך להבליט את הפרקטיקה, בניגוד ללוקר, ללבני, למנדלבליט ואפילו להאוזר עצמו, שלא עומדים על כך שהתואר ילווה את שמם ואולי אף מצניעים זאת. אולי התשובה נעוצה בעובדה שמולכו הוא עורך דין פעיל, אולי יש פה תוכן שיווקי.

עוד כתבות

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלו מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

המניה שהטריפה את וול סטריט פרסמה תחזית חיובית, אך ירדה במסחר המאוחר

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, אתמול / צילום: Reuters, Selcuk Acar/Anadolu Agency

מצוידים ברימוני הלם: המשטרה פשטה על אוניברסיטת קולומביה ופינתה את המפגינים

השוטרים הגיעו אתמול בלילה מצוידים ברימוני הלם ופשטו על בניין המילטון באוניברסיטת קולומביה בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים ● באוניברסיטאות אחרות ברחבי ארה"ב נמשכו המהומות בעוצמה נמוכה יותר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

הבורסות בסין סגורות; AMD פרסמה תחזית פושרת, המניה ירדה ב-7% במסחר המאוחר

מדד ניקיי יורד ב-0.4% ● המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס ● לרגל יום הפועלים, רוב הבורסות באירופה סגורות

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי, מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל