ממשל אובמה מאותת: פעולה צבאית נגד סוריה בדרך

בהדלפות לרשתות הטלוויזיה ולעיתונים הארציים הגדולים רומז הממשל: הלוחמה האווירית בקוסובו – מפת דרכים לפעולת גמול בסוריה ■ התרחיש הסביר ביותר הוא פגיעה במתקני הצבא הסורי או במתקנים אסטרטגיים אחרים

ממשלאובמה מאותת שארה"ב מתכוננת לפעולה צבאית בסוריה בתגובה על התקפת הנשק הכימי נגד אויבי משטר אסד, שקטלה, קרוב לוודאי, יותר מ-1000 בני אדם, רבים מהם ילדים וילדות, בפרבר של דמשק. כך עולה מדיווחים באמצעי תקשורת גדולים בארה"ב.

לפי הדיווחים, הוציא הבית הלבן מכלל אפשרות אכיפת איסור על טיסות במרחב האווירי הסורי או הפעלת חיילים אמריקניים על הקרקע. התרחיש הסביר ביותר הוא פגיעה במתקני הצבא הסורי או במתקנים אסטרטגיים אחרים באמצעות טילי שיוט או הפצצות ממטוסים.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, טרם קיבל החלטה סופית והוא מתחבט עתה בשתי שאלות טעונות: האם לפעול בסוריה ללא גושפנקה משפטית, כלומר בלעדי החלטה של מועצת הביטחון? כזכור, סללה החלטה של המועצה את הפעולה נגד משטר קדאפי בלוב ב-2011. אך רוסיה תטיל, קרוב לוודאי, וטו על כל הצעת החלטה לתקוף בסוריה. והשאלה האחרת: כיצד לנהוג אם שליט סוריה, בשאר אסד, יוסיף להפעיל נשק כימי אחרי הפעולות האמריקניות?

"אם ארה"ב תתקוף מדינה אחרת ללא מנדט של או"ם וללא הוכחה ברורה שניתן להציג אותה לפני הציבור, ייתכן שנצטרך להתמודד עם שאלות האם החוק הבינלאומי בכלל תומך בפעולה כזו", אמר אתמול אובמה בראיון ב-CNN. בכל זאת, בבית הלבן מתחזקת הערכה שמשטר אסד הוא שאחראי להתקפת הנשק הכימי. סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי, כתבה אמש בחשבון הטוויטר שלה, כי מה שאירע בדמשק הוא "ככל הנראה התקפה של נשק כימי". בכירי הממשל אף מודעים לעובדה, שהולך וגובר הלחץ הציבורי על ארה"ב להגיב על הזוועות בבירה הסורית. הם חוששים, כי אם ארה"ב תוסיף לשבת בחיבוק ידיים, יראה בכך אסד סימן של חולשה והוא יהיה עלול להשתמש שוב בנשק כימי.

"ניו יורק טיימס" מוסר היום (שבת), כי יועצי אובמה בסוגיות ביטחון לאומי בוחנים אפשרות להשתמש בלוחמה האווירית בקוסובו, ב-1999, כמפת דרכים לתגובה אפשרית בסוריה. קוסובו עשויה להיות תקדים ברור לפעולה כזו. בסוריה, כמו בקוסובו לפני יותר מ-20 שנה, נטבחים אזרחים, ובשני מקרים היו לרוסיה קשרים חזקים עם השליטים המקומיים. ב-1999 השתמש הנשיא דאז, ביל קלינטון, במנדט של נאט"ו ותקף את קוסובו במטחי הפצצות שנמשכו 78 ימים.

פקיד בכיר בממשל אמר ל"טיימס", כי תקדים קוסובו הוא אחד מאופציות רבות שנבחנות עתה בבית הלבן. פקידי ממשל דנים גם באפשרות שלמהלומה צבאית, כזו או אחרת, עלולות להיות תוצאות בלתי מתוכננות, למשל ערעור נוסף של היציבות במדינות השכנות, כלבנון, או זרימה מוגברת של פליטים לירדן, טורקיה ומצרים.

"עדיין מוקדם מדי לומר, שאנו מחפשים הצדקות לגליות לפעולה, בהתחשב בעובדה שהנשיא אפילו טרם החליט האם לנקוט פעולה צבאית", אמר פקיד בממשל, שביקש לא לנקוב בשמו. "אך קוסובו, כמובן, היא תקדים של מקרה בעל מאפיינים דומים".

"וול סטריט ג'רנל" וה"טיימס" מוסרים, שחיל הים האמריקני פורש אוניות בים התיכון למקרה שאובמה יחליט לנקוט פעולה צבאית בסוריה. שתי משחתות משיטות עלה מול חופי סוריה. התקפה בטילי שיוט מהסוג שנושאות משחתות כאלה היא, כאמור, אחת מהאופציות שנבחנות עתה בוושינגטון. לפי רשת CBS, הפנטגון עושה עתה הכנות ראשוניות להתקפת טילי שיוט על סוריה, בציפיה להחלטה של הנשיא. מטרות פוטנציאליות: מרכזי פיקוד בבונקרים ומשגרי טילים שמהם שוגרו טילים נושאי נשק כימי.

"יש לנו כבר רשימה מוכנה של מטרות של ממשלת סוריה ושל הצבא הסורי", אמר פקיד אמריקני לרשת NBC. הוא ציין, שבין המטרות כלולים משרדי ההגנה והפנים בדמשק.

שר ההגנה של ארה"ב, צ'אק הייגל, אמר אתמול, בדרכו לביקור במלזיה, כי הפנטגון הציג לפני אובמה כמה אופציות צבאיות ורמז שכוחות אמריקניים נערכים לפעולה, אם כי הוא נמנע מפירוט. הייגל הדגיש, כי "בקרוב מאוד נדע" מה בדיוק קרה בסוריה.

בכל זאת, גורמים צבאיים בכירים בוושינגטון אמרו ל-NBC, כי כל פעולה צבאית אפשרית תהיה מוגבלת הן בהיקפה והן ביכולתה לחולל שינויים. "אם הנשיא רוצה לשלוח מסר (למשל: הפצצות מהאוויר בהיקף מוגבל, נגד מטרות מעטות), אנו טובים מאוד במשלוח מסרים", אמר אחד הגורמים. "אך אם הבית הלבן רוצה להפיל את אסד, לא נהיה מסוגלים לעשות זאת". מזה חודשים, הממסד הצבאי בוושינגטון, ובראשו יו"ר המטות המשולבים של הצביא, גנרל מרטין דמפסי, מטיל את כל כובד משקלו נגד פעולה צבאית נרחבת בסוריה.