גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צריכים להיעדר מהעבודה למספר חודשים? דעו את זכויותיכם

רוצים לנסוע לחו"ל לכמה חודשים? עליכם לטפל בקרוב חולה? העסק שבו אתם עובדים בצרות? אתם עשויים למצוא את עצמכם בחופשה ללא תשלום ■ מה מגיע לעובדים בתקופה זו, ומה צריך לעשות כדי לשוב לעבודה בשלום מבלי לאבד זכויות

רבים מאיתנו חוזרים השבוע מחופשות הקיץ. רובנו לקחנו חופש פה ושם כדי להיות עם הילדים או לצאת לחופשה משפחתית של כמה ימים או שבועות, בארץ או מעבר לים - ולצורך כך מימשנו את ימי החופשה השנתית שאנחנו זכאים להם.

אבל מה קורה אם העובד רוצה חופשה ארוכה לבחינות, לצורך טיפול בבן משפחה חולה או לצאת לטיול מסביב העולם לכמה חודשים? ימי החופש לא יספיקו. ומה במקרה שבו בן או בת הזוג קיבלו עבודה מעבר לים לתקופה קצובה והעובד רוצה להצטרף, אך אינו מעוניין לאבד את מקום עבודתו? האופציה שעומדת בפני העובד היא לבקש ממנהליו חופשה ללא תשלום (חל"ת). במהלך חופשה זו העובד יפסיק לקבל שכר, אך יישמרו יחסי עובד-מעביד.

לא תמיד העובד הוא זה שיזם את החופשה - גם המעביד יכול להכריז על חופשה כפויה ללא תשלום. לפי דוד שי, ראש מוקד פיתוח יישומים בחברת שירותי המחשוב חילן, ההוצאה לחל"ת מאפשרת למעסיק לשמר את העובדים "עד יעבור זעם", ופוטרת אותו מן הצורך להכשיר עובדים חדשים בתום התקופה. אם פיטורים עומדים על הכף, העובדים יעדיפו את האופציה הזו - אף שהוצאה כפויה של עובד לחל"ת היא בגדר הרעת תנאים והיא מאפשרת לעובד להתפטר ולקבל פיצויי פיטורים.

לדברי עו"ד נחום פינברג, הבעלים של משרד פינברג ושות' המתמחה ביחסי עבודה, ב-2006, בזמן מלחמת לבנון השנייה, נפגעו מפעלים ובתי מלון רבים בצפון. הם הגיעו להסכם עם ביטוח לאומי ומשרד העבודה, והוציאו בתקופה זו את העובדים להשתלמויות, במימון משרד העבודה. העובדים יצאו לחל"ת, אבל קיבלו ערך מוסף.

לפי נתוני הביטוח הלאומי - 15 אלף עובדים נמצאים בימים אלה בחל"ת - בין מרצונם ובין אם בחופשה כפויה. האם כולם ביצעו תיאום מס כדי שלא ישלמו מס מקסימלי? האם המשיכו בעצמם את ההפרשות לקרנות הפנסיה או ביטוח המנהלים? לפניכם מה שכדאי לדעת על האופציה של החל"ת.

בלי שכר ופנסיה

מה מבדיל חופשה ללא תשלום מחופשה רגילה?

במהלך חל"ת, יחסי העובד-מעביד ממשיכים להתקיים אף שהעובד בחופשה ואינו מקבל שכר וזכויות אחרות הנלוות לשכרו, כגון הזכות לדמי מחלה, להפרשה לפנסיה, לקרן השתלמות ולביטוח לאומי. בתקופה זו העובד גם אינו צובר ותק ואת הזכויות התלויות בוותק, כגון פיצויי פיטורים, למעט 14 הימים הראשונים מהחופשה לכל שנת עבודה. עם תום החל"ת זכאי העובד לחזור למקום העבודה, לתפקידו הקודם או לתפקיד דומה.

האם דרושה הסכמת המעביד והעובד לחופשה?

חופשה ללא תשלום יכולה להיעשות רק בהסכמת שני הצדדים. העובד צריך לפנות אל המעביד, רצוי בכתב, ולפרט את הסיבה שבגינה הוא זקוק לחופשה. המנהל יכול לאשר לו את החופשה, לאשר חלקית, או להכתיב לו תנאים. למשל, שבמהלך החופשה יוכל רק ללמוד, או שאם יעבוד - לא יעבוד אצל המתחרים.

המעביד לא חייב לאשר את החופשה. אם למשל אישה רוצה להצטרף לבעלה שנוסע לנצח על תזמורת בברלין לשלושה חודשים - מנהלה יכול לסרב לכך. יציאה לחופשה ללא תשלום ללא אישור המעסיק תיחשב לעבירת משמעת.

באילו מקרים לא כדאי לבקש לצאת לחל"ת?

לדברי עו"ד פינברג, בעיקר במקרים שבהם העובד חדש או במקומות שיש להם תקופות שיא - כמו עובד בחנות ירקות בתקופה שלקראת החגים, שבה זקוק העסק להרבה ידיים עובדות.

האם העובד יכול להשאיר ברשותו את הרכב מהעבודה או את הסלולרי בזמן החל"ת?

הכול תלוי בהסכמות בין הצדדים, וחשוב שהן יהיו מפורטות ובכתב. עובד יכול לבקש שישאירו לו את הטלפון הסלולרי, את המכונית מהעבודה, ואפילו ימשיכו להפריש לפנסיה - הכול נתון למו"מ ותלוי במידה שבה העובד חשוב ומוערך במקום העבודה. לדברי עו"ד פינברג, "עובד מצטיין שיוצא לחל"ת בחו"ל ויכול לעבוד יום בשבוע - גם אז הוא יכול לבקש חופשה חלקית ללא תשלום. זה תחום שהוא 100% בתחום ההסכמי".

האם עובד שאולץ לצאת לחל"ת זכאי לדמי אבטלה?

כן, בתנאי שהוא נמצא בחופשה ללא תשלום 30 ימים לפחות, ניצל את כל ימי חופשתו, ומציג אישור בכתב מהמעסיק שהחופשה היא ביוזמת המעסיק. בתקופת החל"ת אין המעסיק יכול לזמן את העובד לעבודה כלשהי במפעל. חזרה לעבודה, ולו לימים ספורים, תשלול את דמי האבטלה לכל החודש.

ומה בנוגע תשלום לביטוח הלאומי וביטוח בריאות?

בחודשיים הראשונים לחופשה מחויב המעסיק לשלם את דמי הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות, ומורשה לגבות אותם מהעובד. מעבר לחודשיים - העובד חייב בתשלום לביטוח הלאומי.

ואיך שומרים על הרצף הפנסיוני?

איציק בסון, סמנכ"ל בכיר ומנהל אגף ביטוח חיים בהראל ביטוח ופיננסים, מסביר: "יש הבדלים בין מבוטחים בקרן פנסיה לבין מבוטחים בביטוח מנהלים. בקרן פנסיה, אם מבוטח לא משלם פרמיה, הוא מכוסה בריסק זמני למשך חמישה חודשים, זכויותיו נשמרות לו ועלות הריסק (פנסיית נכות ופנסיית שארים) - הזהה לזו ששילם כשעבד - מנוכה מערכי הפדיון. הבעיה היא שאם חלפו חמשת החודשים והריסק לא נשמר עבור העובד, כשיחזור לעבודה הוא יידרש לתקופת אכשרה מחדש. המשמעות היא שאם העובד הצטרף לקרן הפנסיה כשהיה בריא, וכעת הוא סובל מבעיית בריאות, תנאי הביטוח יהיו שונים וטובים פחות עבורו.

"מבוטח בביטוח מנהלים בחברת ביטוח שלא ישלם את הפרמיה והפוליסה תסולק, עלול לאבד את מקדם ההמרה המובטח, המחשב את הקצבה החודשית שלו. הביטוח שלו מתחיל מחדש בתנאים טובים פחות.

אז מה הפתרון? בסון: "המבוטח צריך לבקש להמשיך את הריסק בתום חמשת החודשים ויכול לבחור שהסכום ינוכה מתוך הצבירה או לשלם מכספו".

ולאיזו תקופה אפשר לשמר את הביטוח? בסון: "בקרן הפנסיה - עד 24 חודשים אך לא יותר ממספר חודשי החברות, כלומר אם הוא חבר בקרן 17 חודשים, הוא יכול לשמר על הביטוח למשך 17 חודשים בלבד. הגבלה נוספת: המבוטח יוכל להמשיך להפריש מהצבירה רק אם לא ניצל את ערכי הפדיון - ערכי הצבירה של התגמולים. כלומר. אם ערכי התגמולים שלו הם 1,400 שקל בחודש והוא משלם על הריסק 100 שקל בחודש - הוא יוכל להמשיך את הביטוח ל-14 חודשים בלבד. בביטוח מנהלים ההגבלה היא רק על 24 החודשים והסכום שצבר המבוטח בקרן. אין משמעות לוותק".

מה עם קרנות השתלמות?

"בקרן השתלמות אין חשיבות להפקדות רצופות מדי חודש".

ומה קורה כשחוזרים מהחופשה?

לפי עו"ד פינברג, המעביד אינו מחויב לשמור לעובד על התפקיד, אלא על מקום העבודה. שי מוסיף כי בתקשי"ר נאמר בעניין זה: "עובד, אשר אושרה לו חופשה ללא משכורת, תישמר לו משרתו לתקופה שלא תעלה על שנה אחת בלבד או משרה אחרת המתאימה לו לדעת האחראי למשך תקופת החופשה ללא משכורת, שדרגתה כדרגת משרתו של העובד, עד למועד תום חופשתו". לדבריו, צריך לנסות להגיע להסכמה דומה עם המעסיק הפרטי. סירובו של המעסיק לקבל את העובד חזרה לעבודה בתום החל"ת - כמוהו כפיטורים.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות