ועדת המחירים תבדוק את ריווחיות הרשתות על מוצרי חלב

אמש הודיע המפקח על המחירים במשרד החקלאות כי החליט להכניס לפיקוח מחירים את הגבינה הלבנה 5% ואת השמנת המתוקה 38%

אחרי שסיימה לבדוק את ריווחיות היצרנים על מוצרי החלב שהוצאו מפיקוח, ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר תחל בקרוב בבדיקת ריווחיות רשתות השיווק על מוצרי החלב. הוועדה קבעה כבר פגישות ראשונות עם רשתות השיווק המובילות וביקשה להציג בפניה את נתוני המכירות של מוצרי החלב.

אמש (א') הודיע המפקח על המחירים במשרד החקלאות, אורי צוק בר, כי החליט להכניס לפיקוח מחירים את הגבינה הלבנה 5% ואת השמנת המתוקה 38%.

ההחלטה הגיעה בעקבות קבלת ממצאים של רואה חשבון חיצוני, שמצא שהרווחים של תשלובת החלב של תנובה על שני המוצרים הללו "חריגים ובלתי סבירים".

החלטתו של צוק בר תיכנס לתוקף בכפוף לשימוע ציבורי ולחתימת שר החקלאות, יאיר שמיר, ושר האוצר, יאיר לפיד.

נציין כי המחירים של מוצרי החלב שבפיקוח משקפים תשואה שנתית של 6%-12% על ההון. בגבינה הלבנה ובשמנת המתוקה מדובר בתשואה גבוהה משמעותית, ובשמנת המתוקה היא אף מגיעה ל-20%.

במשרד החקלאות מעריכים כי הכנסת המוצרים לפיקוח מחירים תביא להוזלתם בשיעור של 20%.

בד-בבד הודיעה הוועדה על החלטה להעלות את מחיר 10 מוצרי החלב שבפיקוח בשיעור של 0.4%, וזאת בשל שינויים שחלו בעלויות הייצור של חלב ומוצריו.

כיום נמכרת לצרכן גבינה לבנה 5% (250 גרם) ב-6.4-6.9 שקלים. הכנסת הגבינה הלבנה לפיקוח צפויה להעמיד את מחירה על 5.2 שקלים. פיקוח המחירים בגבינה הלבנה יחול באופן גורף על כל היצרנים.

לעומת זאת, בשמנת המתוקה 38% הוחלט להחיל את הפיקוח רק על תנובה, האחראית ל-76% מהמכירות, אך יש להניח כי הטלת הפיקוח על תנובה תביא להוזלה של המוצרים הדומים גם בטרה ובשטראוס. כיום נמכרת השמנת המתוקה 38% לצרכן ב-8.2 שקלים ויותר. ההכנסה לפיקוח צפויה להעמיד את המחיר לצרכן על 6.7 שקלים.

להחלטה אמש קדם ויכוח קשה בין נציגי משרד החקלאות לנציגי האוצר. מתברר כי רווח חריג נמצא גם בגבינה הצהובה שבמדף, אך הוחלט שלא להחיל על המוצרים פיקוח מחירים, מכיוון שעל הגבינות הצהובות עמק וגלבוע שנמכרות במעדנייה יש פיקוח מחירים.

מבדיקת "גלובס" עולה כי הפער בין עלות הגבינה הלבנה 5% לרשת השיווק למחיר המומלץ לצרכן שמציינות יצרניות החלב עומד על כ-13%. בשמנת המתוקה מדובר בפער של כ-16%.

ככלל, רווח גולמי של 13%-16% ברשתות השיווק אינו נחשב גבוה, ואולם גורמים בוועדה מציינים כי יש להביא בחשבון שמדובר במדפים בעלי תחלופה גבוהה במיוחד, ועל כן הרווח הגולמי צריך להיות נמוך יותר בהשוואה למוצרים בעלי תחלופה נמוכה.

בהתייחס לכך אמר ל"גלובס" קמעונאי בכיר: "האם אין לנו הוצאה על קירור ועובדים? בסוף נצטרך להרוויח רווח תפעולי של 3%-4%".

לדבריו, די שהרשתות נאלצות לספוג את מימון מכירות העוף בשל החלטת המגדלים לצמצם את גידולי העופות ולהעלות מחירים. "הם לא רוצים לרסק את כל הרשתות", אמר הקמעונאי הבכיר.

גבינות
 גבינות

מוצרי חלב
 מוצרי חלב