גרוניס: "שופטים הוכפשו בהתבסס על אמירות חסרות בסיס"

נשיא העליון מותח ביקורת על עו"ד רוני אלוני-סדובניק, העומדת מאחורי התלונה נגד שופטי המחוזי בירושלים בפרשת המתלוננת שכביכול אולצה להדגים כיצד נאנסה: "מערכה משולחת רסן ונעדרת ביסוס מינימלי שפגעה במערכת המשפט"

נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, מותח ביקורת חריפה על עו"ד רוני אלוני-סדובניק, העומדת מאחורי התלונה שהוגשה נגד שלושת השופטים מבית המשפט המחוזי בירושלים - צבי סגל, משה דרורי ויורם נועם - בפרשת המתלוננת שכביכול אולצה להדגים כיצד נאנסה.

בטקס פתיחת שנת המשפט במסגרת ועידת המשפט של מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין בשיתוף "וואלה! חדשות", המתקיימת היום (ב') בתל-אביב, ובעוד עו"ד אלוני-סדובניק יושבת בשורות הראשונות באולם, תקף גרוניס במילים חריפות את התלונה שהגישה עורכת הדין, שבסופה קבע נציב התלונות על שופטים אליעזר גולדברג כי השופטים בתיק התנהלו ללא רבב, וכי התלונה היא "עלילת דברים".

"בתקופה האחרונה הגיעו מים עד נפש", אמר גרוניס. "בשנה החולפת עמדה מערכת המשפט במרכזן של מספר סערות תקשורתיות. בחלק מן הפרשות שזכו לפרסום ניכר באמצעי התקשורת מצאנו את עצמנו מתגוננים מפני מערכה משולחת רסן, על-פי רוב נעדרת ביסוס עובדתי מינימלי, שפגעה משמעותית במערכת המשפט ובשופטיה".

ביחס לתלונה נגד שופטי המחוזי בירושלים, אמר גרוניס כי "בהתבסס על אמירות חסרות בסיס של עורכת דין, שלא ייצגה בתיק ולא נכחה באולם הדיונים, ומבלי לבדוק את העובדות לאשורן, הכריזו אמצעי תקשורת שונים כי 3 שופטים אילצו קורבן אונס לגשת למרכז אולם הדיונים, לכרוע על ארבע ולהדגים את מעשה האונס שבוצע בה.

"תמונתם של השופטים הופיעה בעיתונים; הם - ומערכת המשפט בכלל - הוכפשו, ויושרתם המקצועית נפגעה. בירור שערך נציב תלונות הציבור על שופטים הצביע על כך שמדובר בלא פחות מעלילה, וכי הפרסומים בעניין לא תאמו כלל ועיקר את מה שהתרחש בפועל".

נשיא בית המשפט העליון ציין כי "פגיעה באמון הציבור היא פגיעה במשפט. פגיעה באמון הציבור אינה בעיה של מערכת המשפט, אלא בעיה של המשטר הדמוקרטי. קל מאוד לפגוע באמון הציבור במערכת המשפט. די במספר פרסומים מטעים כדי להכפיש מערכת שלמה ולכרסם באמון הציבור".

עם זאת, לדברי גרוניס, "במספר פרשות שהתעוררו בשנה החולפת התגלו פגמים בהתנהלותם של שופטים בודדים. בכל אלה טיפלנו - שרת המשפטים ואני - באופן מיידי ובלתי מתפשר. בצד המקרים שקיבלו כיסוי תקשורתי, היו מקרים בודדים נוספים בהם פעלנו בצורה שקטה.

"לא איפשרנו בעבר, ולא נאפשר בעתיד, התנהלות שאינה הולמת את המעמד השיפוטי; אך חשוב מאוד לא לתת למקרים בודדים להכתים את המערכת כולה. כשם שלא נהיה נכונים לאפשר התנהגות בלתי הולמת, כך נהיה נכונים להגן מכל משמר על שופטים שבהתנהלותם לא נפל רבב".

יצוין כי הנהלת בתי המשפט שוקלת הגשת תלונה משמעתית כנגד עו"ד אלוני-סדובניק. עו"ד מנחם בלום, ששימש כסנגורם של הנאשמים במשפט שבו העידה המתלוננת שעו"ד אלוני-סדובניק מייצגת כיום, שוקל הגשת תביעה אזרחית כנגד עורכת הדין, בעקבות הפרסומים התקשורתיים נגדו שבהם הייתה מעורבת. אלוני-סדובניק עצמה שכרה את שירותיו של עו"ד ציון אמיר, שהחל לייצג אותה.

לבני: להשיב את אמון הציבור

שרת המשפטים, ציפי לבני, אמרה כי "יש לי אמון מלא במערכות המשפט ואכיפת החוק במדינת ישראל. אבל כדי שזה יקרה, צריכה להיות ביקורת על כל אחד מהגופים. ביקורת עצמאית, בלתי תלויה, עניינית, לא צהובה, לא של כותרת, אלא אותה ביקורת שיורדת לחקר האמת".

בנוגע לפרשה שאליה התייחס גרוניס, אמרה לבני: "הדרך שבה כולנו גילינו - גם אני וגם הציבור כולו - שאין בדברים אמת, הייתה דרך נציבות התלונות על שופטים. כדי לגלות את האמת ולרדת מפרסומי העיתונים אל האמת כפי שהיא, זו הדרך שבה ניתן להשיב את אמון הציבור בכל המערכות".

וינשטיין רוצה מועמד פנימי לפרקליט המדינה

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, נוטה לבחור פרקליט מדינה מבין המועמדים המכהנים כיום בתוך הפרקליטות, ולא מועמד חיצוני - כך עולה מדבריו של וינשטיין, בנוגע להיערכות לקראת תחילת עבודתה של ועדת האיתור לפרקליט המדינה הבא, בוועידת המשפט.

לדבריו וינשטיין, הרכבה של ועדת האיתור אמור להיות מושלם בשבועות הקרובים, והיא תחל בעבודתה כנראה רק אחרי החגים. פרקליט המדינה הנוכחי, משה לדור, יפרוש מכהונתו בעוד כ-3 חודשים.

"אין לי ספק שיהיו מועמדים טובים מבחוץ", אמר וינשטיין, שישמש כיו"ר ועדת האיתור מכוח החלטת הממשלה, "אבל אני יכול לומר לכם מידיעה אישית שיש לנו מועמדים מצוינים מבית. הדבר איננו מובן מאליו, ואני סבור שאני יכול לזקוף זאת לזכותו של פרקליט המדינה, משה לדור, שיש לנו מועמדים כל-כך טובים ומצוינים מבית".

באשר להרכבה של ועדת האיתור אמר וינשטיין: "פנינו בעת האחרונה לדיקני הפקולטות למשפטים, על מנת שאלה יביאו בפנינו מועמד מטעמם לוועדת האיתור. טרם נעשה הדבר. לאחר מכן נצטרך לבחור את נציג עורכי הדין, וכדי לבחור את האיש הראוי אפנה בדברים גם לנציגי הלשכה, ובסופו של דבר נקבל את ההחלטה".