אחרי נאום קרי: צפויה מהלומה נגד סוריה שתימשך כיומיים

(עדכון) - שר החוץ האמריקני: סוריה תיתן את הדין על השימוש בנשק כימי ■ "אינני יכול למחות מזכרוני את מראה האב שחובק את שתי בנותיו שמתו בהתקפה הכימית" ■ "ההבנה שלנו על מה שאירע בסוריה מעוגנת בעובדות"

שר-החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, הבהיר אמש (ב'), כי סוריה תיתן את הדין על שימוש בנשק כימי נגד אוכלוסיה אזרחית חפה מפשע. כמה שעות אחרי הנאום דיווח "וושינגטון פוסט", כי האופציות שנבחנות עתה בבית הלבן מתמקדות במהלומה צבאית על מטרות צבאיות בסוריה שאינן קשורות במישרין ללוחמה כימית.

הכוונה היא למהלומה בעלת היקף מוגבל שתימשך לא יותר מיומיים. מהלומה זו נועדה להעניש את משטר אסד על שימוש בנשק כימי נגד אזרחים ולהרתיע את ממשלת סוריה, או מדינות אחרות, מהפעלת נשק כזה בעתיד. מכל מקום, הפעולה מתוכננת למנוע גרירת ארה"ב למעורבות עמוקה יותר במלחמת האזרחים בסוריה. המטרות יופצצו בטילי שיוט מספינות של חיל הים האמריקני או, אולי, ממפציצים ארוכי טווח.

עיתוי הפעולה תלוי בשלושה גורמים, לדברי ה"פוסט": השלמת דו"ח מודיעיני שיקבע את מידת מעורבותה של ממשלת סוריה בהתקפת הנשק הכימי בשבוע שעבר, שבה נהרגו יותר מ-1000 בני אדם; התייעצויות של הממשל עם בעלות בריתה של ארה"ב ועם מחוקקים בקונגרס; ובניית מסד משפטי, צידוק לגאלי, להתקפה הצפויה. העיתון מציין, שהממשל נע במהירות לקראת קבלת החלטה.

פקידי ממשל אמרו, כי הפצצת מטרות מרחוק, בשיטת 'שגר ושכח' (fire and forget) נכללה זה מכבר ברשימת האופציות שהפנטגון הגיש לבית הלבן. "המטרות הפוטנציאליות כוללות מתקני הגנה אווירית בעלי חשיבות גדולה למשטר, וכן כוחות אוויר, יבשה, ים, מתקני טילים, מתקני תמיכה לוגיסטית ומרכזי פיקוד ובקרה", גילה כבר ביוני יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנראל מרטין דמפסי, במכתב לקונגרס. "מערכות טילים שישוגרו ממרחק יוכלו לפגוע במאות מטרות בקצב שבו אנו נבחר".

במקביל, רשת CBS דיווחה הלילה כי הנשיא האמריקאי הורה לפרסם ביום-יומיים הקרובים מסמך, המוכיח באופן חד משמעי כי משטרו של אסד תקף אוכלוסיה אזרחית בנשק כימי.

דמפסי, שזה מכבר מטיל ספק בתבונת מעורבות צבאית ישירה בסוריה, אמר בזמנו, כי מעורבות כזו תחייב פרישת "מאות" אוניות ומטוסים ותעלה "מיליארדים" לקופת המדינה. אך ה"פוסט" מציין, שהפעולה שמתוכננת עתה תהיה בעלת היקף קטן בהרבה מזה שהגה דמפסי והיא נועדה לשלוח מסר יותר מאשר לשתק את צבא אסד ולשנות את מאזן הכוחות במדינה.

"אני מאשים"

קרי, שדיבר בתדרוך מיוחד בסטייט דיפרטמנט, לא הותיר מוקם לספק, שפעולה צבאית של ארה"ב ובעלות בריתה בסוריה היא רק עניין של זמן. "כל תגובה אמריקנית", אמר השר, "תהיה מעוגנת בעובדות, נשענת על צו המצפון ומונחית ע"י היגיון בריא".

למעשה, דבריו היו כתב אישום של וושינגטון נגד דמשק, או, אם תרצו, הכרזת "אני מאשים" של ברק אובמה נגד בשאר אל אסד. מבחינה פרקטית, זו הכרזה רשמית שממשל אובמה מחויב להנחית מהלומה צבאית על סוריה.

"מה שראינו בסוריה בשבוע שעבר זיעזע את מצפון העולם", אמר קרי. "מה שראינו מפר כל צו של המוסר האנושי. אני רוצה להבהיר שטבח ללא אבחנה של אזרחים, הרג נשים וילדים ועוברים ושבים חפים מפשע בנשק כימי הוא חרפה מוסרית. לפי כל קנה מידה, זה מעשה שאין עליו מחילה. ולמרות התירוצים וההתחמקויות, זה מעשה שאי אפשר להכחישו".

"המשמעות של ההתקפה הזו חורגת מהעימות בסוריה, (אם כי) העימות הזה כבר חולל סבל נורא", הוסיף קרי. "מדובר בשימוש ללא אבחנה, בקנה מידה גדול, בנשק שהעולם המתורבת החליט זה מכבר לא להשתמש בו אי פעם, וזו החלטה שמקובלת אפילו על מדינות שאין להן הרבה מהמשותף עם מדינות רבות אחרות".

אומות תבל החליטו לאסור שימוש בנשק כימי לפני שנים רבות, אמר קרי. יש סיבה לכך. "יש סיבה לעובדה שהנשיא אובמה העניק קדימות עליונה למאמצים לאסור הפצה של כלי נשק כאלה. יש סיבה לכך שאובמה הבהיר למשטר אסד שאי אפשר להפר את הנורמה הבינלאומית הזו בלי לשאת בתוצאות. יש סיבה לכך מדוע כל העמים, כל המדינות, בלי קשר לעמדותיהם כלפי סוריה, מסכימים שצריך להתייצב יחדיו, בשם המכנה האנושי המשותף שלנו, כדי לוודא שמי שמשתמש בנשק כימי ישא בתוצאות, כדי שדבר כזה לא יקרה שוב".

שימוש בנשק כימי, בייחוד נגד אוכולוסיה אזרחית חפה מפשע, מנוגד לצו המצפון האנושי, הוא הדגיש.

לאורך כל נאומו הקצר, הבהיר קרי שאין ספק שמשטר אסד אחראי להתקפה הכימית. "אנו יודעים שלסוריה יש מאגרים של נשק כימי ושיש לה יכולת לטעון אותו בראשי חץ של טילים".

הוא אמר, שארה"ב מקימת התייעצויות עם בעלות בריתה על התגובה המתאימה ואמר כי אובמה נחוש בדעתו שהאחראים לזוועות בדמשק, בשבוע שעבר, יתנו את הדין. כאב, איני יכול למחות מזכרוני את מראה האב שחובק את שתי בנותיו שמתו בהתקפה הכימית, אמר קרי. קשה לתאר במילים את הסבל האנושי שנחשף לעינינו (בקטעי הוודיאו).

בביקורת לא מוסווה על רוסיה וסין, אמר קרי, כי מי שמנסה להכחיש קיומה של התקפה בקנה מידה מדהים כזה ולטעון שהיא פברוק, מוטב שיפשפש במצפונו. מה שלפנינו היום הוא אמיתי, משכנע.

קרי אמר, שבעוד שחוקרי או"ם מקבצים מידע נוסף בשטח, "ההבנה שלנו על מה שאירע בסוריה מעוגנת בעובדות, נשענת על המצפון ומונחית ע"י היגיון בריא. מספר הקרבנות, הסימפטומים שמהם הם סבלו, העדויות של ארגונים בינלאומיים שנציגיהם נמצאים בשטח, כמו 'רופאים ללא גבולות' ו'הוועדה לזכויות האדם של סוריה' - כל אלה מצביעים בוודאות על כך שכל המראות שזועקים אלינו (מתצלומים וסרטוני וידיאו) הם אמיתייים, שאכן נעשה שימוש בנשק כימי בסוריה".

הוא סיפר ששוחח טלפונית עם שר החוץ הסורי, וואליד אל מועלם, והבהיר לו שאם אכן למשטר אסד אין מה להסתיר, תגובתו צריכה להיות הפגנה של שקיפות מלאה. "במקום זאת, סוריה סרבה להתיר לחוקרי או"ם גישה לאתר ההתקפה ואף הפגיזה אותו... זו אינה פעולה של משטר ששואף להוכיח לעולם שהוא לא השתמש בנשק כימי. למעשה, החלטת הממשל להתיר גישה, בסופו של דבר, באה מאוחר מדי והיא אינה אמינה".

"שלא יהיה לכם ספק, הנשיא אובמה מאמין שאלה שהשתמשו בנשק הנתעב ביותר על אדמות, נגד האנשים הפגיעים ביותר, חייבים לתת את הדין", סיים קרי. "שום דבר כיום אינו חמור יותר, ושום דבר אחר אינו נבחן בקפידה רבה יותר".