דיווח בארה"ב: "המודיעין יציג ראיות לשימוש בנשק כימי"

הטבעת סביב צווארו של אסד מתהדקת: גורמים בממשל אובמה סבורים כי בידי רשויות המודיעין האמריקניות הוכחות ממשיות לכך שאנשי משטרו של הנשיא בשאר אסד עשו שימוש בנשק כימי במתקפה בפאתי דמשק, כך דיווח ה"וושינגטון פוסט"

המתקפה האמריקנית בסוריה הולכת ומתקרבת. הלילה (ד') דווח כי גורמים בממשל אובמה סבורים כי בידי סוכנויות המודיעין האמריקניות ראיות חותכות לשימוש בנשק כימי בסוריה, כך דיווח ה"וושינגטון פוסט".

על פי הדיווחים שהועברו גורמים רשמיים בממשל, בידי הסוכנויות מצויות מספר הוכחות חד משמעיות לכך שאנשיו של אסד אכסנו, הרכיבו ואף שיגרו את הנשק הכימי במהלך התקיפה האחרונה בה לכאורה בוצע בו שימוש בפאתי דמשק. על פי הדיווח, בממשל נערכים לפרסום הראיות כבר מחר.

עוד נמסר, כי ההוכחות שיש בידי הסוכנויות הנן ממשיות ומוכיחות באופן ברור כי הנשיא אסד, הוא האחראי למותם של יותר מ-1,000 מאזרחי סוריה במהלך התקיפה המדוברת. עוד צוין כי האמריקנים יפרסמו את ההוכחות הללו כחלק מההכנות האחרונות לקראת תקיפה אפשרית בשטח סוריה.

במקביל, הבית הלבן הודיע כי הנשיא אובמה שוחח שוב בטלפון עם ראש ממשלת בריטני דיויד קאמרון, ודן עמו בהתפתחויות האחרונות בסוריה. לאחרונה דווח כי בכירי הממשל בארצות הברית קיימו למעלה מ-80 שיחות טלפון עם נציגויות ומנהיגים מרחבי העולם בכדי לעדכנם במתרחש.

בעוד שממשל אובמה ובנות בריתה של ארה"ב שוקלים כיצד להגיב למתקפה הכימית הקטלנית המיוחסת לכוחות אסד נגד אזרחים בפרברי דמשק, הבהיר סגן הנשיא ג'ו ביידן: "אין כל ספק שהנשיא אסד אחראי לשימוש בנשק כימי".

ביידן התייחס (ג') להתפתחויות בסוריה במהלך ועידה בטקסס והסביר מה עומד מאחורי ההערכות של הבית הלבן. "כוחות אסד עשו שימוש בנשק כימי פעמים רבות בעבר ויש להם את האמצעים להעביר נשק כזה", אמר. "משטר אסד היה נחוש למחוק את אותם מקומות בדיוק שהותקפו על ידי כלי הנשק הכימיים ובמקום לשתף פעולה עם פקחי האו"ם, הממשלה הסורית הפציצה שוב ושוב את אותם אתרים ומנעה גישה של הצוות במשך חמישה ימים".

סגן הנשיא אמר כי צוות הביטחון הלאומי של הממשל קיים "התייעצויות קרובות" עם שותפים זרים. "אלה שהשתמשו בנשק כימי נגד גברים, נשים וילדים חסרי הגנה, חייבים לתת על כך את הדין", טען.

מוקדם יותר אמר דובר הבית הלבן ג'יי קרני בתדרוך לעיתונאים כי ארה"ב מוכרחה להגיב לשימוש בנשק כימי בסוריה: "לאפשר למתקפה כימית בהיקף משמעותי לעבור ללא תגובה יציג אתגר משמעותי או איום לאינטרסים הביטחוניים שלנו".

עם זאת, הוא ציין כי הנשיא אובמה עדיין לא החליט באשר לאופי התגובה שתינקט. "החלטה על השימוש בכוח צבאי עדיין לא התקבלה", אמר קרני. "יש כמה אפשרויות והן לא מוגבלות רק לשימוש בצבא".