"המגזר הערבי רוצה לבנות עפ"י חוק, לא להשתלט על קרקעות"

ח"כ ד"ר חנא סוויד (חד"ש): 95% מערביי ישראל פועלים על פי החוק ■ השמאי הממשלתי הראשי: "אם בתל אביב בונים 50 קומות, אין סיבה שבנצרת לא יבנו 8 קומות"

"מצוקת הדיור לא פסחה על המגזר הערבי וניתן להבחין במצוקה הולכת וגוברת של פתרונות דיור הולמים וחוקיים", כך אמר היום יו"ר לשכת השמאים אוהד דנוס ביום עיון שערכה לשכת השמאים בנושא סוגיות מקרקעין במגזר הערבי, הבוקר (ד') בעיר טייבה. "הבעיות במגזר הערבי שונות במהות מאלו מהן סובל המגזר היהודי, אך המצוקה היא אותה מצוקה. במגזר הערבי בעיקר בונים, והבניה היא בתנאים בלתי אפשריים של מימון, רישום, תכנון והיתרי בניה. כל הנושאים הללו מעמיקים את המצוקה, כשכל הצדדים הנוגעים בדבר יכולים להביא לשינוי".

גם השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, השתתף ביום העיון. אלדרוטי התייחס לנתוני סקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה שהעיד כי האוכלוסייה הערבית מביעה רצון לבנייה רוויה ואמר "אם בתל אביב בונים 50 קומות, אין סיבה שבנצרת לא יבנו 8 קומות. אני תומך במגמה הזאת, כי רק בנייה לגובה תפתור את הבעיה הזאת".

במקביל, אלדרוטי העביר ביקורת חריפה על הנעשה במגזר הערבי ואמר: "לא יכול להיות שאנחנו נמצאים בשנות האלפיים, שוק חופשי וקידמה ויש לנו מגזר שלם החי בשוק שחור ומסחרה. אני לוקח על עצמי להיכנס בסוגיה זו. עם כל הכבוד, אפשר לרדת לשורשו של הדבר ולייצר בסיס מהימן שאפשר לחיות איתו. המגורים במגזר הערבי מאופיינים במגורים משותפים. לא קונים ורק בונים, עוד חדר ועוד קומה, בלי היתר, עם היתר, אין חשש מאכיפה ורגולטור ולכן זה קורה. אם לא אוכפים, למה אנחנו מצפים?".

חבר הכנסת ד"ר חנא סוויד (חד"ש) הגיב לדבריו של אלדרוטי ואמר כי 95% מערביי ישראל פועלים על פי החוק. "המגזר הערבי ברובו רוצה לבנות על פי חוק והיתר. המחשבה על בנייה שלא על פי חוק מטעמים 'אידאולוגים' של השתלטות על קרקעות המדינה היא מופרכת וחשוכה. כמובן שיש גם יוצא דופן, שלא בונים על פי חוק, אך לא רק במגזר הזה. יש מי שחושבים שבנייה בישובים היהודים היא 'טלית שכולה תכלת', אבל אני מכיר באופן אישי מספר גדול של אנשים בישובים היהודים, בעיקר במושבים, שלא. צריך להשתחרר מהמחשבות האלו ולגשת לדבר בצורה רצינית, לתת תשתית איכותית לאזרח הערבי ולאפשר קבלת היתרים.

"בתל אביב אפשר למצוא בתים, אם כי צריך הרבה כסף, אבל בישובים הערבים, גם אם יש לך בוכטות, לא תוכל לקנות דירה. אולי רק לבנות על בית קיים וזה בגלל מחסור בקרקעות זמינות לבנייה. זה גם עניין של נגישות, אפשרות בסיסית לקנות בית שלא קיימת במציאות הנוכחית. פניתי למשרד המשפטים בזמנו, על מנת לערוך מבצעים למכירת קרקעות והעלאת המחיר שלהם, יותר מיסים, יותר ליזום. מנהל מקרקעי ישראל יוצא כל שני וחמישי למכרזים בשיתוף בעלי הנחלות במושבים, וכך צריך לעשות גם ביישובים הערביים, אני קורא למנהל לחשוב אחרת לגבי היישובים הערביים".