מדוע הארגונים היהודים בארה"ב שומרים על "דממת אלחוט"?

שתיקת השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון מהווה בעיה לאובמה, שצריך להתמודד עם התנגדות של הציבורי והקונגרס להתערבות צבאית ■ היהודים חוששים שיאשימו אותם, פעם נוספת, בדחיפת ארה"ב למלחמה

דממה גדולה בציבור היהודי בארה"ב: אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, וארגונים יהודיים רבים נמנעים מהבעת דעה על סוגיית מדיניות החוץ הדחופה ביותר שמונחת עתה לפני ממשל אובמה- פעולת עונשין נגד משטר אסד בסוריה.

כפי שציין אתמול "פוליטיקו", האתר הפוליטי הפופולרי, אייפ"ק וקבוצות יהודיות אחרות אינן דוחפות להנחתת מהלומה צבאית על כוחות אסד, אף על פי שמצטברות ראיות שהמשטר השתמש בנשק כימי נגד אוכלוסיה אזרחית בדמשק.

השתיקה הזו עלולה להיות בעיה מבחינת נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מפני שלאייפ"ק ולארגונים יהודיים אחרים קשרים ברחבי השדה הפוליטי האמריקאי ויש להם השפעה גם על דמוקרטים ליברליים וגם על הימין הקיצוני בנושאים שקשורים במזה"ת, במיוחד כאשר מדובר על שימוש פטנציאלי בכוח צבאי, מציין "פוליטיקו".

ובעוד שהבית הלבן אותת שהוא מוכן לפעול בסוריה ללא ברכת הקונגרס, כפי שעשה בלוב, אובמה צריך להתמודד לא רק עם קונגרס שאינו שש אלי קרב אלא גם עם מחוקקים ספציפיים, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, שמטיפים בפומבי נגד התערבות צבאית.
וסקר חדש מראה, שרוב האמריקאים מתנגדים נמרצות להתערבות צבאית של ארצם בסוריה ומאמינים שהיא חייבת לשבת על הגדר, גם אם יוכח, ללא שמץ ספק, שאסד אחראי לקטל ההמוני.

סקר של רויטרס/איפסוס, שפורסם בשבוע שעבר, מצא שכ-60% מהנשאלים אמרו, שארה"ב צריכה להימנע מהתערבות בסוריה, ורק 9% סברו שאובמה צריך להפעיל כוח צבאי במדינה. על פי הסקר, שנערך ב-19-23 באוגוסט, תגדל מעט התמיכה בפעולה צבאית אמריקנית אם יוכח שנשק כימי אכן הופעל, אבל גם בתרחיש כזה מספר המתנגדים להתערבות גדול בהרבה מספר התומכים בה: 25% יצדדו בפעולה צבאית אם יוכח שכוחות אסד השתמשו בנשק כימי, ו-46% יתנגדו.

על רקע זה, תמיכה של הציבור היהודי המאורגן היתה עשויה לשרת היטב את אובמה, אך אייפ"ק וקבוצות אחרות מעדיפות לשבת בשקט. "כל אחד נמצא בעמדת המתנה בציפיה לראות איך יתפתחו הדברים", אמר ל"פוליטיקו" דן ארבל, לשעבר סגן שגריר ישראל בוושינגטון. "העובדה היא, שבשלב זה התמונה פשוט אינה ברורה. אני חושב שזו הסיבה לכך שארגונים כמו אייפ"ק ואחרים מעדיפים לשמור על פרופיל נמוך בסוגיה זו".

אך בשיחות פרטיות אמרו לוביסטים פרו-ישראליים ותיקים, שביקשו לא לנקוב בשמם, שהם אינם רוצים לחזור על דפוס האירועים שקדמו למלחמת המפרץ השניה. ב-2003, הביעו רוב הארגונים והמנהיגים היהודיים תמיכה בפעולה אמריקאית נגד סדאם חוסיין. אבל בשנים שלאחר מכן, נאלצו היהודים שתמכו במלחמה להתמודד עם האשמות שהם בעצם אחראים לכך שהיא פרצה.

"יהודי ארה"ב אינם רוצים שפעולה אמריקנית בסוריה תיראה כמלחמה יהודית או ישראלית", אמר פעיל פרו-ישראלי ותיק ל"פוליטיקו". "לא מדובר פה במלחמה בין הצפון הטוב לדרום הרע שבה אנו שואפים לניצחון הצפון. יש בעיות ממשיות עם המורדים והיהודים בארה"ב אינם בטוחים מה טוב יותר - סוריה תחת שלטונו של אסד, שבמהלכו הגבול עם ישראל היה שקט יחסית, או סוריה תחת שלטון המורדים".

ארבל אמר, כי גם ישראל נוהגת זהירות בסוגיה זו ויהודי ארה"ב מצפים לראות כיצד היא תגיב.