"לצבא ארה"ב הסתייגויות רציניות מההתקפה המתוכננת"

חשש מתגובה צבאית של ישראל ■ "אצל פוליטיקאים יש נאיביות רבה לגבי המחויבויות האמריקאיות בנושאי מדיניות חוץ ופשטנות מפחידה לגבי התוצאות של הפעלת כוח צבאי"

לגורמים רבים בצבא ארה"ב יש הסתייגויות רציניות מתכניתו של ממשל אובמה להנחית מהלומה צבאית על משטר אסד. משרד ההגנה האמריקאי, שבמשך חודשים הניח שארה"ב לא תתערב צבאית בסוריה, הושלך לפתע למצב של היערכות למלחמה, ועובדה זו גורמת לרבים בכוחות המזוינים תחושה של אי נוחות. כך מוסר היום (ו') "וושינגטון פוסט" על סמך ראיונות עם יותר מ-10 קצינים, זוטרים ובכירים, בהווה ובעבר, בכללם גנרל (ארבעה כוכבים). הדברים פורסמו לפני התבטאויות הנשיא אובמה ושר-החוץ קרי, הערב, שאותתו שהפעולה המתוכננת עומדת לצאת לדרך בקרוב.

הקצינים, שרבים מהם נושאים זכרונות כאובים של המלחמות בעיראק ובאפגניסטאן, אמרו שההסתייגויות העיקריות שלהם מעוגנות בחששות מהתוצאות הבלתי צפויות של ירי טילי שיוט לעבר מטרות בסוריה.

כמה מהקצינים הטילו בספק בתבונה שבשימוש בכוח צבאי כאמצעי לענישה ואמרו שלבית הלבן אין אסטרטגיה עקבית. אם לממשל יש עמדה אמביוולנטית לגבי הצורך להביס את בשאר אסד או להנחית עליו מהלומה משתקת, מצב שעלול להפיל את דמשק לידי מורדים פונדמנטליסטים, אז יעדי המהלומות המתוכננות על מטרות צבאיות בסוריה הם מעורפלים, במקרה הטוב, טוענים הקצינים האלה.

"יש נאיביות גדולה בקרב מה שמכונה המעמד הפוליטי לגבי המחויבויות האמריקאיות בנושאי מדיניות חוץ, ופשטנות מפחידה לגבי מה שהפעלת כוח צבאי יכולה להשיג", אמר ל"פוסט" הגנרל בדימוס גרגורי ניובולד, ששימש כקצין מבצעים במרכז המטות המשולבים בפנטגון בתקופה שלפני מלחמת המפרץ השניה. הוא טוען, שרבים מהמחזור שלו חוששים מתכנית ההתקפה בסוריה.

גורדון מילר, שהיה לויטננט קולונל בנחתים ועתה עמית מחקר ב-Center for a New American Security, הזהיר שלפעולה המתוכננת עלולות להיות תוצאות עם פוטנציאל הרסני, לרבות גל חדש של התקפות בנשק כימי ותגובה צבאית של ישראל.

"אם אסד יספוג את המהלומות (האמריקאיות) ואז ישוב וישתמש בנשק כימי, זו תהיה מכה משמעותית לאמינותה של ארה"ב והיא תיאלץ להסלים את התקפותיה על סוריה כדי להשיג את היעדים המקוריים של ההתקפה (כלומר הרתעת אסד משימוש בנשק כימי)", כתב מילר בניתוח למכון המחקר שלו.

פקידים בבית הלבן חזרו ואמרו אתמול, שהממשל אינו מתכנן מבצע צבאי ממושך, אך רבים בצבא מטילים ספק בהכרזות כאלה. הם חוששים שהיגררות למלחמה בסוריה עלולה לגרום לפנטגון לסטות ממשימה קשה אחרת: יציאה מאפגניסטאן, שבה עדין נהרגים חיילים אמריקאיים באופן סדיר. קציין צעיר בצבא, שמשלים שנת שירות באפניסטאן, אמר שחיילים רבים הופתעו מהמבצע המתוכנן בסוריה. הוא אמר, שמדובר בהתפתחות "מסוכנת מאוד".

הפרשן הצבאי של "ניו יורק טיימס" כותב היום, שמטרת הפעולה המתוכננת בסוריה היא לחדש את אדמומיתו של הקו האדום לשימוש בנשק כימי, שדהה מעט מאז שאובמה הכריז עליו לפני שנה. אם המבצע יתנהל כשורה, הוא עשוי לשמש גם איתות לאיראן שהבית הלבן מוכן לגבות את התבטאויותיו במעשים.

אבל, מציין הפרשן, מייקל גורדון, האסטרטגיה הצבאית שממשל אובמה בוחן אינה קשורה לאסטרטגיה הדיפלומטית הרחבה שלו, שבמרכזה שכנועו של בשאר אסד לוותר על כסאו ולהצטרף למו"מ שיביא קץ למלחמת האזרחים העקובה מדם.

אפילו אם מטוסים של בעלות ברית ישתתפו במבצע, והסיכוי לכך קטן בעקבות ההצבעה בפרלמנט הבריטי לא להשתתף בו, לא יהיה די בכמות הטילים שמתכנן הממשל להנחית על מטרות בסוריה כדי לשכנע את אסד לנהל מו"מ על כסאו.

הפעולה שמתכנן הממשל עשויה להראות לסוריה ולאחרים, שצריך לשלם מחיר על חציית קווים אדומים שהתווה הבית הלבן, אך היא לא תשנה כמעט את המאזן הבסיסי של הכוחות על הקרקע ולא תחיש את סיום מלחמת האזרחים.