"ספטמבר השחור"? החודש הקרוב עשוי להיות דרמטי בשווקים

המתקפה האפשרית בסוריה, ההגעה לתקרת הגירעון בארה"ב, הפחת תרכישות האג"ח ע"י הפד, נתוני התעסוקה והחיפוש אחר מחליף לברננקי ■ חודש לא פשוט צפוי למשקיעים

חודש אוגוסט הסתיים בטון לא ברור, לאחר שהמתקפה המתוכננת על סוריה נדחתה, עד לאחר הכינוס של הקונגרס בארה"ב ב-9 בספטמבר. בעקבות כך הנפט ירד, והשווקים יפתחו את השבוע תוך חיפוש אחר רמזים נוספים בנוגע לעתיד לבוא בכל הנוגע לסוריה.

מלבד סוריה, ישנם עוד מספר גורמים שישפיעו רבות על הסנטימנט בבורסות העולם בספטמבר, שמבחינה היסטורית נחשב לחודש החלש ביותר בשנה בשוק המניות.

בין הארועים הפוליטיים-כלכליים נציין את העובדה שהממשלה בארה"ב אמורה להעביר תקציב חדש וכי באמצע אוקטובר, אם לא יימצא פתרון, ארה"ב תגיע לתקרת החוב שלה. בנוסף, הנשיא ברק אובמה אמור להכריז על מחליף ליו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי.

בזירה המאקרו כלכלית יתפרסמו נתוני התעסוקה לחודש אוגוסט, נתונים שצפויים להשפיע רבות על החלטתו של ה'פד' אם להפחית את רכישות האג"ח או לא. ה'פד', נזכיר, מזרים לכלכלה בכל חודש כ-85 מיליארד דולר באמצעות רכישות אג"ח, ועל פי מרבית הכלכלנים, כמו גם לפי התבטאויות של בכירי הבנק עצמם, החודש אמור להתבצע צמצום מסויים של התוכנית. התנאי הוא שיפור רציני בשוק העבודה, ונתוני התעסוקה של אוגוסט יצביעו על הכיוון.

המשקיעים יעקבו גם אחר מצב השווקים המתפתחים. אלכס זבז'ינסקי ממיטב-דש מציין כי "הכלכלות של המדינות המתפתחות התחילו להיחלש כבר לפני קרוב ל-3 שנים. עם תחילת הדיבורים על הסרת ההקלה הכמותית בארה"ב, החלה גם ההרעה בתנאים הפיננסיים באותן המדינות, כאשר הכסף התחיל לברוח החוצה. נראה שקובעי המדיניות בבנק המרכזי האמריקאי לא יוכלו להתעלם מהמתרחש במדינות המתפתחות, כמו שלא יוכלו להתעלם מהמשבר באירופה, אילו המצב הכלכלי והפיננסי במדינות אלה יורע. יחד עם זאת, הפרמטרים הכלכליים, הפיננסיים והרגולטוריים הנוכחיים במדינות המתפתחות מאפשרים להן לספוג זעזועים חזקים יחסית מבלי להגיע למצב משברי".

לסיכום, אלה האירועים במרכזיים שישפיעו על השוק החודש:

■ ממשלת ארה"ב אמורה להיכנס ל"שיתוק", כלומר הגעה לתקרת הגירעון התקציבי ומניעת הנפקת אג"ח ממשלתיות, אלא אם הקונגרס יגיע להסכם שיאפשר הגדלת תקרת הגירעון. ההגעה לתקרת הגירעון צפויה באמצע אוקטובר, אך הדיונים המרתוניים יחלו עם שובו של הקונגרס מהפגרה בשבוע הבא.

■ הפדרל ריזרב צפוי להפחית את רכישות האג"ח. כזכור, הפד רוכש אגרות חוב ממשלתיות ומגובות משכנתאות ב-85 מיליארד דולר מדי חודש. בחודשים האחרונים גברו ההערכות כי הפד יצמצם את היקף הרכישות, מה שהעיק על השוק לא פעם. ההערכה הרווחת היא כי הפד יכריז את הפחתת הרכישות בפגישת הריבית הקרובה בעוד שבועיים וחצי.

■ נתוני התעסוקה לחודש אוגוסט יפורסמו ביום שישי הקרוב. יש המגדירים את נתוני התעסוקה כנתונים החשובים ביותר בכל חודש עקב ההשפעה העצומה שלהם על המדיניות המוניטרית של הפד. כעת, כשהפד שוקל להפחית את רכישות האג"ח, חשיבות נתוני התעסוקה גדלה אף יותר.

■ ברננקי פורש. יו"ר הפד לא ימשיך לכהונה נוספת ואובמה אמור לבחור מחליף בשבועות הקרובים.