המסר של אובמה לאירופה הבורחת

בתקשורת מבקרים קשות את אובמה. רצוי שהביקורת תתמקד באירופה הבורחת

אם הייתי צריך לשים את האצבע על המניע העיקרי להחלטת אובמה לדחות את התקיפה, הייתי שם אותה על אירופה. וליתר דיוק: בריטניה וגרמניה, ובמידה פחותה צרפת. אובמה מביט ימינה ושמאלה והוא רואה את עצמו לבד במערכה, לאחר שבני בריתו העיקריים נטשו אותה ואותו. אולי הפקטור העיקרי היא בריטניה. זו מדברת כל הזמן על הסורים המסכנים ועל כך שהיא עומדת מוכנה לתקיפה, ואז הולך ראש הממשלה דיוויד קמרון אל הפרלמנט וזה אומר לו שישכח מזה.

הבריחה הגדולה

מדווחים לנו כי לפני שהודיע על החלטתו ללכת אצל הקונגרס, טייל אובמה בגינת הבית הלבן עם הרמטכ"ל שלו, שממנו קיבל חבל: אלמנט הזמן, אומר לו הרמטכ"ל, לא משנה. אפשר היום, מחר, בעוד חודש. זה מה שהיה אובמה צריך כדי לקבל את ההחלטה הסופית. אבל למה מלכתחילה הציג אובמה את שאלת הזמן לרמטכ"ל שלו? בגלל מדינות אירופה. הן שותפות לארה"ב בעקרונות ובערכי מוסר, אבל לא בנכונות להגן עליהם. לא מוכן יותר, אמר אובמה.

אצל האירופים זו לא התנהגות יוצאת דופן. גם כשהם משתתפים במערכה עם בנות בריתן, הם עושים זאת בצורה מינורית, כאילו כדי לצאת ידי חובתם. עיקר הנטל הוא על המעצמה הגדולה בעולם, שאולי היא כבר לא החזקה בעולם. בין השאר, בגלל שאין לה בנות ברית שאפשר לסמוך עליהן. אין אצל מדינות אירופה מסוימות את ההכרה שארה"ב מוחלשת פירושה חולשת העולם המערבי הדמוקרטי כולו.

אם בריטניה הולכת אל הפרלמנט, גרמניה חוזרת בה וצרפת מגמגמת, אז גם לאובמה יש קונגרס, וגם הוא יודע לגמגם. זה, לדעתי, המסר החשוב ביותר של נאום אובמה אתמול. חבל שהוא עשה זאת בצורה לא שלמה, לא אלגנטית. המסר היה יכול וצריך להיות יותר חד וברור: בני בריתי היקרים, אני עומד מוכן למתקפה. אתחיל בה כאשר, ורק כאשר, אתם תצטרפו באופן מלא ובלי דיבורים מיותרים.

העיתוי קובע, ועוד איך

במקום זאת השמיע אובמה נימוקים שלא תופסים מים. כמו הנימוק שאלמנט הזמן אינו קובע. לא קובע למי? כל יום שעובר זה עוד קורבנות במספרים מדהימים ומחליאים. מכיוון שהרציונל של מתקפה בסוריה הוא הטבח שמבצע אסד, אז איך אין משמעות לכך שעכשיו קיבל ארכה להמשיך בכך? מה עם הקורבנות שיפלו בתקופה זו? שלא לדבר על האפשרויות החדשות של אסד לשיפור מצבו הצבאי, ולהסתרת נשק כימי.

חלק מהתקשורת מבקר קשות את אובמה. רצוי שהאנרגיות הביקורתיות יתמקדו באירופה הבורחת. אובמה העביר את הכדור למגרשן. הוא נמצא שם, ממתין.