מים עכורים: מה קורה באגף הדיג במשרד החקלאות?

מנהל אגף הדיג במשרד החקלאות מתנגד למחקר על דיג במפרץ אילת ומסכל יוזמות בתחום בניגוד לעמדת המדענים

מבקר המדינה יוסף שפירא בודק חשד לאי-מהימנות דיווחים שמשרדו קיבל מאגף הדיג במשרד החקלאות בשאלת פיתוח דיג במים העמוקים של מפרץ אילת. במרכז הפרשה עומד חיים אנג'וני, בן קיבוץ משגב עם, מנהל אגף הדיג מזה 13 שנים.

בתחקיר "גלובס" (מוסף G, 4.11.10) נמצא, שאנג'וני קיבל מארגון הקיבוצים המגדלים דגים בבריכות סביב הכנרת, עשרות אלפי שקלים בכל שנה, שנועדו כביכול לסיוע ב"ניוד" הרכב שלו. אנג'וני סייע לקיבוצים במימון אמצעי הברחה של קורמורנים זוללי דגים מהבריכות שלהם.המבקר קבע, שקבלת הכסף מהקיבוצים "מעמידה את אנג'וני במצב של ניגוד עניינים".

במאי 2011 פרסם המבקר דו"ח קשה על מחדלי ניהול משק הדיג בכנרת, ובו התייחסות אישית חמורה במיוחד לאנג'וני, וקבע: "אנג'וני נושא באחריות להידרדרות במצב הכינרת". אנג'וני גם חשוד שמסר למבקר נתונים כוזבים, והמבקר קבע, כי "התמונה שהציג... אינה מדויקת".

שרת החקלאות הקודמת, אורית נוקד, הודיעה בכנסת בינואר 2012, שאנג'וני יועבר מתפקידו. ההתחייבות לא מומשה עד היום.

דגה בעומק המפרץ

המיזם של קיבוצי הערבה לגידול דגים בכלובים גרם לזיהום מסיבי במפרץ אילת והשמדת שוניות. אנג'וני תמך במיזם, ורק אחרי מאבק ציבורי ארוך סולקה הזוועה. מנגד, אנג'וני התנגד לדיג במים העמוקים במפרץ. במים העמוקים קיים מגוון גדול של דגים: במים העיליים יש להקות ענק של מקרלים, סרדינים ודיונונים (קלמרי, המזון החביב על דולפיני ים סוף). בעומק מצויים דגי טונה, דגי חרב, פלמידות וזני אינטיאס.

מהצד הירדני של המפרץ יוצאות לים כל יום כ-200 ספינות דייג לעומק המפרץ. לאורך החוף המצרי פועלות 500 ספינות, ובחופי סעודיה פועלות עוד 400 ספינות. באילת יש 3 ספינות.

תחום הדיג במים העמוקים באילת לא נבדק מעולם בסקר רציני. אנג'וני התנגד לדיג בעומק.

ארבעת מומחי הדיג הבכירים בארץ - ד"ר אבי ברנס, ד"ר אריק דיאמנט, ד"ר מנחם גורן, וד"ר דני גולני - מסרו ב-2009 מסמך לאנג'וני, ובו קבעו, כי קיים בעומק ים סוף "סטוק" דגים - משאב שלא נוצל מעולם, ושלא ייפגע אם ייעשה בו דיג מבוקר. הם המליצו על מחקר בליווי מדעי צמוד.

"אף מדען לא בא"

שלמה רביצקי, דייג בן דייג מאילת, מנסה כבר שנים לפתח את הדיג בעומק, והשקיע 650 אלף שקל בבניית ספינה עם ציוד מתקדם. הוא התלונן בפני שר החקלאות הקודם שלום שמחון על ההתעלמות מדיג העומק. שמחון השתכנע והודיע שמשרד החקלאות תומך בדיג בעומק ויתקצב מחקר ב-150 אלף שקל.

באוגוסט 2009 הוציא משרד החקלאות "קול קורא", מכרז לבחינת היתכנות דיג עומק במפרץ, למשך שנתיים. בנובמבר 2009 זכה רביצקי בביצוע הסקר.

"בכל מהלך המחקר אף נציג של משרד החקלאות ואף מדען לא יצר קשר", מספר רביצקי. "הכסף ששמחון הבטיח מעולם לא הגיע. את כל העבודה עשיתי על חשבוני. בסוף 2011 הסתיים הפרויקט והעברתי לאנג'וני את הנתונים שאספתי. אני לא יודע מה עשו עם הנתונים".

אנג'וני אסר על מדעני אגף הדיג להגיע לאילת לליווי הפרויקט ולניטור הממצאים. בהיעדר ליווי מדעי צמוד, ספק אם אפשר להתייחס לעבודה של רביצקי כפיילוט מקצועי. עולה חשד, שהפיילוט היה מסך עשן.

"לא ידוע לי על דו"ח אחר"

רק אחרי סיום הפיילוט זכה רביצקי לביקור יחיד של מדען, ד"ר גולני, היועץ של אנג'וני. גולני המתין לרביצקי בנמל וקיבל מדגם של דגי עומק.

כאן יש להקדים את המאוחר ולומר, כי למבקר המדינה נמסרה גרסה, לפיה אין היתכנות כלכלית לדיג עומק במפרץ. אם אכן יש קביעה מוסמכת, הראשונים לדעת הם אנג'וני וד"ר גולני.

- ד"ר גולני, האם כתבת דו"ח שלפיו אין היתכנות כלכלית לדיג עומק באילת?

גולני: "הדו"חות של רביצקי לוקים בחוסר פירוט ומעוררים שאלות הטעונות הסבר לגבי שיטות הדיג בפיילוט, וטעונים הבהרה לגבי כדאיות כלכלית".

- האם אפשר לקרוא לזה דו"ח של היתכנות כלכלית?

"לא. זו רק חוות דעת על הנתונים של רביצקי".

- ידוע לך על דו"ח היתכנות כלכלית שערך ומסר גורם אחר?

"לא ידוע לי על דו"ח אחר".

מתחילת 2012 רביצקי דרש מאנג'וני לדעת מה קורה עם הפיילוט. הוא נדנד לאנג'וני. בתגובה אנג'וני הלביש על רביצקי את פקחי המשרד להגנת הסביבה, שלא הייתה להם סמכות לעלות על הספינה. רביצקי התקומם. הוא קיבל ביקור של משטרה על הספינה. רביצקי התלונן בפני הנהלת משרד החקלאות וגם אצל מבקר המדינה. מכתבים ומיילים של רביצקי לאנג'וני לא נענו. היחסים ביניהם התפוצצו.

בסוף 2012, מועד חידוש רישיונות הדיג ל-2013, הרישיון האישי ורישיון הספינה, רביצקי לא קיבל רישיונות. "התקשרתי לאנג'וני לברר למה", הוא אומר, "אבל הוא טרק לי בפנים. הוא סירב לתת לי את הרישיונות, ולמעשה מאז 1 בינואר 2013 אני מובטל והספינה מושבתת. זו נקמנות, התנכלות אישית ושימוש לרעה בסמכות שיש לפקיד בכיר במשרד ממשלתי".

רביצקי התלונן נגד אנג'וני בנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה. משרד החקלאות, על יסוד מידע מאנג'וני, שלח למבקר תגובה.

לגבי היתכנות כלכלית נמסר למבקר, כי "נקבע כי אין היתכנות כלכלית לדיג בעומק מפרץ אילת". דבריו של ד"ר גולני מעוררים את החשד, שלמבקר המדינה נמסר מידע החשוד ככוזב.

לגבי שלילת הרישיונות של רביצקי, מסר משרד החקלאות למבקר, כי רביצקי ידע שרישיון הדיג שלו יחודש רק אם יוחלט על המשך הדיג במפרץ אילת לפי המיזם, ומאחר שהמשרד החליט על ביטול המיזם - לא חודש רישיון הדיג של רביצקי.

מבדיקה של מסמכי המיזם ב"קול קורא" עולה, שאין שום התניה כזו, ועולה חשד לדיווח לא נכון למבקר. כאמור, המבקר כבר הכריז על אנג'וני כעל מי שמסר לו בעבר דיווחים כוזבים.

משרד המבקר הודיע, כי הוא בודק את גרסאות הצדדים.

משרד החקלאות מסר, כי "העברנו תשובה מסודרת ומקיפה למבקר המדינה ואנו מעדיפים לנהל את היחסים עם משרד המבקר ישירות ולא על דפי העיתונות".