מיקרוסופט שינתה פניה

מערכת ההפעלה שהובילה את עולם המחשוב האישי כבר לא תסדר לה הכול

אחרי עשור של מאמצים, הופכת מיקרוסופט במהלך אחד, בין לילה, לחברה אחרת. במשך החודשיים האחרונים, פרסמה ענקית התוכנה שלושה מהלכים גלויים, שהוכיחו כי המיקרוסופט שהכרנו, איננה עוד. הראשון היה המחיקה האדירה, קרוב למיליארד דולר, על עסקי הטאבלט Surface; השני היה פרישתו הקרבה של המנכ"ל סטיב באלמר; וכעת השלישית, על רכישת עסקי המובייל של נוקיה תמורת כ-7.2 מיליארד דולר.

שלושת המהלכים האלו, ורבים אחרים שהתבצעו במשך השנים, כרוכים ביחד ומביאים בסופו של דבר לאותה הנקודה: לתת למיקרוסופט את הסיכוי לייצר תחלופה הולמת - טכנולוגית ועסקית - לעסקי התוכנה על המחשבים האישיים. דוחות החברה חושפים, שנה אחר שנה, כי המנוע האדיר שבנתה, נשאר טוב בעיקר בדבר אחד: מכירת תוכנה - מערכת הפעלה ואופיס, הרוב למגזר הארגוני - מה שסיפק מעל ל-70% מהרווחיות התפעולית שלה. בכל שאר התחומים המנוע הזה מתקשה לסחוב.

הפריזמה דרכה הובילה החברה את האסטרטגיה במשך השנים הייתה החדרת מערכת ההפעלה כראש חץ טקטי לכל שוק אליו ניסתה להיכנס. כך ניסתה החברה להתנהל גם בשוק המחשוב העכשווי, שבו אין וודאות לצמיחה בעסקי ה-PC. "אנחנו יודעים איך לייצר מערכת ש(כמעט) כולם משתמשים בה על גבי המחשב האישי, אז למה שלא נצליח לעשות את זה גם בהתקני המחשוב הניידים?", זו המנטרה שמנהלי החברה חזרו עליה פעם אחר פעם, אם מתוך אמונה אמיתית, כמעט קנאית, אם מתוך חשש שמבט אמיץ לכיוון אופציה אחרת, יסמן את סופה של החברה.

יתכן וגם באלמר פחד להסתכל לכיוון השני. האופציה הראשונה - להמשך התנהלות תוך הסתמכות מוחלטת על יכולתה בתחום מערכות ההפעלה גם בעולם המחשוב החדש - פשוט גובלת ביוהרה קיצונית אחרי כל כך הרבה שנים וניסיונות בהן ניכר שהנוסחה הזו כבר לא עובדת. בציניות, כמעט מתבקשת מאליה, אפשר להוסיף כי שני הגורמים האלו, פחד ויוהרה, הובילו את באלמר הביתה בסופו של דבר.

מהפרספקטיבה הזו מסתמן ה-Surface, פשוט כניסוי. השקעה של כמה מיליארדי דולרים בכדי לנסות ולהרים תשתית חומרה להחדרה קלה יותר של פתרונות החברה לעולם התקני המובייל, מה שהסתיים, בינתיים, בכישלון צורב ויקר. בפברואר, כנראה, נפל במיקרוסופט האסימון שזה לא עובד. על פי נוקיה מהבוקר, בתקופה הזו הגיעה הפניה ממיקרוסופט לגבי רכישה אפשרית. איתה ביחד הגיעה גם ההכרה כי חייבים להסתכל לכיוון השני, ועם הנהגה אחרת.

העולם השתנה, ואבני הדומינו בשינוי שעובר על האימפריה רק החלו ליפול. הרכישה הנוכחית תספק למיקרוסופט הסתכלות אחרת לגמרי על העולם, הבנת המשתמש החדש, והתמקצעות שנדרשת בכדי למכור מוצר צריכה דיגיטאלי של הדור החדש. במקרה שתצליח, תייצר מיקרוסופט-נוקיה אלטרנטיבה זולה לדואפול של אפל-סמסונג (גוגל), ותוציא מאיזון את שוק הטלפונים החכמים והטאבלטים הנוכחי, ובעתיד אולי גם את שוק המחשוב הלביש, בדיוק כפי שעשתה כמעט בכל שוק שכבשה לאורך הדרך.