התעשיינים מוכנים להעמיד ערבויות להצלת נגב טקסטיל

התאחדות התעשיינים מיישרת קו עם משרדי הכלכלה והאוצר ולא דורשת מענק להצלת המפעל אלא הלוואה, אולם טוענת כי יש לפרוע את ההלוואה רק לאחר חיבור המפעל לגז הטבעי

התאחדות התעשיינים מציגה היום (ג') עמדה מפתיעה ביחס לסכנת סגירתו של מפעל נגב טקסטיל בשדרות. בהתאחדות מיישרים למעשה קו עם משרדי האוצר והכלכלה שמתנגדים להעמיד למפעל מענק אלא הלוואה בלבד, אולם מציעים מספר דרכים שעשויות לפתור את המשבר.

במכתב ששיגר היום נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, לשר הכלכלה נפתלי בנט ושר האוצר יאיר לפיד, קורא אורן להעמיד לטובת המפעל הלוואה ממשלתית אותה יחל לפרוע רק לאחר התחברות המפעל לגז טבעי - קרי בסוף 2014. אורן מבהיר שהתעשיינים מוכנים לתת כתף במסגרת המהלך: "גם התאחדות התעשיינים תהיה מוכנה לקחת חלק בפתרון המימוני, על ידי העמדת חלק מהביטחונות הנדרשים להלוואה בערבות מדינה, לאחר שתאושר".

במסגרת התוכנית שמציע אורן, עליה עמל בין היתר מנכ"ל התאחדות התעשיינים אמיר חייק, מוצע כי הממשלה תגדיל משמעותית את מענק ההסבה של מפעלים משימוש בדלקים לאנרגיה באמצעות גז טבעי. על פי ההצעה, מפעלים קטנים ובינוניים בפריפריה, יזכו למענק מוגדל בגובה 1 מיליון שקל, במקום 250 אלף שקל כפי שניתן כיום עבור ההסבה. "מענק מוגדל זה יחול לתקופה מוגבלת בלבד, על מנת לתמרץ את המפעלים הקטנים והבינוניים להתמודד עם עלויות החיבור וההסבה הגבוהות ועם חוסר הודאות ששורר עדיין בשוק זה הנמצא בחיתוליו", הסביר אורן.

עוד לפי הצעת התעשיינים, הממשלה תפעל לכך שהרשויות השונות יקלו על המפעל בכל הקשור לתשומות קבועות, כמו תשלומים בגין ארנונה, מים ועוד. גם צעד זה, לפי אורן, יש לאפשר לתקופת ביניים בלבד, עד חיבורו של המפעל לגז טבעי.

"ברצוני להדגיש, מהיכרותנו את הענף ואת המפעל, אנו סבורים שיש לנגב טקסטיל זכות קיום עסקית, לאחר שיישם את תוכנית ההבראה שהוכנה עבורו", כתב אורן לשרים בנט ולפיד. "יתרה מכך, המפעל הינו מצבעת הסריגים היחידה שנותרה בארץ, וככזה מהווה מפעל עוגן שעוד עשרות חברות אחרות מהענף תלויות בו. כך שסגירת המפעל לא רק שתהווה מכה קשה לעשרות המשפחות המתפרנסות ממנו ישירות, אלא תגרום גם להפסקת פעילות של חברות נוספות ופיטורי מאות עובדים", הוסיף אורן.