לישראל תפקיד קריטי בשכנוע הקונגרס לאשר תקיפה בסוריה

הקלף הישראלי - מהקלפים הבודדים שעשויים לסייע לאובמה לחמוק מתבוסה משפילה בבית-הנבחרים ■ שגריר ישראל בוושינגטון: אני אומר לכל מחוקק, "אל תחששו מהתקפת סורית על ישראל כגמול על הפצצות אמריקאיות בסוריה"

על פי כל החישובים, על סמך נתונים עכשוויים, צפוי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לתבוסה משפילה בהצבעה בבית-הנבחרים על מתן הרשאה לפעולה צבאית אמריקאית מוגבלת בסוריה. לו היתה ההצבעה נערכת היום, קרוב לוודאי שבית-הנבחרים היה מצביע נגד כל מעורבות צבאית של ארה"ב במבצע נגד מטרות של משטר אסד. תוצאה זו לא רק תנחית מכה אנושה על יוקרתו של אובמה ועל יכולתו למשול ביעילות עד תום כהונתו, אלא גם תשלול מארה"ב את מלתעות ההרתעה הגלובלית שלה ותשחק משמעותית את מעמדה כמעצמת-העל היחידה בתבל.

כמובן, מבחינת ישראל, התפתחות כזו עלולה להיות הרת אסון ואפילו לחשוף אותה לסכנות קיומיות. המשענת האמריקאית הגדולה תתגלה כמשענת קנה רצוץ. אזהרות ממשל אובמה לאיראן לחדול מפיתוח נשק גרעיני לא יזכו להתייחסות בטהראן. תכנית מגירה לפעולה ישראלית חד-צדדית נגד מטרות גרעיניות באיראן עלולה להתממש.

האירוניה היא, שהאביר על הסוס הלבן, שעשוי לשלוף את אובמה מביצת מצוקתו הקשה הוא דווקא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שאינו ידוע כאחד מחסידיו הנלהבים של הנשיא. מבין כל תכניות הפעולה שהכין הבית הלבן כדי לשנות את ההתנגדות המחוקקים ליוזמת אובמה בסוריה, מסתמנת האופציה הישראלית כאחד מהפתרונות בעלי פוטנציאל ההצלחה הגדול יותר.

על הפוטנציאל הזה תעיד העובדה, שיותר מ-80 צירים בבית-הנבחרים, משתי המפלגות, מבקרים או יבקרו החודש בישראל, כפי שמגלה היום (א') בעלת הטור מורין דאוד ב"ניו יורק טיימס". מדובר בכחמישית מכלל הצירים. 47 מהמבקרים הם צירים שאך זה נבחרו כל המבקרים הם אורחי "קרן החינוך אמריקה ישראל", שקשורה עם אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון.

כדי לממש את האופציה הזו, נתניהו היה צריך לתת לה את ברכתו וזו אכן ניתנה בשבוע שעבר, אם לא מאהבת אובמה אז משנאת החלשתה הפוטנציאלית של ארה"ב בזירה העולמית.

כפי שדווח ב"גלובס" ב-4 בספטמבר, הביע שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, תמיכה כמעט ישירה ביזמת ממשל אובמה לנקוט פעולה צבאית נגד סוריה. זו היתה הפעם הראשונה שגורם ישראלי בכיר התייצב לימין הממשל בסוגיה כזו, לאחר שבועות רבים של שתיקה פומבית בירושלים. אורן כתב בחשבון הטוויטר שלו, ש"שישראל מסכימה עם הנשיא אובמה שהשימוש בנשק כימי הוא פעולה נתעבת, שעליה חייב משטר אסד לתת את הדין ושבגינה הוא צריך לשאת בתוצאות בינלאומיות". הודעת השגריר מדגישה שמדובר בהודעה של ממשלת ישראל. ההודעה משקפת דאגה חמורה בירושלים מהשפעתה ההולכת וקטנה של ארה"ב במזה"ת ובמיוחד מהאפשרות שאיראן תפרש ישיבה בחיבוק ידים של ממשל אובמה כחולשה מובנית של ארה"ב. אין זה מקרה שבאותו יום יצאו ארבעה ארגונים יהודיים, ובראשם אייפ"ק, בהצהרות תמיכה בפעולה אמריקאית בסוריה.

כדי להבין איך ישוחק הקלף הישראלי, צריך להבין את יחסי הכוחות על גבעת הקפיטול. בעוד שהסנט, בשליטת הדמוקרטים, יצביע כנראה בעד פעולה בסוריה, אמנם ברוב דחוק, בית-הנבחרים, בשליטת הרפובליקנים, צפוי להצביע נגדה (למרות שהיו"ר הרפובליקאי של הבית, ג'ון ביינר, הכריז שהוא תומך בפעולה נגד סוריה). לפי ספירה של כלי תקשורת בארה"ב, מספר הצירים שהודיעו שיצביעו נגד הפעולה, או שהם נוטים להצביע נגדה, עבר את 215, ולפי ספירה אחת הגיע ל-217. אם 218 צירים, מתוך 435, יצביעו נגד, נחרץ גורלו של אובמה.

המספר הגדול של המתנגדים נובע מכמה סיבות: התנגדות עזה של בוחרים ברוב אזורי הבחירה של ארה"ב לפעולה בסוריה (לפי כמה סקרים, שיעור המתנגדים עולה על 60%); רתיעה עקרונית עזה של מחוקקים, בעיקר דמוקרטים-ליברליים, ממתן אור ירוק להסתבכות במלחמה נוספת, אחרי המלחמות מקיזות הדם באפגניסטאן ובעיראק; מגמה בדלנית אצל מחוקקים שמזוהים עם 'מסיבת התה'; ומשטמה אישית לאובמה והתנגדות אוטומטית לכל יזמה שיוצאת מממשלו אצל מחוקקים רפובליקאים רבים.

אובמה, שחזר אמש מפסגת G-20 ברוסיה, צפוי לצאת בבליץ רחב ממדים של יחסי ציבור כדי להסיט מחוקקים ממחנה המתנגדים למחנה התומכים. הוא יישא נאום לאומה מחרתיים (ג') וייתן ראיונות לרשתות הגדולות. בכירי הממשל ייפרשו על פני התקשורת המודפסת, המשודרת והאלקטרונית. מחוקקים רבים יקבלו שיחות טלפון ישירות מהנשיא או מבכירי ממשלו. אבל המציאות הפוליטית שעליה מצביעים נתוני הסקרים תכהה כנראה את יעילות הבליץ הזה.

בכל זאת, מחוקקים רבים עדיין צפויים לגלות פתיחות לנימוקים שקשורים בביטחון ישראל. וכך, ביום שבו מתוכנן אובמה לשאת נאום לאומה, מתכננת השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון להציף את גבעת הקפיטול ב-250 לוביסטים, מקצוענים ו"שליחי ציבור," עם מסר הקשור לביטחון ישראל.

לדברי מקור המעורב ביזמה, שמצוטט היום (א') ב"ניו יורק טיימס", המסר של שליחי אייפ"ק למחוקקים יהיה פשוט: סוריה היא בעלת בריתה ושלוחתה של איראן. אם ארה"ב לא תאכוף בסוריה את הקו האדום של אובמה, שאוסר על שימוש בנשק כימי, תפרש זאת טהראן כסימן לכך שנשיא ארה"ב לא יאכוף את הקו האדום נגד ייצור נשק גרעיני באיראן. גורמים פרו-ישראליים אמרו ל"גלובס", כי המסר אמנם לא יאזכר במפורש את ישראל, אך הקשר לביטחונה צריך להיות ברור לכל אחד.

ובעוד שישראל לא יצאה בהכרזות פומביות נוספות, אחרי הציוץ של השגריר בוושינגטון, אמר אורן ל"טיימס", כי הוא אומר לכל מחוקק שמביע חשש שסוריה תתקוף את ישראל כגמול על פעולה אמריקאית: "אל תדאגו לנו; אנו יכולים להגן על עצמנו".

ההערכה בממשל, וגם בחוגים פרו-ישראליים: בכל קבוצות צירי בית-הנבחרים שמתנגדים לפעולה בסוריה (רפובליקאים שונאי אובמה, אנשי מסיבת התה הבדלנים ודמוקרטים ליברליים) יש ייצוג נרחב לידידי ישראל בבית, שמספרם עולה על 300 (עם דרגות שונות של אינטנסיביות האהדה לישראל). גם אם המסר על הקשר בין איראן לסוריה ישנה דעתם של 10 מתנגדים בלבד בקרב הצירים, או אפילו פחות, יזכה הבית הלבן באישור המיוחל של הקונגרס לפעולה בסוריה.