ENI האיטלקית מעוניינת לייצא גז ישראלי לקפריסין

ראשי החברה אמרו כי הם מעוניינים להיכנס לפעילות בשוק הישראלי, בניגוד להערכות כי החברה חוששת לסכן אינטרסים שלה בעולם הערבי

ענקית האנרגיה האיטלקית ENIמעוניינת לשנע גז ישראלי דחוס לקפריסין - כך נודע ל"גלובס". בפגישה עם שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, סילבן שלום, אמרו ראשי החברה כי הם מעוניינים להיכנס לפעילות בשוק הישראלי, בניגוד להערכות כי החברה חוששת לסכן אינטרסים שלה בעולם הערבי.

שלום יצא אתמול (א') לביקור בן 4 ימים באיטליה לבקשתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהיה אמור לנסוע בעצמו אך העדיף להישאר בארץ על רקע המתיחות הביטחונית. במהלך הביקור צפוי שלום להיפגש עם הצמרת הפוליטית של איטליה, והיום נפגש עם בכירי משק האנרגיה באיטליה.

אנשי העסקים האיטלקים התעניינו בדיון הצפוי בבג"ץ בעתירות נגד החלטת הממשלה להתיר יצוא הגז ובתוכניות ישראל לייצא גז למדינות שכנות כמו טורקיה וקפריסין. שלום אמר כי ישראל תייצא בכל מקרה גז, גם אם בג"ץ יקבל את העתירה. ראשי אדיסון המחזיקה ב-20 אחוז מהזכויות ברישיונות "נטע" ו"רועי", ביקשו לדעת האם יקבלו זכויות גם ברישיונות "קרן" ו"אביה" שהוחזרו לאחרונה לידי המדינה. מנכ"ל Fincantieiri, תשלובת תעשייתית המתמחה בין היתר בהקמת אסדות ומתקני הפקה ושאיבת גז נוספים, התעניין בהקמת אסדות עבור השוק הישראלי.

ENI,ענקית אנרגיה ששווי השוק שלה נאמד בכ-70 מיליארד אירו, מחזיקה ברישיונות חיפושי נפט במימי קפריסין ומתמודדת במכרזים על רישיונות בחופי לבנון. שמה נזכר פעמים רבות כמתעניינת ברכישת מאגרים ונכסים אחרים בשוק חיפושי הגז והנפט הישראלי, אולם החשש מפני פגיעה בהשקעותיה בלוב, תוניס ומדינות ערביות אחרות היווה ככל הנראה שיקול שמנע את כניסתה לישראל. בשיחה עם שלום אמרו בכירים בחברה כי ישמחו להקים תשתיות לייצוא גז טבעי דחוס לאי הסובל ממצוקת אנרגיה קשה וממחירי החשמל הגבוהים ביותר באיחוד האירופי. להערכת גורמי מקצוע, ניתן יהיה למכור לקפריסין גז ישראלי דחוס (CNG) במחיר של 10 דולר ליחידת חום.