הפועלים במו"מ למימון פרויקט של תהל ב-300 מיליון דולר

ייתכן כי בהמשך ישולבו מוסדיים במימון פרויקט האגירה השאובה ■ תהל סיכמה עם האצ'יסון על מכירת 50% ממניות הפרויקט

בנק הפועלים מנהל מגעים למימון פרויקט האגירה השאובה של תהל. ל"גלובס" נודע כי בין הצדדים נחתם מזכר הבנות לא מחייב בנושא, אך הוא עדיין לא סופי וכפוף לשורה של התניות. אתמול הודיעה תהל, שעוסקת בפרויקטים בתחום התשתיות, כי הסגירה הפיננסית של הפרויקט תסתיים עד סוף השנה הבאה. לפי הערכות, מימון הפרויקט עשוי להגיע לכ-300 מיליון דולר. אם אכן בנק הפועלים יממן את העסקה, לא מן הנמנע כי בהמשך ימכור חלק מההלוואה למשקיעים מוסדיים, כפי שעושים היום הבנקים בפרויקטים שונים, במיוחד בתחום התשתיות. מתהל נמסר בתגובה: "אין לנו מה להוסיף מעבר לדיווח המיידי שפורסם אתמול".

פרויקט הקמת תחנות כוח באגירה שאובה בכוכב הירדן נחשב למורכב למדי, והשקעה בו מוערכת ב-2 מיליארד שקל. הקמתו נועדה לאפשר לניהול מערכת החשמל לאגור עודפי חשמל המיוצרים בשעות השפל, על מנת להשתמש בהם בשעות השיא. אגירה זו נעשית על-ידי שימוש בחשמל לשאיבת מים למאגר עילי בשעות השפל, ושימוש במים לייצור חשמל בשעות השיא. מדובר בפרויקטים מורכבים מבחינה הנדסית, ולחברות ישראליות כמעט שאין ניסיון בביצועם.

גם בנק לאומי מממן

במאי 2009 קיבלה תהל, שמקבוצת קרדן אן.וי שבשליטת יוסף גרינפלד ובניהולו של סער ברכה, רישיון מותנה מרשות החשמל להקים את התחנה. הרישיון פג באחרונה, ואתמול הודיעה החברה כי רשות החשמל האריכה את הרישיון, ואף הגדילה אותו לייצור של 340 מגה וואט. הקמת הפרויקט מותנית בהשלמת הוראות הרגולציה, ובהקמת קו מתח עליון לאזור המרוחק לצורך הולכת החשמל שתפיק התחנה.

תהל הודיעה אתמול כי חתמה על הסכם עם חברת האצ'יסון הסינית למכירת 50% מהמניות בפרויקט, בתמורה להזרמה של 29 מיליון שקל, כאשר 23.5 מיליון שקל מהם ישמשו להחזר הלוואת בעלים שהעמידה תהל.

עם החתימה על ההסכם תזרים האצ'יסון כ-13.5 מיליון שקל, כאשר 5.5 מיליון שקל מתוכם ישמשו לפירעון הלוואת בעלים שהעמידה תהל. את יתרת הסכום תזרים האצ'יסון במעמד הסגירה הפיננסית לפרויקט. באותה העת ישמשו כ-18 מיליון שקל לפירעון הלוואה שהעמידה תהל לפרויקט.

נציין כי למרות שפרויקט האגירה השאובה נחשב מורכב, מקימות החברות שיכון ובינוי ואלקטרה-אלקו את הפרויקט השני של אגירה שאובה בישראל. הפרויקט הנבנה במעלה גלבוע ומוקם על-ידי קבוצת PSP שבבעלות אלקטרה (38%), סולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי (38%) וא.ר.ז חשמל (24%). את המימון לפרויקט זה מעניק בנק לאומי.