"הסיכויים לפניית פרסה בשוק האשלג משתפרים מרגע לרגע"

כך אומרים בכלל פיננסים ונותנים למניית כיל מחיר יעד של 28 שקל

לאחר עלייה דו-יומית של 11% במניית כיל , מזהים בכלל פיננסים תפנית חיובית בשוק האשלג שבו פועלת חברת הדשנים מקבוצת החברה לישראל, שבשליטת עידן עופר. האפשרות להחלפת בעלות בחברת אורלקלי - יצרנית האשלג השנייה בגודלה בעולם - עשויה להוביל ל"פניית פרסה" בכל הקשור לפירוק קרטל האשלג, כך מעריך יונתן קרייזמן, מנהל המחקר בכלל פיננסים. קרייזמן גוזר מחיר יעד של 28 שקל למניית כיל, בדומה למחיר שבו נסחרה היום המניה - כאשר ההמלצה נותרת "תשואת שוק".

נזכיר כי בסוף חודש יולי חלה התפתחות דרמטית בשוק האשלג, לאחר שמנכ"ל אורלקלי, ולדיסלב באומגרטנר, סיפק תחזית פסימית שבה צפה ירידה של כ-25% במחיר האשלג, אל מתחת ל-300 דולר לטון. ברקע לדבריו הייתה פרישת החברה מקרטל האשלג העולמי הבלתי מוכרז, ותחילת מגעים שלה על חוזים חדשים עם הודו וברזיל. כתוצאה מכך, כיל איבדה כ-10 מיליארד שקל מערכה תוך יומיים (בסה"כ איבדה מניית החברה יותר מ-40% מאז תחילת השנה, לפי העליות השבוע).

קרייזמן מניח כי לאור מה שמסתמן כאינטרס רוסי ליישב את המשבר באמצעות שינוי הבעלות באורלקלי, תתרחש ירידת מחירים מתונה יותר לעומת תרחיש של פירוק הקרטל. להערכתו, ב-2014 מחיר האשלג הממוצע יהיה 365 דולר לטון, בעוד שעם פירוק הקרטל המחיר הממוצע היה עומד על 336 דולר לטון. מחיר של 365 דולר לטון מהווה ירידה של 11% מהמחצית הראשונה של 2013.

"הסיכויים לפניית פרסה משתפרים מרגע לרגע", כותב קרייזמן, "מעצרו של מנכ"ל אורלקלי (בבלארוס בסוף אוגוסט, ש.ח.ו) וחידוש מלחמות הסחר בין רוסיה לבלארוס הביאו להתערבות נשיא רוסיה, שקורא ליישב את המשבר. פוטין אף הביא את חברו, ארקדי רוטנברג, להגיש הצעה לרכישת חלקו של בעל השליטה באורלקלי, סולימאן קרימוב, שעמד מאחורי ההחלטה על היפרדות מהקרטל", הוא כותב.

להערכתו, החלפת קרימוב עשויה לסלול את הדרך לשת"פ מחודש בין בלארוסקלי, לשעבר השותפה הבלארוסית של אורלקלי, לאורלקלי. אולם בבית ההשקעות טוענים כי "הסדק שנפער יקשה על יצרניות האשלג להחזיר את המצב לקדמותו".