"קנדי קראש? המטרה שלנו היא להיות ראשונים"

אם הילדים שלכם מכירים את המשחקים של TabTale, אז הגיע הזמן שתכירו את חברת הגיימינג הישראלית שהאפליקציות שלה דורגו במקום השביעי במכשירים של אפל ■ מייסדי החברה מספרים על הילדים שבודקים את המשחקים וההתמודדות מול דיסני

אם ב-TabTale, סטארט-אפ גיימינג ישראלי שפעל עד היום בעיקר מתחת לרדאר, חיפשו גושפנקה רשמית להצלחה שלהם, מלבד 15 ומשהו מיליון דולר הכנסות שהם ירשמו השנה, היא הגיעה לפני כשבועיים מכיוון חברת המחקר AppAnnie. החברה, שנחשבה למובילה בתחום האנליטיקס של האפליקציות, פרסמה את הדירוג שלה לחודש יולי והציבה את TabTale הישראלית במקום השביעי ברשימת מפיצי המשחקים המובילים ל-iOS, לאחר קפיצה של 12 מקומות בתוך חודש.

מדובר על הישג מרשים, כשמקום אחד מעליה ניצבת Rovio הפינית ומי שעומדת מאחורי מותג המשחקים אנגרי בירדס. שני מקומות מעל נמצא תאגיד דיסני ומקום אחד למעלה ניצבת חברת King, שאחראית על המגה להיט העכשווי Candy Crush.

שגיא שליסר, אורן קושניר וניר בז'רנו חייבים הרבה מההצלחה לסטיב ג'ובס. החברה נולדה במהלך 2010, כשהטריגר להקמתה היה ההכרזה על האייפד ופתיחת קטגוריה חדשה של מסכי מגע גדולים.

"הבנו וחזינו שזה הולך לשנות את החוויה האינטראקטיבית לילדים בבית", מסביר שליסר בראיון ל"גלובס". "אמנם היו מי שהביעו סקפטיות לגבי האייפד, אבל הרגשנו שאנחנו יכולים להיות במקום הנכון ושיהיה צורך לייצר תוכן למכשיר הזה", מסביר קושניר.

כך, כשקהל היעד הוא בני 7-13, ההתמקדות של TabTale בתחילת הדרך הייתה בספרים אינטראקטיביים וההתחלה הייתה די חלקה, הרבה בזכות הטיימינג. רגע לפני עונת החגים, החברה שחררה את Christmas Tale והגיעה למקום הראשון בחנות של אפל עם חצי מיליון הורדות מתוך סך של 9 מיליון מכשירים שהיו קיימים אז בשוק.

אך עוד לפני התוכן, השלושה החליטו להשקיע לא מעט בטכנולוגיה ובפלטפורמה שסביבה ייבנו המשחקים. הפלטפורמה מאפשרת לחברה דינמיות של ממש. כך, החברה מוציאה לשוק משחק חדש כמעט מדי שבוע. לא פלא, אם כן, שלחברה יש היום מעל ל-200 אפליקציות בשוק.

"כיוון שקהל היעד שלנו הוא ילדים, אפשר לראות שם דפוס שימוש שונה. ילדים אוהבים להוריד הרבה אפליקציות לעומת מבוגרים. אבל הם גם עלולים להשתעמם מהר יותר כי הם לא ישחקו כל יום במשך חצי שנה במשחק אחד בלבד", מסביר קושניר את הכמות והתדירות הגבוהה יחסית של פיתוח אפליקציות. "אנחנו מבצעים הרבה ניתוחים כדי להבין איך המשתמשים מגיבים. ברגע שאנחנו רואים דמות פופולרית, אנחנו יכולים לייצר משחקים חדשים סביב אותן דמויות". לדבריו, "יש לנו מעל 20 מיליון משתמשים פעילים ומעל ל-200 מיליון הורדות". ארה"ב אמנם נמצאת במקום הראשון, אך במקום השלישי בהורדות מגיעה הפתעה בדמות ערב הסעודית. לבכירי החברה אין הסבר לתופעה.

הפלטפורמה הטכנולוגית שמייחדת את החברה לעומת לא מעט מתחרות מאפשרת ל-TabTale להישאר עם האצבע על הדופק וכך כשאפל משיקה עדכון גרסה ל-iOS, החברה יכולה לעדכן בקלות את כל האפליקציות שלה.

לצורך בניית הפלטפורמה גייסה החברה בתחילת הדרך חצי מיליון דולר מקרן מאגמה והשנה גייסה מיליון דולר נוספים, בעיקר כדי לממן את רכישת Kids Games Club, חברת גיימינג ישראלית אחרת, שהשלימה את המוצר שלה עם משחקים לסמארטפון.

"נהיה הרבה יותר רווחיים"

עוד לפני הרכישה, הפכה החברה בסוף 2012 לרווחית והיא ממשיכה לגדול. "השנה נהיה הרבה יותר רווחים", אומר קושניר ומדבר על הכנסות של יותר מ-15 מיליון דולר. "הגענו למצב שה-ROI שלנו עומד על יומיים - תוך יומיים אנחנו מצליחים להחזיר את עלות הפיתוח של משחק שעבדנו עליו כמה חודשים", מודה שליסר.

השלמת הגיוס אמורה לסייע לחברה גם לגדול אורגנית. "נשתמש בכספי הגיוס כדי לקנות טכנולוגיות וחברות. זה השלב שבו אנחנו צריכים לבצע קפיצות משמעותיות ולהפוך משחקן מספר 7 בגיימינג למספר 3", אומר שליסר.

הגיוס, כך הם מקווים, גם ישפוך אור על כיוון חדש שהחברה בוחנת - פנייה לקהלים מבוגרים יותר. מנוע צמיחה נוסף אמור להיות מודל עסקי חדש. לצד משחקים בתשלום, פרסומות ורכישות של פיצ'רים נוספים בתוך האפליקציות עצמן, בחברה בוחנים מודל של מנוי לפיו המשתמש ישלם תשלום חודשי ויקבל גישה לשלל משחקים.

ב-TabTale מועסקים היום כ-60 עובדים, רובם בישראל וחלקם - בעיקר הצד הקריאטיבי - פזורים במקדוניה, אוקראינה והודו. בחברה מתכוונים להכפיל את מספר תוך שנה ואף לעבור בינואר הקרוב למשרדים מרווחים יותר ברמת החייל בתל אביב. "העובדים הכי צעירים שלנו הם בני שבע - הילדים שלנו. הם אלה שבודקים ראשונים את המשחקים כדי למצוא בעיות ולראות אם הם לא משתעממים ואם לא צריך להוסיף אינטראקטיביות או דמויות", מספר שליסר.

מי שינסה למצוא כאן משחקי לחימה ויריות, יתייאש במהרה. המשחקים, כאמור, פונים לגילאים צעירים יותר והקונספט העיקרי הוא משחקי הלבשת דמויות וירטואליות, ניהול דוכני מזון והמבורגרים, משחקי צביעה ואף משחקים שבהם המשתמש הוא רופא שאמור לסייע לחוליו באמצעות הרצת בדיקות מסוימת בהינף אצבע. למעשה, מרבית המשחקים של TabTale הם בגדר More of the Same. אין פה המצאות חדשות אלא דגשים על האיכויות מסביב.

"הקונספטים הבסיסיים הם אותו הדבר. הדיוק הוא חשוב", אומר שליסר. "הרעיון הוא לתת יתרון מעבר - משחק כמו Design It לוקח את הרעיון הבסיסי של הלבשת דמויות אבל אפשר גם לעצב את הבגדים שאתה מלביש או לראות מה הדמות עושה אחרי שהיא מתלבשת - אוכלת, מצטלמת וכו'. זו חוויה יותר משמעותית", אומר קושניר.

אף שרוביו נמצאת מקום אחד מעליהם בדירוג האחרון של AppAnnie, שליסר וקושניר לא רואים ביצרנית של אנגרי בירדס כמתחרה ישירה. מי שכן נכנסת למשבצת הזו היא חברת דיסני, שאמנם מחזיקה בפורטפוליו גדול של משחקים אך מתחרה ב-TabTale במספר קטגוריות דומות כמו ספרים אינטראקטיביים ומשחקי קז'ואל.

"אין ספק שלדיסני יש יתרון גדול עלינו בכל הנוגע לקניין הרוחני ולמותגים שלה. אנשים מגיעים לשם בגלל מיקי מאוס", אומר שליסר. "אבל אנחנו מאוד קרובים להצלחה של דיסני בקטגוריות שלנו", מוסיף קושניר. "מבחינתנו ,זה יהיה הישג ובהחלט משמח לעקוף שחקנים כמו דיסני או רוביו או קינג שמפתחת את קנדי קראש, אבל זו לא המטרה שלנו. המטרה היא להיות מקום ראשון".