גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ערוץ 2 נתן למזרחים ייצוג; זו תשובה לכל מי שמתבכיין"

ב-1993 רוחות של שלום נשבו באוויר, הקפיטליזם חדל להיות מילה גסה, ואנחנו התחלנו לחפש זהות אישית בתוך ה'ביחד' ■ אז גם עזבנו את הערוץ הממלכתי לטובת ערוץ 2 המסחרי והמשחרר

כשזכיינית ערוץ 2 טלעד שידרה את הסדרה "פלורנטין" ב-1997, ליוו דיונים סוערים את עריכת פרק הנשיקה ההומואית המפורסמת של תומר ואיגי. יוצר הסדרה, איתן פוקס, נאלץ לשבת לשיחות ארוכות עם ראשי הזכיינית ולדון בכל מיני מדדים, שהיום נראים משונים למדי: האם השפתיים ייצמדו? לכמה זמן? האם תפושקנה מעט? יהיו גישושי לשון? ובכלל, כמה שניות ברצף יכול הציבור הישראלי לסבול את המראה של שני גברים מתנשקים לפני שעיניו ייחרכו בארובותיהן והוא יעביר ערוץ בחמת זעם. בסופו של דבר הוחלט על משהו מאוד מינימלי - הנשיקה צולמה מאחור, בפייד-אאוט, לשבריר שנייה. ותרעד הארץ ומקלטיה.

חלפו להן אי אילו שנים, ואבנר ברנהיימר ניגש לצלם את הסדרה "עד החתונה" ברשת, שבה כיכבו גם השחקנים ניב רז ועופר שכטר כבני זוג. החוויה הייתה שונה לחלוטין. "בטלעד המנהלים ממש פחדו, וחשבו שזה יהיה טראומטי לציבור", נזכר ברנהיימר. "ב'עד החתונה', ציר העלילה היחיד שעליו לא קיבלתי שום הערה, היה זה ההומואי. נפתלי אלטר, אז ראש מחלקת דרמה ברשת, אמר לי 'בזה אני לא מבין, תעשה מה שבא לך'".

אי-אפשר להגיד עד כמה טלעד ו"פלורנטין" הן אלה שהפעילו את התנועה הטקטונית ביחס להומואים (ללסביות לוקח כנראה יותר זמן) בחברה הישראלית. "אי-אפשר למדוד באופן נקי לגמרי את השינויים החברתיים שמביאה הטלוויזיה, כי אי-אפשר לבודד את המעורבות שלה מתהליכים אחרים שקורים בו זמנית בחברה", מבהירה ד"ר יפעת בן-חי-שגב, מנכ"לית הוועדה למדרוג ומרצה לתקשורת. עם זאת, העשור שחלף בין שידור הנשיקה התמימה ב"פלורנטין" ליחסי המין שב"עד החתונה", וכמעט עשר השנים הנוספות עד שברנהיימר העביר לטלוויזיה את הרעיון של משפחה חד-מינית ב"אמא ואבאז" (הוט), מוכיחים שהציבור נעשה סבלן הרבה יותר לרעיון שהומואים יתרוצצו לו על המסך ואולי בזכות זה גם ברחוב, ובבית.

הצבר השיל את החאקי

מה שקרה לקהילה החד-מינית הוא גרסה עוצמתית וקיצונית של התרומה של ערוץ 2 לחברה הישראלית, שבעיקרון אפשר לסכמה בהחדרה די אמיצה, לפחות בעשור הראשון לקיומו של הערוץ, של המגזרים המוחלשים בחברה, אלה שלא הצליחו להשיג דריסת רגל בשמורה המוגנת של ערוץ 1.

"הערוץ הראשון ביטא את המרכז הישראלי - גברי, אשכנזי, חילוני, דובר עברית ממרכז הארץ", מסבירה בן-חי-שגב. אם מצורך כלכלי גרידא ואם מתחושת שליחות (נהמר בעיקר על הראשון) החליטו פרנסי ערוץ 2, לדבריה, "לעשות תמונת נגטיב של ערוץ 1, כדי להגיע לכולם, עד השוליים. אם מפרקים את הביטוי 'מסעודה משדרות' לגורמיו אז זה - פריפריה, נשים, מזרחים". שלום קיטל, לשעבר מנכ"ל חדשות 2, ומי שלקח חלק בהגדרות האלה מספר על החלטה עקרונית להביא פנים חדשות למסך, כאלה שלא נראו עד אז בערוץ 1. "רק אחרי שהתגבשנו ובנינו זהות ושפה, הבאנו גם כמה אנשים מערוץ 1".

היוצר רון כחלילי, לשעבר מנהל התוכן של רשת, דווקא טוען כי "ערוץ 2 הוא המשך ישיר של ערוץ 1. שדרת הניהול של ערוץ 2 ומי שמשך בחוטים, הגיעו כמו בבושקות מתוך הערוץ הראשון. הם בוגרי אותה דוקטרינה ודפוס חשיבה, אותו בית גידול. היה להם ברור שהשפה חייבת להשתנות, אבל ערוץ 2 הביא את אותם תכנים - רק יותר זוהרים, יותר נוצצים ויש פרסומות. מודל הצבר לא התפצל לכמה חתיכות, אלא בסך-הכול השיל את מכנסי החאקי וכובע הטמבל".

סיפור המסך של הקהילה החד-מינית קצת קורא תיגר על הטענה של כחלילי. נכון שבניגוד למזרחים, נשים, דתיים, ערבים ואנשי הפריפריה, הומואים מצאו די מהר את מקומם בפלטפורמה החדשה. לדברי ברנהיימר, הסיבה לכך הייתה בעיקר הצורך העז של הערוץ לעורר סנסציות. "רצו לחדש ולייצר בולטות ודיבור, וזה עזר ליוצרים עם אג'נדה שנחשבה לשוליים לקבל אוזן קשבת. 'הומואים? וואו, זה יעשה רעש, מתאים לנו'. אני לא חושב שזה בא מסיבות אידיאולוגיות, אבל במבחן התוצאה זה עשה שינוי גדול בישראל".

הנשיקה, הנורמטיבית והרומנטית של "פלורנטין", הגיעה במובן הזה אחרי כמה שנים שבהן הומואים היו קוריוז בתוכניות אירוח. או כמו מטבע הלשון שכבר הוטמע, מילאו את תפקיד "הקוקסינל אצל דן שילון". "זה סיפק את יצר המציצנות ולא הרבה מעבר לזה", מספר ברנהיימר, "ראית קריקטורה, לא תמונה מלאה, וזה הביא רייטינג. עם הזמן זה התבגר והדמויות קיבלו נפח".

אחת הדוגמאות שברנהיימר נזכר בהן היא הופעתו של מיקי בוגנים ב"פגישה לילית" עם קובי מידן, שערך אותה ונחשבה לתוכנית אירוח יוקרתית. "זה היה כבוד שלא יתואר, והיו הרמות גבה: 'מה הבאתם את הספרית הזו?'. זו הייתה אחת התוכניות המדהימות שהיו לנו. הומו נשי, אבל מצליח ודעתן ועם סיפור אישי חזק, בא וכבש את המסך. קיבלת 35 דקות עם בן אדם, לא קריקטורה. אם הוא היה אצל דן שילון, היית מקבל אותו לחמש דקות ברוטו כליצן. אצלנו ההומו הנשי עשה קפיצה תודעתית מטורפת, בן אדם אמתי שבנה את עצמו".

בת ים-בית האח הגדול

התהליך הזה דומה במשהו לתהליך שעברו המזרחים. אם בתחילת הדרך נמשכה המורשת של הבאת המזרחים לתכניות האירוח כמעין גימיק מסלסל, ב-1995 הפציעה בחיינו "בת ים-ניו יורק" (יוסי מדמוני ודוד אופק, בקשת) שהייתה מהפכה של ממש. למרבה הצער עצם העובדה שכמעט כל דובר שמתייחס לנושא מזכיר אותה בהתלהבות מוכיח את נדירותה.

אורי שנער, לשעבר מנכ"ל ונשיא קשת וכיום חבר דירקטוריון רשת, אומר כי "אחת ההחלטות הראשונות שלי כמנכ"ל קשת הייתה 'בת ים-ניו יורק', דרמה בלי תסריט סופי, כי חלק גדול מהעבודה הייתה על הסט. זו הייתה הדרמה הראשונה שדיברה בישראלית. שפה אמתית, אנשים אמתיים".

לכאורה, "בת ים-ניו יורק" הקדימה בכמעט שני עשורים את המהפכה החברתית בישראל, שבה מזרחי הפך שם קוד ל"ישראלי אותנטי". "'בת ים-ניו יורק' הייתה מופת טלוויזיוני שגם השיג רייטינג מרשים", אומרת בן-חי-שגב, "זה היה מחווה למזרחיות שהציגה לראשונה על מסך הטלוויזיה מזרחים כבני אדם, דמויות שלמות ועגולות, והחוויה המזרחית נחשפה בפני כלל הצופים. למרבה הצער קשה למנות סדרות דומות אחריה".

אמנם היו דרמות מושקעות שהציגו הוויה מזרחית בצורה מאתגרת, כמו "זינזאנה", אבל קשה שלא לראות את סדרת בית הכלא של חיים בוזגלו כמנפצת סטריאוטיפים, אף שהעלתה סוגיות חברתיות חשובות. מן הצד האחר, ראוי למנות את "מעורב ירושלמי", העדינה והמדויקת יחסית, שדווקא הגיעה לערוץ 2 מבית היוצר של ערוץ 10.

ברור אם כך, שאת הייצוג הבולט של המזרחיות מקבל צופה ערוץ 2 בתוכניות בידור וריאליטי. חוקרי תקשורת לא מעטים מוצאים את הנוכחות המזרחית דווקא שם, כחלק מטקטיקה של השתקת הבעיות האמתיות. "המזרחים עדיין לא בולטים באליטות המובילות - הנהגה, אקדמיה, משפט, אבל יש להם ייצוג ב'אח הגדול'", אומר ד"ר דוד גורביץ', ראש המסלול למדיה ותרבות פופולרית במסלול האקדמי של המכללה למנהל.

"שם העניין המזרחי קיים, אך הבעיות מוצגות בו בדרך בידורית. זה מתחיל ב'משפחת עזאני' - שחורים בורגנים, בוליווד ישראלי, וזה ממשיך ב'משפחת קמיצ'לי' ומגיע לרמה של תוכנית כמו 'הבורר' שבה הקול המזרחי מוצג בפרודיה עצמית. זו פרקטיקה מזרחית, נקודת מבט מתנשאת של האליטות האשכנזיות. הבעיה הגדולה מתגמדת ברגע שאתה נותן להם ייצוג בטלוויזיה. אם אתה לא בפריים טיים, אתה לא חלק מהקואליציה התרבותית".

כחלילי מסכים. "ערוץ 2 נתן למזרחים להופיע בריאליטי, בתחרויות זמר, בתפקיד אינסטלטור, בעלי מקצועות נמוכים. לתת ייצוג למזרחי על המסך נותן תשובה לכל מי שמתבכיין - הנה, נשיא מזרחי, רמטכ"ל מזרחי ואייל גולן - אז למה אתה מתבכיין?".

"הייצוג של מזרחים בכתבות הוא אנקדוטלי ובפרסומות הוא גזעני באופן בוטה, וככה גם בחלק מן התוכניות - 'ארץ נהדרת' למשל", אומר הפעיל החברתי שלומי חתוכה. מולי שגב, יוצר "ארץ נהדרת", מתנגד כמובן. "למי שטוען את זה אין מושג איך עובד קומיקאי", הוא אומר, "אסי כהן, פיניש או סמו הם קומיקאים מחוננים, שגדלו בפריפריה, וכמו הגששים או כל קומיקאי אחר בעולם - מהדהדים טיפוסים שנתקלו בהם בילדותם אל תוך הדמויות שהם יוצרים באהבה. אני יכולתי להמציא את שאולי או פילוס? בכל קריקטורה יש משהו נלעג וברור שכיכבו בתוכנית גם המון דמויות אשכנזיות מובהקות".

בן-חי-שגב דווקא נוטה לכיוון של שגב (אין קשר משפחתי). "טלוויזיה מבוססת על דימויים מקודדים, סיפור שלם באמצעות תמונה. בהגדרתה היא מחויבת לסימנים ויזואליים וסטראוטיפיים, ודאי וודאי שבסאטירה ובפרודיה, שבהן זה פלקט של דמויות והדימוי תמיד יהיה קיצוני. צריך להכיר בתרומה של ערוץ 2 לעצם הצבת המזרחים בפריים טיים ובשיח הציבורי. האם אפשר לעשות יותר? ודאי, ואני מקווה שייעשה, אבל אי-אפשר לבטל את זה לגמרי. גם מ'אי נראות' ל'נראות סטראוטיפית' זה שלב".

*** הכתבה המלאה - במגזין "פירמה"

עוד כתבות

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

במקביל לדיוני המו"מ: צה"ל ממשיך לתקוף מטרות בח'אן יונס

מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף ● מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"